Ga naar inhoud

Even brainstormen over server /NAS


anoniem

Aanbevolen berichten

Jaren geleden kocht ik mijn eerste NAS, een Synology DS107+. Het apparaat voldeed aan mijn "magere" wensen en heeft jaren probleemloos gewerkt. Totdat ik uit zijn jas groeide en meer wilde. Ik stapte over naar een QNAP variant, de TS-459Pro+. Synology had een prima tegenhanger, maar het was me te plastic. Snel kwam toch de eerste teleurstelling. Dergelijke NAS komen met een eigen interface en eigen toepassingen, en het foto album van de QNAP vond (en vind) ik ronduit slecht in vergelijking met wat ik gewend was van de Syn. Hoewel ook de QNAP probleemloos werkt loop ik zo ongemerkt steeds vaker tegen kleine teleurstellingen aan. Waarschijnlijk omdat mijn eisen hoger worden. Mijn laatste teleurstelling is dat de QNAP werkt met een oude versie van SSL, het SSL v2 protocol die maar niet wordt ge update door firmware. Mijn kennis van Apache /Linux oid is nihil en ik ben dus niet in staat dit zelf op te lossen, vooropgesteld dat zoiets al zou kunnen. Kortom: ik begin op een punt te komen dat ik mij afvraag of die pre-build NAS servertjes nog wel interessant zijn of dat ik beter zelf iets kan maken in een Windows omgeving. Windows snap ik beter en ik heb bovendien nog ergens een 2003 licentie liggen. Wat me tegenhoudt is het id dat zo'n server mogelijk meer stroom trekt (staat toch immers 24/7 aan) of dat ik me brand aan zaken die ik nog totaal niet heb ingeschat. vandaar mijn verzoek, in algemene termen, wat jullie gedachten hierover zijn. Is een dergelijke server wel degelijk een prima alternatief of zijn er toch zodanige nadelen dat ik ondanks de 'hinder' toch beter bij een NAS server moet blijven hangen? Ik vind dit best lastig. Kan iemand wat structuur in mijn gedachten aanbrengen?
Link naar reactie
Hangt er een beetje vanaf wat je allemaal met je nas/server wilt doen. Begin eens met inventariseren van wat je graag wil doen met de machine. Wat voor programma's/diensten wil je de machine laten leveren. Mijn eigen thuis server heeft een intel i3, met 8 GB ram, en een berg schijven erin (10+). Niet echt efficient qua stroom, maar omdat die bak meerdere virtuele machines draait is het nodig. Maar als je een wat lichtere machine nodig hebt, er zijn ook moederbordjes te koop met een Intel Atom erop, die weinig stroom trekken, bijvoorbeeld asus.[url]http://www.asus.nl/Motherboards/Intel_CPU_on_Board[/url]
Link naar reactie
  • 3 weken later...
Ik heb zelf ook een NAS, QNAP TS-210, 800 Marvell met 2x 1TB, Raid 1. Het is een wat oudere NAS maar hij werkt prima voor mijn backups. Daarnaast draaien ook mijn websites (handig voordat ze online gaan) prima op de Web server van me NAS. Ik maak ook veelvoudig gebruik van de FTP en File Manager. @Broosha, Waar loop je behalve het software design nog meer tegen aan dan bij het gebruik van je NAS? Ben erg benieuwd? Hawkens
Link naar reactie
  • 11 maanden later...

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...