Ga naar inhoud

meerdere internetverbindingen


anoniem

Aanbevolen berichten

Hallo iedereen, Ik zit met een praktische vraag rond het aansluiten van een server op meerdere internetverbindingen. Concreet is de situatie als volgt: In de server zitten twee netwerkkaarten waarvan eentje via een switch is aangesloten op een ADSL-verbinding (4,6 Mbps down en 512 Kbps up). De andere netwerkkaart is aangesloten op een switch met SDSL (1 MB up en down). Is het mogelijk om deze beide verbindingen te "bundelen" zodat de server beschikt over de up- en download van beide verbindingen (en dus in theorie supersnel kan surfen)? :-? Dit zou heel veel betekenen aangezien de server binnenkort ook VPN-toegang zal moeten bieden en dus veel up- en download zal te verwerken krijgen. Indien het bundelen niet mogelijk is, kan je dan de server zodanig instellen dat bij onvoldoende bandbreedte op bv. de SDSL-verbinding deze automatisch naar de ADSL overschakelt? Oh ja, deze server is tevens domeincontroller, dus deze mag zeker niet plat gaan!!! :lol:
Link naar reactie
Je kan de bandbreedte van 2 verbindingen niet bundelen tot 1 superbandbreedte. Als je twee lijnen met een bandbreedte van 4 Mbit hebt, kun je ook niet sneller dan die 4 Mbit, dat lijkt me logisch. Je kan echter wel aan load-balancing doen en dat is meteen het antwoord op je tweede vraag. Microsoft ISA server 2004 beschikt over deze mogelijkheid. Aan de hand van routing rules bepaal je welk soor internet verkeer, over welke lijn gestuurd wordt. Of het uit security-oogpunt verstandig is om dit met een domein controller te doen, denk ik niet. Als je met ISA server (of welke andere firewall-software dan ook), zul je daar een aparte server voor moeten inzetten.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...