Ga naar inhoud

firewall windows 2003


anoniem

Aanbevolen berichten

Tuurlijk is het een veilig idee om een firewall te installeren op een computer, ongeacht wat voor besturingssysteem je erop draait. Maar je hebt het hier over een server. In mijn ogen is dat een computer, waar bepaalde services op geboden worden voor andere computers in het netwerk. Je wil dus dat deze computer ten allen tijde beschikbaar is (of in ieder geval de services die geboden worden). Als je nu een firewall op die server gaat installeren loop je dus een grote kans dat de geboden services niet meer beschikbaar zijn en dat lijkt mij niet de bedoeling. Dus tenzij de server zelf tevens de firewall van je netwerk moet zijn, zou ik geen firewall-software installeren op die server. In het geval dat het wel de firewall van je netwerk is, is Microsoft ISA server de software bij uitstek.
Link naar reactie
[quote:95d804148d="Alexander Online"]Als firewall functie is ISA idd gechikt, maar het is onzin om als server geen firewall te installeren. Ik raad het juist aan, het is alleen maar veiliger, en voorkomt ook dat eventuele gebruikers ook extra services gebruiken via andere poorten.[/quote:95d804148d] Ik ben bij geen enkele klant waar ik kom, een firewall op de server(s) tegengekomen en ik zal het ook zeker nooit aanraden. Als je niet wil dat gebruikers extra services gaan gebruiken, kun je deze ook gewoon niet installeren... Een server staat er juist om bepaalde services aan te bieden, dan heeft het weinig zin om ze af te schermen met een firewall lijkt mij. Ik zie ook niet in waarom het veiliger zou zijn. Als je netwerk een goeie firewall heeft, draagt een firewall op PC's en servers niet echt bij aan nog meer beveiliging en kan zelfs voor allerlei problemen zorgen.
Link naar reactie
Een goede firewall heeft ook anti DoS regels, etcetera. Wij hebben hostingservers, stel een klant weet ondanks beveiligingsmaatregelen op zijn ruimte een irc server te starten, is het wel fijn als firewall dat niet toestaat. Wij zdraaien gewoon firewalls op de servers (apf aangevuld met bfd, maar dat is voor linux). Waarom niet? Ga er nooit van uit dat het zo veilig is ;)
Link naar reactie
[quote:48d2aa0881="Leo S"]Een server staat er juist om bepaalde services aan te bieden, dan heeft het weinig zin om ze af te schermen met een firewall lijkt mij. Ik zie ook niet in waarom het veiliger zou zijn. Als je netwerk een goeie firewall heeft, draagt een firewall op PC's en servers niet echt bij aan nog meer beveiliging en kan zelfs voor allerlei problemen zorgen.[/quote:48d2aa0881]Dat is op zich wel waar, maar vanuit een security standpunt is er zeker wat te zeggen voor een standaard FW op servers. Immers, er bestaan ook LAN's waar tussen servers onderling en werkstations bv. IPsec gebruikt wordt. Een FW is dan een aanvulling op de beveiliging. Er hoeft maar een gek fysiek in je netwerk rond te gaan snuffelen... Niet dat je dat bij het gemiddelde bedrijf snel zult tegen komen, maar het zeker geen ondenkbaar scenario.
Link naar reactie
Als je een server extra wilt beveiligen, kun je ook net zo goed TCP/IP filtering inschakelen. Hiermee kun je namelijk ook exact bepalen welke protocollen op welke poort toegestaan zijn. Daar heb je niet echt een aparte firewall voor nodig, lijkt mij. Hoe ver kan een extra firewall op je servers dan nog bijdragen aan de beveiliging? Zeker als je deze servers plaatst achter, laten we zeggen, een ISA-server?
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...