Ga naar inhoud

Linux Fileserver


anoniem

Aanbevolen berichten

Ik heb op school de opdracht gekregen om van een Pentium 90 een Linux Fileserver te maken. Door wat zoekwerk ben ik er achter gekomen dat samba of NFS de meest aanbevolen programma's hiervoor zijn. Ik heb echter niet veel ervaring met Linux, alleen een beetje met SuSE 7.0 :oops: Misschien hebben jullie tips, suggesties voor wat ik kan doen? Ik kan eventueel ook Linux nog downloaden op school als dat nodig is(Wij hebben Corel Linux(versie weet ik niet),SuSE 7.0 en RedHat 6.3) Gr, RuuD
Link naar reactie
Gewoon, voor mezelf, maar worden jullie altijd zomaar in het diepe gegooid?? Wij kregen altijd eerst nog wel wat uitleg... Samba is inderdaad een leuke hiervoor. Maakt in principe niet uit welke Linux je installeerd, het gaat meer om de Kernel die installeerd en de compatibileit van Samba met die Kernel. Het slimste is om gewoon de Samba te gebruiken die bij je Linux-distributie op de CD is bijgeleverd. Ik zou voor SuSe gaan, die is qua installatie het meest gebruikersvriendelijk. Verder kan in je aanraden om [url=http://www.webmin.com]Webmin[/url] te gebruiken. Dit tooltje installeerd je op de Linux-machine, waarna je deze met een webbrowser kan benaderen en af-configureren. Ook Samba! Gebruik daar [url=http://www.swelltech.com/support/webminguide/]deze handleiding[/url] bij. Veel verder kan ik je ook niet helpen. Ben er ook nog niet zo'n ster in... O ja, let hier nog wel ff op. Volgens mij moet je ook een SMB-service installeren op de werkplekken... Suc6!
Link naar reactie
Ik denk dat je deze vraag (voor meer en betere antwoorden) beter in het linux forum kan stellen... maar dat terzijde. Samba gebruik je als je een fileserver nodig hebt voor pc's die onder Windows werken. Samba kan je ook wel voor unix/linux pc's gebruiken, maar eigenlijk is NFS voor Linux/Unix meer geschikt. Dus waar is de fileserver voor bedoeld? Windows of Unix/Linux? Windows ->Samba, Unix Linux -> NFS. Ik heb zelf RedHat 7.3 met Samba en dat werkt perfect als fileserver. Zorg wel dat je de laatste recente versie hebt van Samba, die heeft meer mogelijkheden. Verder maakt het niet zo heel erg veel uit onder welke linux distro je het gebruikt. Susu is prima, Red Hat ook, die Corel Linux ken ik niet kan ik niets over zeggen. Voor de configuratie van Samba (via webclient) gebruik ik ook Webmin, maar ik heb van anderen begrepen dat SWAT beter is dan Webmin voor Samba configuratie. Het voordeel van Webmin is dat je er ook allerlei andere zaken gemakkelijk mee kan regelen. SWAT is speciaal en alleen voor Samb configureren. Kijk ook even in het linux forum rond, daar zijn al een heleboel topics over Samba de revue gepasseerd. Daar kan je veel info uit putten.
Link naar reactie
[quote:519e613e42="Black Shadow"]Ik heb op school de opdracht gekregen om van een Pentium 90 een Linux Fileserver te maken. Door wat zoekwerk ben ik er achter gekomen dat samba of NFS de meest aanbevolen programma's hiervoor zijn. Ik heb echter niet veel ervaring met Linux, alleen een beetje met SuSE 7.0 :oops: Misschien hebben jullie tips, suggesties voor wat ik kan doen? Ik kan eventueel ook Linux nog downloaden op school als dat nodig is(Wij hebben Corel Linux(versie weet ik niet),SuSE 7.0 en RedHat 6.3) Gr, RuuD[/quote:519e613e42] Als je echt een goede en stabiele server wilt hebben zou ik toch voor Debian gaan, men zegt dat dit een van de moeilijkste is maar met een goed boek, er zullen ongetwijfeld veel (goede) howto's verkrijgbaar zijn, maar ik heb vorig jaar ook voor school iets met Linux moeten doen en ik ben er toch achter gekomen dat een boek vaal veel prettiger werkt. Misschien wil jouw school het boek wel betalen? Dit hebben ze bij mij ook gedaan vorig jaar, ik moest het natuurlijk wel weer inleveren nadat het project afgelopen was. Waarom Debian ipv Red Hat of suse? Wel Red Hat en suse zijn wel hele gebruiksvriendelijke distributies maar, vergelijk het maar met Windows, vreten erg veel geheugen (zowel hd als ram geheugen). Red Hat 6.3 zal dat denk ik veel minder doen als Suse 7.3 maar ik denk dat je met RH 6.3 toch over een oude kernel (hart van het besturingsysteem) bezit en dit kan rare problemen opleveren wanneer je een resente Samba installeerd. Je vertelde ook dat je alleen een P90 om moet bouwen voor een server?! Ik neem aan dat je ze bij jouw op school windows (clients) hebben (we zijn nog niet zo ver als Denemarken). In dat geval hoef je geen extra SMB client of iets dergelijks te installeren, windows zal jouw Linux file server gewoon als een Windows NT machine zien. Corel zou ik dus absoluut niet gebruiken, dit is naar mijn persoonlijke mening een van de mislukste linux distributies, ik heb het wel eens op de computer gehad maar ik vond het echt 3 maal niets en heb het ook weer snel verkocht. Veel Su6
Link naar reactie
Ik zit bij de IT-club bij een midderbare school en zit zelf op 4 HAVO :) De netwerkbeheerder vroeg mij gewoon of ik daar voor kon zorgen(dus proberen, enz...) Hij is idd bedoeld om voor gewone Windows-clienten te dienen als Fileserver. Ik denk dat ik SuSE eens zal proberen omdat ik daar ook een beetje ervaring met heb. iig bedankt voor de reacties!!!
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...