Ga naar inhoud

Een kleine file server opzetten


anoniem

Aanbevolen berichten

Hallo allemaal, Omdat mijn ouders gescheiden zijn en we bij mijn vader en moeder allebei internet hebben, dacht ik een van mijn probleempjes op te kunnen lossen. ik ben het meeste bij mijn moeder dus heb ik daar mijn pc staan. we hebben internet gedeeld met een sitecom router en het is mogelijk om bepaalde aan vragen van buitenaf op een router door te linken naar een pc in het netwerk. om dat ik wel eens bestanden nodig heb als ik bij mijn vader ben die bij mijn moeder op de pc staan heb ik een probleem(pje) ik heb in de kast nog een oude pc staan (486 met freesco er op en een hddtje van 1 gb). Omdat je met kabel altijd het zelfde ip adres hebt (of niet?? :roll: ) wilde ik dat adres onthouden als ik naar mijn vader ga, dit intypen in internet explorer en dan met een wachtwoord beveiligd of zo inloggen op die oude pc die dan als file server ingesteld is en ik aan de bestanden kan die ik op de oude pc gezet heb. 1. kan dit? en mag dit (we hebben @home als provider) 2. als dit al kan waar mee moet ik dat dan doen (programma om op die oude pc te draaien, ik dacht aan iets gratis) 3. en dan nog een vraagje dat verder niets met dit onderwerp te maken heeft. Zijn er programma's waarmee je de pc automatisch kan laten uitschakelen als een download van kazaa lite klaar is of na een bepaalde tijd? dat de pc niet de hele nacht aan hoeft te staan. alvast bedankt want dit zijn eigenlijk de enige dingen waar ik over struikel Twan
Link naar reactie
Ten eerste: Ik heb ook @home. In principe heb je geen vast ip-adres; @home heeft het recht op elk moment je ip te veranderen, maar dit zal niet vaak gebeuren. Je DNS-naam zal echter wel hetzelfde blijven en deze kun je dus ook gebruiken om in te loggen. Een voorbeeld van een @home DNS-naam is cc60385-a.emmen1.dr.home.nl (van een pc in Emmen, Drenthe). Dit kun je dus intypen ipv het ipadres (dan moet je je DNS-naam wel ff weten natuurlijk) Ten tweede: Ja je kunt een fileservertje maken (ik raad linux aan, maar je moet wel wat ervaring daarin hebben, of graag tutorials willen lezen). Je moet het in ieder geval niet met windows doen! Ten derde: Er zijn op internet zat programma's te vinden die je pc op een bepaalde tijd uitzetten, dus kijk gewoon ff goed op internet...
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...