Ga naar inhoud

XP traag met aanspreken netwerkfuncties 2000 server


anoniem

Aanbevolen berichten

[color=darkblue:0aeb0b7722]Het ergert me mateloos dat Windows XP zo veel tijd nodig heeft om via het netwerk de server aan te spreken. Bijvoorbeeld: op de server staan verschillende shares, met dingen als filmpjes, MP3's, maar ook programma's en installatiebestanden. Start ik op de XP client nu een programma dat op de share staat, dan is het gehele systeem zo'n 30 tot 60 seconden volledig lam totdat uiteindelijk de gevraagde applicatie gestart is. Sommige applicaties laten zich zelfs niet starten, omdat ze door de traagheid bepaalde programmaonderdelen die ook op die share staan niet kunnen vinden. (voor de duidelijkheid: het gaat hier dan om op zichzelf staande programma's die niet perse geinstalleerd hoeven zijn) Of wil ik via de verkenner op de share een bestand benaderen en duurt het een eeuwigheid voor de directory word weergegeven. Het lijkt me dus dat explorer.exe op een of andere manier volledig belast op die momenten. Dit doet zich alleen voor op XP clients, onder 2000 Professional gaat het benaderen via het netwerk juist razendsnel, is nauwelijks merkbaar dat niet lokaal gewerkt word. Ik heb al geprobeerd aan de netwerkinstellingen te sleutelen door bijvoorbeeld de QoS Packet Scheduler aan of uit te zetten maar dit heeft geen invloed.[/color:0aeb0b7722]
Link naar reactie
Is de server een domain controller? Dan moet je namelijk op je server de lokale DNS gebruiken en op alle werkstations de DNS van de server, anders kun je dit soort problemen krijgen. De computer blijft dan zoeken naar een DNS-server van het domein waar de PC lid van is. Probeer toch maar eens WINS te installeren op je server. WINS helpt namelijk bij het omzetten van NETBIOS namen, die je gebruikt als je een share wil benaderen.
Link naar reactie
[color=darkblue:3b62bcabc7]Nee ik heb hem zelfs niet als domain controller opgezet. Gewoon als werkgroup lid. De server speelt nu dus geen bepalende rol in het netwerkje, de clienten draaien volledig onafhankelijk maar kunnen wel de shares gebruiken. Je suggestie is wellicht een idee om de server eens anders op te zetten, en dan gelijk ook active directory etc. te installeren.[/color:3b62bcabc7]
Link naar reactie
  • 3 weken later...

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...