Ga naar inhoud

Linux Samba server met Windows machiens en Linuxclient pc.


Aanbevolen berichten

Ik heb een Linux Server met samba geinstalleerd. Dit met SuSE 7.0. Daarnaast heb ik een Windows 98 SE en Windows 2000 Pro en Windows XP pro als client pc's aangesloten. Deze staan na wat moeite aangesloten. Ik kan vanuit deze machines op mijn servertje kijken. Maar ik heb ook nog een client pc waar Linux SuSE 8.0 opstaat. (aanrader!) maar hoe kan ik met deze pc op mijn Linuxserver kijken. De rechten en andere instellingen staan goed. (Daar ga ik vanuit). Met windows kan ik via netwerkomgeving kijken. Is er een soort gelijk programma in Linux. zo ja, welke? en zo nee, hoe moet ik dat doen?
Link naar reactie
Je kunt inderdaad smbclient gebruiken. Dit is alleen een vreemde omweg. Wat je dan namelijk doet is dat je op de server een conversie naar SMB en op client van SMB naar je eigen bestandsysteem doorvoert. Hoewel je enige verschillen krijgt in de wijze van benadering kun je natuurlijk ook rechtstreeks remote filesystems (of directories) van de ene linuxbak op de andere mounten. In dat geval vind je de betreffende filesystems gewoon terug als directory op je Suse 8.0 bakkie. Suc6
Link naar reactie
[quote:eb98c40753] Op 07-05-2002 15:54 schreef Ben Nieuwhof: Hoewel je enige verschillen krijgt in de wijze van benadering kun je natuurlijk ook rechtstreeks remote filesystems (of directories) van de ene linuxbak op de andere mounten. In dat geval vind je de betreffende filesystems gewoon terug als directory op je Suse 8.0 bakkie. Suc6 [/quote:eb98c40753] Ik ben het helemaal met Ben eens. Als je op je Linux client bij bronnen op je Linux server wilt komen, is het het handigst als je dat dmv NFS doet. Op de server stel je in (weet niet hoe Suse dat doet, ben een Slackware gebruiker) welke directories voor welke machines beschilbaar zijn en vervolgens kun je die dan op je client gewoon mounten (mount server:/dir /clientdir) en klaar is kees. Ideaal! Succes!
Link naar reactie
  • 3 weken later...

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...