Ga naar inhoud

Welke configuratie heeft server Novell 4 nodig?


anoniem

Aanbevolen berichten

Ik ben helemaal nieuw in netwerk kennis. Heb een nieuwe fileserver nodig. Draait op Novell 4, 3 werkstations nu nog onder Windows 95 maar moeten geupgrade worden naar ..?.. Zou graag advies krijgen over configuratie die een betrouwbare server geeft. Nu heb ik een machine staan van 1998 Pentium 200, 32 mb, 4 gb mirror harddisk en het moederbord schijnt niet millennium proof te zijn waardoor systeem instabiel is. Ik wil bij nieuwe server dit graag proberen te voorkomen. Zijn er overigens ook nog liefhebbers die mij advies kunnen geven over het zelf assembleren van zo'n machine? Heel graag. Ik wil er zo veel mogelijk over weten. :???:
Link naar reactie
[quote:d60eba6a0b] Op 09-03-2002 14:26, schreef MrLeeJohn: Zo'n pc, maar dan in orde kan prima. Alles meer (geheugen, cpu en schijfruimte) is meegenomen. btw... wat is precies je vraag? [/quote:d60eba6a0b] Beste MrLee, Ik probeerde het berichtje zo beknopt mogelijk te houden maar was dus niet duidelijk genoeg. Hopelijk zo beter geformuleerd: Mijn huidige fileserver zorgt de laatste tijd steeds voor problemen. Dat schijnt te komen omdat het bord niet millenniumproof is. Upgraden schijnt niet zinvol te zijn. Ik kreeg het advies om de volgende configuratie te nemen: Asus bord met Raid Controller, Celeron 1000 Mhz, 512 Mb intern, 2 x 60 Gb 7200-harddisk. En t.o.v. bestaande server leek me dat te veel. Vooral omdat oude nog geen 4 jr. oud is en nieuwe bijna € 1400,-- moet kosten. Moet wel betrouwbare server zijn maar ik weet niet wat vereist is. Nu klapt ie er steeds uit en dat werkt niet goed. Maar het geld dat ik eventueel kan besparen gebruik ik liever voor nieuwe werkstations. Ik wil dus graag meer weten van Novell netwerk, systeemvereisten hiervoor en installatie en onderhoud ervan. Degene die nu het netwerk onderhoud heeft geen geduld om de kennis aan mij over te dragen. Hopelijk mede-forumgebruikers van deze site wel. Ook tips over waar ik mijn kennis kan opvijzelen over dit onderwerp zijn heel erg welkom. Nu neus ik een beetje rond op deze site en Tweakers Net. Novell's site lijkt niet eens info over de versie die ik heb te bevatten. Dus iedere aanwijzing, tip of advies: heel graag!
Link naar reactie
Ik snap ook niet echt waar je heen wil. Om Novel 4 op zo'n server te laten draaien heb ke genoeg in huis (kwa hardware). Het enige wat mij het probleem lijkt, is dat je door het feit dat degene die nu het netwerk onderhoud heeft geen geduld heeft om de kennis aan jou over te dragen een probleem heb. Er zijn een aantal Novel Systeembeheer of Netwerkbeheer-boeken die uitgegeven zijn. Uit deze boeken kan je genoeg info halen om het eea goed te onderhouden. Verder zal er op de site van Novel best nog wel info en data te vinden zijn over Novel 5. Het verhaal wat ik nu lees is dat je geen auto kan repareren en dus maar een nieuwe koop omdat de monteur geen tijd heeft om je auto een beurt te geven. Maar in ieder geval suc6 John
Link naar reactie
Ik wil gewoon weten of hetgeen geadviseerd is niet te zwaar (en te duur)is. Een server hoeft toch niet veel te rekenen, alleen dirigeren van informatie-aanvragen? Of begrijp ik het ook helemaal niet. :sad: Toch is m'n vraag door deze twee reacties gedeeltelijk beantwoord. Als het systeem dat ik heb stabiel is, hoeft het niet zo zwaar. Stel dat inderdaad het moederbord kapot is of niet millennium proof, is het dan aan te raden om wat onderdelen (processor, intern geheugen en harddisks) over te zetten op een nieuw bord? Dat is vast goedkoper dan € 1300. Maar welk bord dan nodig? En hoe groot kans dat het dan werkt? Verder vind ik een tip over boeken nog fijner als je ook een uitgeverij of titel kan aanbevelen (m.n. voor boeken die volledig zijn en niet alleen voor ervaren gebruikers geschikt zijn) Toch bedankt voor je reactie! [ Dit Bericht is bewerkt door: curious001 op 2002-03-09 21:00 ]
Link naar reactie
Een aantal boeken zijn: * Het complete boek Netware 4.1 ISBN 90-5160-843-8 * Leerboek Novell Netware 4.1 / deel Systeembeheer I ISBN 90-3950-224-2 (Academic Service) * Leerboek Novell NetWare 4.1 / deel Systeembeheer II ISBN 90-3950-225-0 (Academic Service) Als het enige andere probleem is dat je systeemtijd achter loopt, dan kan je altijd op het Internet gaan zoeken hoe je jouw systeemtijd kan synchroniseren met een 'timeserver' (www.yahoo.com oid) Novell is zo zwaareisend dat versie 3.12 gewoon GOED en stabiel draait op een 386. De eisen voor Novell 4 liggen in de richting van een 486. En je kan gewoon een 'oud'werkstation kunnen nemen en hem laten draaien. De enigste eisen die daar achter liggen is je wens om 24-24 uur per dag en 365-365 dagen van het jaar online te zijn. Dan krijg je eventueel alleen wat eisen met dubbel uitvoeren en UPS-en. Dus dat ligt gewoon aan je zelf. Ik heb hier 3.12 altijd op een oude PC gehad en deze heeft 2 tot 3 jaar zonder problemen gedraaid. Suc6 John
Link naar reactie
Ok, kijk eens op http://www.novell.com/documentation waar novell4 (zelfs nog 3) bij staat. De systeem-eisen zijn niet hoog. Je kunt een simpelere cpu nemen, als die er nog is. En 512 Mb RAM kan zeker voor een laag aantal users ook wel naar 256 Mb (of zelfs 128 Mb). Als je dan toch echt wat wilt besparen, laat dan dar raid-gedoe weg. Kan er ook een HD weg. Flinke besparing. Een tapestreamer of een andere backup-oplossing heb je natuurlijk altijd. Zo voldoende?
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...