Ga naar inhoud

Linux Server users/groep


anoniem

Aanbevolen berichten

Ik heb de volgende vraag: Alle users op mijn server zijn ingedeeld in hun eigen groep, bijv. piet zit in group piet en jan in groep jan. Is het niet beter om 1 groep aan te maken bijvoorbeeld members en daar jan en piet in te zetten? dit geld natuurlijk ook voor de rest.. Zo ja wat zijn dan de voordelen of de nadelen? A.U.B geen verwijzingen naar andere sites maar concrete antwoorden hier. Groetjes Herbert
Link naar reactie
Ik denk dat het handiger is om ze in een groep te stoppen. Mocht het om veel gebruikers gaan, dan kun je evt. een aantal groepen maken. Bij mij op de faculteit bijvoorbeeld, heb je voor elke vakgroep een aparte groep. Zo kunnen mensen van dezelfde vakgroep makkelijk(er) bij elkaars bestanden komen, maar worden mensen van buiten de groep geweerd. Zoals je misschien weet wordt onder Linux de toegang tot een bestand/directory geregeld door de ID bits voor de user, de group en de rest. Als iedereen dus een eigen groep heeft, dan is er geen verschil tussen user en group. Lijkt me dus niet zo handig. Als je alle users in een groep stopt (bijvoorbeeld de groep users :wink:), dan kun je je bestandstoegang dus veel beter regelen. Hopelijk heb je hier wat aan. Succes!
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...