Ga naar inhoud

Windows 2000 server klonen?


anoniem

Aanbevolen berichten

Wij hebben een perfect draaiende Windows 2000 server op onze school. Zeer vakkundig ingericht. Alleen, we willen binnenkort gaan werken met een vergelijkbare server (wel wat andere hardware) op een andere locatie. Is er een mogelijkheid om de instellingen (en dan gaat het met name om de profiles,) maar het liefst de hele configuratie op de een of andere manier te klonen? Bedankt! Sander
Link naar reactie
Windows 2000 laat zich klonen, maar dan moet je wel identieke (of nagenoeg identieke hardware hebben. Misschien een dom voorstel, maar laat active directory instaleren (indien nog niet aanwezig) en installeer op de nieuwe server ook Windows 2000 door die zelfde mensen die al jullie andere server ingericht hebben. Weet wel niet wat de reden is om die andere server af te tuigen, maar als hij al goed draait?! Verder kan je door replicatie eventueel ook de andre server afbreken. Want er is in Windows 2000 met active directory geen PDC en BDC meer. suc6 John
Link naar reactie
Okee, ik zal iets duidelijker zijn. Wij hebben die server in laten richten met inderdaad Active directory etc. Alleen, daar hing een redelijk prijskaartje aan. Voor bedrijven denk ik een lachertje, maar voor scholen toch weer een uitgave. Nu zijn wij een school met 2 locaties. De server op de ene locatie draait goed en blijft dus doordraaien. Alleen vraag ik me dus af of er een mogelijkheid bestaat om de instellingen over te nemen. 't Zou namelijk wat geld schelen...Vandaar
Link naar reactie
Dan mijn volgende vraag/voorstel/idee: Als beide computers aan het Internet hangen, zou je de andere nog kunnen optuigen en dan op de tweede ook active directory plaatsen. Hierna zorgen dat de replication goed draait. De tweede server verplaatsen en dan 'delegation of control' toepassen. Dan hang je in feite beide servers aan elkaar via het Internet (mbv NAT en IPsec) en krijg je op beide locaties een eigen domain controller. Dan kan je eerst proberen op 1 locatie of het allemaal werkt door 1 van beide servers down te brengen. Dan moet er nog steeds een mogelijkheid bestaan om in te loggen. Hierna kan je ook kijken of je security nog steeds werkt. Hierna de server naar de andere locatie brengen en dan de boel optuigen en kijken of het nog werkt. Je moet dan ook zorgen dat de op beide servers DHCP werkt en of je ook een IP-address op de andere locatie kan krijgen als je in log op de andre server. Mag er dan 1 uitvallen, kan je nog steeds op het domain inloggen via de andere server. Maar zo te horen zou ik toch proberen iemand te vinden die het eea weet van server 2000 ,active directory en security. suc6 John
Link naar reactie
Een andere mogelijkheid is om met Ghost een image te maken. Let er wel op dat je eerst met Sysrep de image voorbereid. Windows zal op de gekopieerde machine beginnen met het detecteren van de aanwezige hardware, wat ook de bedoeling is. Een volledig verslag vind je op de volgende pagina: http://service2.symantec.com/SUPPORT/ghost.nsf/pfdocs/200008160075225 vr.gr. André Selles (een collega)
Link naar reactie
Als je de info van M$ goed lees, zie je ook dat er bij het maken van een ghost-image 'geeist/verlangt' wordt dat de hardware nagenoeg of geheel identiek is. Ik heb er (helaas) ervaring mee. Dan krijg je een mooi blauw scherm. ook al heb je een sysprep gemaakt met -pnp, zodat hij bij de eerste boot zoekt naar nieuwe hardware. Vandaar dat ik op deze 'moeilijke' manier: eerst het maken van een tweede server in het active domain en dan repliceren een oplossing hoop/probeer te creeren. John
Link naar reactie
  • 1 maand later...
[quote:43945ee892] Op 27-02-2002 15:58, schreef blokkie: Gewoon even met Ghost een image op CD branden dan deze image op de nieuwe server planten. alleen nog even de nieuwe drivers installeren en hij moet in principe werken. [/quote:43945ee892] Volgens mij lees je de vorige posts niet echt (of echt niet). Er is gezegd dat een Ghost-image niet lekker gaat werken, omdat er in beide servers andere hardware zit.
Link naar reactie
Sorry hoor, maar als iemand dus inderdaad de oude doos opent, komt zo'n bericht weer boven. Even trouwens ter informatie: Die tweede server is een verhaal apart. Wel betaald, maar nooit gekregen!!! Inmiddels heeft het computerbedrijf Confidence uit Enter de schappen leeggehaald en is vertrokken. En wij krijgen als school nog zo'n 7000 euro van ze. Hebben inmiddels een advocaat en een deurwaarder ingeschakeld! Dus: Confidence uit Enter / Jeroen Jaarsma / Jerry Brugge / helaas niet te vertrouwen! Nogmaals, sorry voor de overlast... Sander
Link naar reactie
  • 3 weken later...
Daarnaast heb je nog een probleem met een image als de tweede server in contact komt met de eerste, omdat ze identiek zijn. Alle scholen hebben m.i. nu voldoende geld om met een goed plan te komen en dit professioneel aan te pakken. Mijn advies: indien je zelf onvoldoende verstand hebt van het inrichten van een server, ga er dan niet mee klooien, maar huur een systemengineer in! Anders krijg je later spijt en ben je het geld alsnog kwijt. Suc6
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...