Ga naar inhoud

Je eigen DNS


anoniem

Aanbevolen berichten

Bill, waarom zou je twee IP-adressen nodig hebben om zelf een DNS server te kunnen draaien? Wat is dat voor onzin? Het is misschien wel handig als je er wat verstand van hebt, voordat je iemand probeert te "helpen". De site die Sjoerd gaf is een van de vele sites die keurig uitleggen hoe DNS werkt en hoe het een en ander op te zetten is.
Link naar reactie
[quote:cea56c9c70] Op 01-04-2002 22:47 schreef Leo S: Bill, waarom zou je twee IP-adressen nodig hebben om zelf een DNS server te kunnen draaien? Wat is dat voor onzin? Het is misschien wel handig als je er wat verstand van hebt, voordat je iemand probeert te "helpen". De site die Sjoerd gaf is een van de vele sites die keurig uitleggen hoe DNS werkt en hoe het een en ander op te zetten is. [/quote:cea56c9c70] Ik wist het! Bij windows is een tweede dns instellen ook optioneel! Bedankt! Ok, ik ga dat eens bekijken, maar is dat niet voor linux?
Link naar reactie
[quote:b509024289] Op 01-04-2002 22:47 schreef Leo S: Bill, waarom zou je twee IP-adressen nodig hebben om zelf een DNS server te kunnen draaien? Wat is dat voor onzin? Het is misschien wel handig als je er wat verstand van hebt, voordat je iemand probeert te "helpen"[/quote:b509024289]Dat kan ik wel uitleggen, maar wel even heeeeel kort dan (moe, morgen vroeg uit bed etc etc) :wink: Het probleem is dat als je primaire DNS server te lang uitvalt, je domein gewoon vervalt. Dit heeft te maken met de structuur van de wereldwijde (en ook landelijke) DNS servers. Of denk je dat als een adres vervalt de wereldwijde DNS server tot in de eeuwigheid blijven zoeken of zo? Daarom moet je twee (de echte grote hostingboeren hebben er vaak drie) DNS servers hebben, gewoon redunantie dus. Ok, het hoeft dus schijnbaar niet, maar neem bovenstaande wel in acht...
Link naar reactie
Oke, voor het redundantie verhaal klopt het wel dat je twee publieke IP adressen moet hebben, maar als je redundant wil gaan werken moet je uiteraard ook twee servers hebben. Waarom zou je domein vervallen als je eigen DNS server te lang uitvalt? Je registreert een domein toch bij een provider? Die zet dan toch ook de verwijzing naar jouw domein toch in zijn DNS-servers? Ik zou niet weten waarom een domein zal vervallen als je server te lang off-line is.
Link naar reactie
Ik heb net even het hele artikel gelezen uit C!T 12 2001 over die DNS. Je kunt 3 dingen doen: [list:8fd63f221d] [*:8fd63f221d][url=http://www.montanasoft.com]Speedtec[/url] [*:8fd63f221d][url=http://www.pattersondesigns.com]TweakDUN[/url] (edit:"site niet gevonden") [*:8fd63f221d] Zoek het bestand hosts.sam op in de windir en rename dit naar hosts (geen extensie dus). In dit bestand staat al aangegeven hoe je IP's en namen in moet vullen. [/list:u:8fd63f221d] Dit is de inhoud van mijn standaard hosts.sam: (alles tussen de lijnen) ------------------- # Copyright (c) 1998 Microsoft Corp. # # This is a sample HOSTS file used by Microsoft TCP/IP stack for Windows98 # # This file contains the mappings of IP addresses to host names. Each # entry should be kept on an individual line. The IP address should # be placed in the first column followed by the corresponding host name. # The IP address and the host name should be separated by at least one # space. # # Additionally, comments (such as these) may be inserted on individual # lines or following the machine name denoted by a '#' symbol. # # For example: # # 102.54.94.97 rhino.acme.com # source server # 38.25.63.10 x.acme.com # x client host 127.0.0.1 localhost ---------------------------------------- [ Dit bericht is bewerkt door: Sjoerd Boerhout op 2002-04-02 14:03 ]
Link naar reactie
Bovenstaande is toch echt iets anders... Dat zijn de IP adressen (en hostnames) voor je [b:ce66509fb0]lokale[/b:ce66509fb0] internetverbinding. Of te wel: als je daar 1.2.3.4 als IP inzet en die koppelt aan http://www.fakeIP.nl of zo, hoeft er niet in bij de DNS server gezocht te worden naar het IP van dat domein (als je die dus opvraagt met bijvoorbeeld je browser). Dat is dus heeeeel wat anders dan een eigen DNS-server (tenminste, zoals de topicstarter het wilt hebben, je zou bovenstaande wel min of meer als een caching DNS server kunnen zien :wink:).
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...