Ga naar inhoud

UTP Kabel 4 aderig schema?


anoniem

Aanbevolen berichten

Tijdens het klussen de kabel voor de digitale televisie beschadigd (lees: doorgeknipt). Nu wil ik met behulp van RJ45 plugjes en een connector beide uiteinden weer samenbrengen en zo de verbinding herstellen. De kabel (behuizing leest Cat5) heeft echter maar 4 aders..welk schema moet ik gebruiken om de verbinding te herstellen? Als ik naar de originele RJ45 plugjes kijk, zie ik het volgende schema: 1) leeg 2) leeg 3) oranje 4) leeg 5) leeg 6) oranje/wit 7) blauw 8) blauw/wit als ik dit schema overneem werkt het niet... ook het standaard 8 aderig schema heb ik geprobeerd.. Graag hulp, alvast bedankt!
Link naar reactie
De nummering klopt niet, deze lijkt omgekeerd en groen is blauw geworden. Dus dan moet je je verstand gaan gebruiken. Op zich bestaan er koppelstukken om de draden weer met elkaar te verbinden. In dat geval hoef je niks over de connectors te weten. Waarom gebruik je die 4 adrige kabel? Werkt een standaard kabel niet? Ik noem dit even om te achterhalen in hoeverre het zin heeft de bedrading nummering als 'correct' of 'niet correct' te kunnen bestempelen.
Link naar reactie
Bedankt voor je reactie. Ik geloof dat ik eerst iets moet rechtzetten: de volgorde in mijn eerste post is inderdaad niet juist, simpelweg vanaf de verkeerde kant geteld (bedankt Peter Kramer!). Dit betekent dat het schema inderdaad omgedraaid lijkt. Eigenlijk is het dus als volgt: 1) blauw/wit 2) blauw 3) oranje/wit 4) - 5) - 6) oranje 7) - 8) - De reden dat ik deze kabel gebruik is omdat deze in de vloer en achter de plinten ligt. Het leek mij eenvoudiger deze te herstellen dan een volledig nieuwe kabel te leggen. Een standaard 8 aderige UTP kabel werkt overigens wel. Ik heb zelf het idee dat de bedrading van mijn kabel niet overeenkomt met de schema's die ik tot nu toe op internet heb gevonden...
Link naar reactie
Laten we wel wezen, de kleur van de draadjes is natuurlijk niet relevant om het te kunnen laten werken. Waar het om gaat is dat 1,2,3 en 6 worden gebruikt, waarbij 3 en 6 uit 1 pair komt. Zo lang beide kanten van de kabel op deze wijze worden bedraad en 1 op 1 worden gedaan, heb je een straight 100 mbit kabel (gigabit en of PoE gaat niet, dan heb je ze alle 8 nodig) Kijk dus even bij de andere kant van de kabel hoe de kleuren worden gebruikt en pas dat toe op je nieuwe stekker
Link naar reactie
Dat is wel gelukt, dus daar ligt het probleem niet. Overigens net even wat getest: als ik vanaf het modem naar het punt waar de kabel splitst een andere kabel leg en dus alleen het 2e gedeelte van de oude kabel gebruik, heb ik wel verbinding. Beide plugjes zitten echter op dezelfde manier vast. Weet vrij zeker dat de kabel zelf niet beschadigd is, hij deed het voorheen perfect...
Link naar reactie
Ik snap even niet wat je bedoelt met "waar de kabel splitst" ? Is het dan een kabel die met 8 aders is uitgevoerd en in 2 x 4 wordt opgesplitst, waar bij 1 deel voor internet wordt gebruikt en het andere deel voor tv? Zo ja dan is het logisch dat het niet werkt, immers er kan er maar 1 de pinnen 1,2,3 en 6 gebruiken en de andere stekker zal het dan met 4,5,7 en 8 moeten doen.. kom ik weer terug op je eerste post waar je naar die pin bezetting verwijst.
Link naar reactie
Ik bedoel het volgende: zoals ik al zei wil ik 2 delen van een 4 aderige kabel met behulp van plugjes en een connector met elkaar verbinden. Inmiddels heb ik de plugjes erop, de aders in 1,2,3 en 6. Als ik ze zo aansluit werkt het niet. Als ik echter het eerste deel van de kabel niet gebruik, en in plaats daarvan een andere (standaard 8 aderige utp) kabel gebruik en die in de connector klik, werkt het wel. in dit geval maak ik gebruik van het tweede gedeelte van de 4 aderige kabel. Het lijkt me dus dat er iets fout zit in de rj45 plug van het eerste deel van de kabel, maar ik zou niet weten wat aangezien ik beide kanten op dezelfde manier heb aangesloten. Hopelijk is dat wat duidelijker?:)
Link naar reactie
Ik denk dat ik het verhaal snap. Je probeert een gebroken kabel met daarop elk een nieuw plugje en die twee dan weer met een coupler (verbindingsblokje) te verbinden. Het laatste deel van je kabel geeft geen signaal door, maar als je die tijdelijk vervangt voor een normale utp kabel, heb je wel verbinding. Of je plug is (zit) niet goed, of je hebt toch echt een kabelbreuk. Met een utp kabeltest kun je meten of de draadjes correct zitten. alleen met een Ohm meter kun je de draadjes afzonderlijk testen. Maar qua werk kun je dan ook die utp kabel gewoon gaan gebruiken en dus dat laatste deel vervangen.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...