Ga naar inhoud

Ip configuratie in WAN


anoniem

Aanbevolen berichten

IP-adressen in een WAN worden toegekend door 1 organisatie (eigenlijk door meer, maar die hebben reeksen gekregen van die ene organisatie of van elkaar). De IP-adressen die je hebt toegewezen gekregen kan je naar eigen goeddunken gebruiken voor servers, routers, switches, e.d. In feite krijgt iedere eindgebruiker minimaal 1 IP-adres van zijn provider. Dit hoeft geen vast IP-adres te zijn, zolang de provider maar binnen de aan hem toegekende reeks blijft. Verder is er geen verschil met wat er binnen een LAN gebeurt. Wel is afgesproken dat het netwerk-adres 10.0.0.0 met netmask 255.0.0.0 en de netwerkadressen 192.168.0.0 t/m 192.168.255.0 met het netmask 255.255.255.0 LAN netwerkadressen zijn. Daarnaast is afgesproken dat het netwerkadres 127.0.0.0 gebruikt wordt voor de interne processen binnen een PC (de zg. localloop) Ieder interface heeft een eigen netwerkadres nodig. Normaal is dat dus 1 adres per kabel-uiteinde. Op routers en switches kunnen soms echter virtuele interfaces geprogrammeerd worden, waardoor er soms meerdere adressen op 1 kabel-uiteinde zitten. Dat houdt dus ook in dat 1 PC meerdere IP-adressen kan hebben: 1 voor de externe toegangs-adapter (het analoge modem of ISDN modem) en 1 per netwerkkaart. Ik heb zelf zo een PC draaien met 3 netwerkkaarten, dus ook 3 IP-adressen. Binnen 1 PC heb je normaal aan ieder interface een apart netwerk hangen. Anders is niet duidelijk waarheen de gegevens gezonden (gerout of gerouteerd) moeten worden. Als je dieper in wilt gaan op de reeksen die er zijn moet je eens op internet zoeken op RFC TCP/IP. Dan vindt je nog veel meer informatie. Ik hoop dat dit algemene verhaal voldoet aan je wensen.
Link naar reactie
Als je twee vestigingen door middel van routers en een direct lijntje ernaartoe (bijvoorbeeld twee routers die elkaar bellen) kun je gewoon je eigen IP-range houden. Aangeraden wordt het dan om gewoon een range te pakken die toegewezen is als niet-public. Dat zijn de ranges 10.0.0.0 tot 10.255.255.255, 172.16.0.0 tot 172.255.255.255 en 192.168.0.0 tot 192.168.255.255. Het wordt een ander verhaal als je door middel van VPN-routers een verbinding maakt. Deze VPN-routers moeten namelijk een directe internetverbinding hebben met een IP-adres die door je provider afgegeven wordt. Dit IP-adres is dan wel vast, maar kun je uiteraard niet zomaar zelf bepalen.
Link naar reactie
Precies wat Leo S zegt. Een direkte verbinding is natuurlijk ook geen echte WAN-verbinding, tenzij je die weer bij een provider inhuurt. Die zal je namelijk geen echte direkte verbinding geven, maar zal een virtuele verbinding maken, die er voor jou als een direkte verbinding uit ziet. De IP-adressen die jij dan gebruikt krijg je dan ook van je provider. Vaak word er dan echter gebruik gemaakt van andere protocollen (bijv HDSL). Jou zorg is dan alleen de verbinding met je provider aan beide kanten.
Link naar reactie
[quote:83cbcc6d3f="Leo S"]Als je twee vestigingen door middel van routers en een direct lijntje ernaartoe (bijvoorbeeld twee routers die elkaar bellen) kun je gewoon je eigen IP-range houden. Aangeraden wordt het dan om gewoon een range te pakken die toegewezen is als niet-public. Dat zijn de ranges 10.0.0.0 tot 10.255.255.255, 172.16.0.0 tot 172.255.255.255 en 192.168.0.0 tot 192.168.255.255.[/quote:83cbcc6d3f] Bedankt voor de reactie, maar het volgende : Wanneer ik dan alles in 1 ip range zet, hoe geef ik dan in de routers aan waar welke ip adressen zich bevinden ? Nu geef ik in de router aan welke lijn hij moet gebruiken voor een bepaald netwerk, maar als alles zich dus in 1 netwerk bevind zal de router toch moeten weten wanneer hij verkeer intern moet houden of naar filiaal 1 of filiaal 2 moet verbinden. En ik heb alle verbindingen met vaste digistream verbindingen dus niets met internet te maken.
Link naar reactie
[quote:ef08ece0fd]Hoezo dat dan? Ik kom toch niet op een openbaar net !!!!![/quote:ef08ece0fd] Maakt niet uit. Deze regels zijn niet voor niet gemaakt er zijn gewoon een aantal gereserveerde regels voor het geven van IP adressen. Stel je voor dat je straks het hele netwerk hebt ingesteld met eigen gemaakte (niet gereserveerde) IP adressen en het bedrijf besluit om ook een internet verbinding te nemen. Dan zou het beteken dat bepaalde IP adressen op het internet niet gevonden kunnen worden omdat jij ze in gebruik hebt. Voor het maken van subnetten moet je hier eens kijken: http://www.wanpros.com/subnetting.htm Je stelt dus de routing tabellen in je router hierop in.
Link naar reactie
[quote:96d4743527]Maakt niet uit. Deze regels zijn niet voor niet gemaakt er zijn gewoon een aantal gereserveerde regels voor het geven van IP adressen. Stel je voor dat je straks het hele netwerk hebt ingesteld met eigen gemaakte (niet gereserveerde) IP adressen en het bedrijf besluit om ook een internet verbinding te nemen. Dan zou het beteken dat bepaalde IP adressen op het internet niet gevonden kunnen worden omdat jij ze in gebruik hebt. [/quote:96d4743527] Ik denk dat het nemen van een internetverbinding niet zoveel te maken heeft met de ip adressen die je intern gebruikt. Ook al zouden we zelf onze webpages beheren dan staat dat nog op een aparte server. Ik zou toch zeker niet willen dat mijn bedrijfs pc´s op het internet bereikbaar zijn.............. En volgens mij maakt bijna ieder bedrijf gebruik van eigen interne ip reeksen, die niet toegekend zijn.
Link naar reactie
[quote:dac336a003]Ik denk dat het nemen van een internetverbinding niet zoveel te maken heeft met de ip adressen die je intern gebruikt. [/quote:dac336a003] Ik denk dat je een cursusje TCP/IP moet gaan volgen. Als je de genoemde adressen gebruikt en je zult ooit een internet verbinding (moeten) maken kun je dus NIET meer bij de internetadressen die met 122.100.100 beginnen. Bovendien maak je je dan JUIST extra kwetsbaar omdat je een reeks gebruikt die OOK op het internet routeerbaar is.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...