Ga naar inhoud

Op een ingewikkelde manier toch overal internet. Wie helpt??


anoniem

Aanbevolen berichten

Ik heb een probleem met de netwerkverbindingen hier in huis. Wie helpt mij? De server heeft rechtstreekse verbinding met het modem en dus met internet. Ook heeft hij verbinding met de switch zodat andere computers ook weer deze internetverbinding kunnen gebruiken. Nou heb ik boven een pc aan de switch hangen, die ik boven weer als 2e server wil gebruiken. Aan deze server hoeft maar 1 pc te hangen, maar dmv een crosscable. Dus zonder hub of switch. Op de server staat windows xp, en op de client staat windows 98. Is ook mogelijk om 2x xp van te maken. Nou is het aansluiten allemaal geen probleem, maar het nu goed configureren. Wie helpt mij? Groetjes Bert
Link naar reactie
Schakel op de tweede server de firewall in ieder geval uit. Zet daar wel het internet delen aan. In feite maak je 2 netwerken. Zorg er voor dat eerst je eerste netwerk goed draait. Om je vraag goed te kunnen beantwoorden heb ik wel wat meer informatie nodig. Welke IP-range gebruik je op het eerste netwerk? Als dit 192.168.0.xxx is met netmask 255.255.255.0, Dan kan je voor je netwerkkaart in de tweede server die is verbonden aan die cross-kabel het netwerk 192.168.1.xxx met het netmask 255.255.255.0 gebruiken. Je hebt maar 2 PC's in dit netwerk, dus kan je die ook handmatig instellen. De configuratie zal er dan ongeveer als volgt uitzien: 1e server: Externe toegangsadapter: IP-adres: - Gebruik makend van DHCP van je provider. of: - IP-adres: 10.0.0.150 - Netmask: 255.0.0.0 - DNS: IP-adres van DNS-server van je provider (vaak 2 verschillende in te vullen, dan ook allebei invullen!) - Gateway: Niet invullen! Netwerkkaart naar LAN: IP-adres: - Deze server instellen als DHCP voor het netwerk 192.168.0.0 - 192.168.0.254 of: - IP-adres 192.168.0.1 - Netmask: 255.0.0.0 - DNS: IP-adres van DNS-server van je provider (vaak 2 verschillende in te vullen, dan ook allebei invullen!) - Gateway: 10.0.0.150 Identificatie: - Computernaam: unieke naam binnen je netwerk - Werkgroep: identieke naam voor je netwerk (bijv. mijnnetwerk) Internet delen: - geactiveerd. Een willekeurig werkstation in dit netwerk: IP-adres: - via DHCP of - IP-adres 192.168.0.xxx (xxx is een getal van 3 tot 254, uniek voor iedere PC) - Netmask: 255.0.0.0 - DNS: IP-adres van DNS-server van je provider (vaak 2 verschillende in te vullen, dan ook allebei invullen!) - Gateway: 192.168.0.1 Identificatie: - Computernaam: unieke naam binnen je netwerk - Werkgroep: identieke naam voor je netwerk (bijv. mijnnetwerk) Internet delen: - niet geactiveerd 2e server: Netwerkkaart naar LAN: IP-adres: - via DHCP of - IP-adres 192.168.0.2 - Netmask: 255.0.0.0 - DNS: IP-adres van DNS-server van je provider (vaak 2 verschillende in te vullen, dan ook allebei invullen!) - Gateway: 192.168.0.1 Netwerkkaart naar cross-kabel: IP-adres: - IP-adres 192.168.1.1 - Netmask: 255.0.0.0 - DNS: IP-adres van DNS-server van je provider (vaak 2 verschillende in te vullen, dan ook allebei invullen!) - Gateway: 192.168.0.1 Identificatie: - Computernaam: unieke naam binnen je netwerk - Werkgroep: identieke naam voor je netwerk (bijv. mijnnetwerk) Internet delen: - geactiveerd. Het werkstation aan de cross-kabel: IP-adres: - IP-adres 192.168.0.2 - Netmask: 255.0.0.0 - DNS: IP-adres van DNS-server van je provider (vaak 2 verschillende in te vullen, dan ook allebei invullen!) - Gateway: 192.168.1.1 Identificatie: - Computernaam: unieke naam binnen je netwerk - Werkgroep: identieke naam voor je netwerk (bijv. mijnnetwerk) Internet delen: - niet geactiveerd Als je ook gebruik wilt maken van het LAN intern, installeer dan IPX/SPX of NETBEUI op alle PC's. Zet bij TCP/IP op alle machines de binding met het delen van bestanden en printers uit. Vanaf internet kan men dan moeilijker je op je PC's komen. Bijkomend voordeel is dat je PC's elkaar sneller identificeren. Hiermee krijg je niet het probleem dat Windows 98 de masterbrowser wil blijven, terwijl XP die op eist. De IP ranges en netmask moeten misschien anders ingesteld worden omdat je lijn naar je provider van een ander netwerk gebruik maakt. Succes.
Link naar reactie
Ga op server2 eens naar een command-prompt of DOS-prompt. tik in: [code:1:dc4183ad7f]ipconfig[/code:1:dc4183ad7f] Noteer de gepresenteerde gegevens en zet die even hier neer. Doe hetzelfde voor server1. Dan weet ik in elk geval in welke reeks ik de netwerkadressen moet laten instellen op server2 en de pc die mbv de crosslink is verbonden. Voor jou informatie: [quote:dc4183ad7f]Jou situatie lijkt heel erg op die van mij. Het enige verschil is dat ik ook nog een hub heb hangen aan de switch waaraan nog eens 3 PC's hangen. Dus vanaf het modem: 1 server(1) (Linux firewall/router) 1 switch 2 PC's en 1 server(2) en 1 hub aan server(2) aan hub 1 laptop 2 PC's en 1 laptop Dus dit is voor mij wel een bekende situatie. Die bij mij ook echt werkt. Het interne netwerk loopt via netbeui, waarbij ik het netwerk in 4 werkgroepen heb opgedeeld omdat de gebruikers niet willen dat iedereen bij elkaarsbestanden kan kijken. Iedere werkgroep beschikt wel over een eigen printer.[/quote:dc4183ad7f]
Link naar reactie
Een excuus voor de overige lezers. Bert had mij een bericht gestuurd dat het eerste netwerk internet kon benaderen en dat alles op "automatisch" stond ingesteld. Aangezien ook anderen hun voordeel hiermee moeten kunnen doen, heb ik het antwoord hier gepost. Ik was het bericht van Bert echter vergeten te vermelden. Ik hoop dat hiermee mijn tweede antwoord wat duidelijker is geworden. (Alleen een vraag om meer info).
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...