Ga naar inhoud

Netwerkprobleem WinXP en Win98


anoniem

Aanbevolen berichten

Hallo, ik heb een probleem met het aanmelden van een Windows 98 computer in mijn thuisnetwerk. Voor Internet heb ik ADSL; het modem is aangesloten op een Sitecom xDSL/Cable Broadband router 4S. Op de router zijn 3 computers aangesloten; 1 draait op Win XP, de tweede op Win 95 en de derde op Win 98. Alle 3 computers kunnen via de router op Internet. De Win XP en de Win 95 computer herkennen elkaar ook in het netwerk en delen onder andere de printer die is geïnstalleerd op de XP computer. Maar de Win 98 computer krijg ik niet in het netwerk; als ik in de Windows Verkenner op Netwerkomgeving klik, krijg ik het icoon “Volledig Netwerk”. Klik ik daarop, dan krijg ik de melding dat het netwerk niet doorzicht kan worden en dat er geen toegang kan worden gekregen tot het netwerk. De naam van de werkgroep is voor alle 3 computers gelijk. Ook de WinXP computer ziet de Win98 computer niet in het netwerk. De Win 98 computer kan wel naar de XP computer pingen en omgekeerd. Ik heb elders in het Forum gelezen dat ZoneAlarm dit probleem kan veroorzaken. Dat is bij mij niet aan de orde en de firewall op de XP is uitgeschakeld. Ik heb geprobeerd met de netsetup-discette die met de wizard van Win XP gemaakt kan worden, het netwerk in te stellen op de Win98 computer. Helaas zonder succes. Is die discette wel geschikt om te gebruiken in Win98? Kan iemand mij zeggen hoe ik dit probleem op kan verhelpen? Bij voorbaat mijn hartelijke dank.
Link naar reactie
Dank voor de snelle reactie. Ik geef graag nadere info. In de PC database van de router komen alle 3 computers keurig voor met hun IP adres. De TCP/IP instelling op alle 3 computers is ingesteld op "automatisch een IP adres laten toewijzen". Hetzelfde geldt voor de toewijzing van een DNS serveradres. Op de Win98 computer heb ik als Gateway het IP adres van de router ingevuld. Ik kan NetBeui installeren op de Win98, maar hoe zit het dan met de WinXP. Moet ik het daar dan ook installeren? Als ik goed ben voorgelicht, maakt NetBeui standaard geen deel meer uit van XP en ik heb een PC met een voorgeïnstalleerde XP Home versie met recovery CD. Een NetBios-compatibel transportprotocol kan ik in XP wel installeren. Is dat te vergelijken met Netbeui in Win98? Ik hoor graag meer. Bij voorbaat dank.
Link naar reactie
Misschien overbodige vraag, maar heb je ook Clients voor MSNetwerken geïnstalleerd? Ik gebruik dezelfde router (voor kabel), maar heb nooit Netbuie geïnstalleerd gehad. Wel heb ik ook "bestanden en printers delen" geïnstalleerd. Heb je via Mijn netwerklocaties, extra, al eens geprobeerd een nieuwe netwerkverbinding te maken met je W98 compu? Suc6.
Link naar reactie
Het 'elkaar zien' in je netwerk omgeving heeft te maken met de 'master browser' van je netwerk. Op het moment dat een PC een overzicht wil hebben van de systemen in het netwerk, wordt er gezocht naar de 'master browser' die dit overzicht zou moeten leveren. MS heeft bedacht dat in een gemixte OS omgeving de 'master browser' wordt toegekend aan (in deze volgorde) de PDC (of bij W2k de DC met de master catalog), BDC, NT/XP station, Win9x. Het probleem ligt bij de Win9x machines die (bug) van mening zijn (en blijven) dat ze de 'master browser' zijn. Dit resulteert in een NT/XP machine die alle PC's ziet en vervolgens een 'verkiezing' afroept om zijn 'master browser' schap toe te kennen. Een van de Win9x machines blijft van mening dat ie de MB is en zal de XP/NT machine ook niet in de lijst opnemen. Als je snelle PC's hebt gaat het bij Win9x machines met alleen TCP/IP (en zonder WINS server) ook nog eens mis doordat bij de TCP/IP detectie naar de MB op een netwerk een aantal clockcycli i.p.v. een vaste tijd wordt gewacht totdat de MB antwoordt geeft. Dit resulteert in allerlei problemen met het wel/niet/gedeeltelijk 'zien' van stations op een TCP/IP Win9x netwerk. Oplossing: Installeer een WINS server of: Schakel onder de eigenschappen van bestands-en printerdelen van de Win9x machines het 'automatisch' bladeren uit. (ofwel voorkom dat de Win9x machine MB kan worden) Installeer het IPX protocol en (onder Win9x) zet in de eigenschappen NETBIOS aan. (dit voorkomt het MB detectie timing probleem)
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...