Ga naar inhoud

Hoe verbind ik 2 pc's aan elkaar?


anoniem

Aanbevolen berichten

Even een domme vraag misschien maar goed. Ik heb een pc met windows Xp erop,en een met windows 98. Allebei de pc's hebben een netwerkkaartje. Nu wil ik ze met elkaar verbinden,en dacht dat dat gewoon kon door een kabel tussen beide netwerkkaarten te hangen. Dat werkt echter niet. Op mijn pc met Xp staat een icoontje in de system tray:LAN verbinding Een van de netwerkkabels is niet aangesloten. Ik denk dat ik er nog iets tussen moet zetten,maar weet niet wat. Heb totaal geen ervaring met netwerken. Wie weet hoe ik dit netwerkje aan de praat kan krijgen? Alvast bedankt!
Link naar reactie
[quote:30e4d5482e="dwitra"]volgens mij mis je een netwerkkaart. op pc 1 moet je 2 kaarten hebben als je via de kabel werkt en op pc2 1 kaart en je moet een crossover kabel hebben anders lukt het niet daarna doe je de xp cd erin ,dan andere instellingen en de rest wijst zich van zelf.succes jos[/quote:30e4d5482e] Hij mist helemaal geen netwerkkaart. Hij heeft gewoon de verkeerde kabel.
Link naar reactie
[quote:688f2cfa23="Maribex"]Dwitra heeft volgens mij gelijk als hij op de pc's ook een internetverbinding wil delen.[/quote:688f2cfa23] Ga vanavond ff zo'n crosslink netwerkkabeltje halen. Maar met middel van die kabeltjes kan ik meerdere pc's aan elkaar hangen zeker? Bijv.Hoofd pc,met isdn internetaansluiting,pc2 met 2 netwerkkaarten,verbonden dmv crosslink kabel aan pc 1 en op de 2e netwerkkaart ook een crosslinkkabel naar pc 3 enz. Dan nog iets,mijn hoofd pc is een snelle machine(zie onderaan in mijn signature). De pc die ik eraan wil hangen is een oud beestje,met windows 98 erop. Het is een Pentium 133Mhz met 64 mb edo ram,een 2 mb videokaartje en 2Gb harddisk. Zou dit wel goed kunnen lopen? Kan ik dan met die P133 ook internet op via de hoofd pc? Ik wil ook spelletjes kunnen doen e.d. erop.(geen Unreal ofzo natuurlijk :wink: )
Link naar reactie
De naam zegt het al. Als je een crosslink kabel goed bekijkt, zie je dat aan het ene stekkertje de volgorde van de aders als volgt is: wit-oranje oranje wit-groen blauw wit-blauw groen wit-bruin bruin Aan de andere stekker is de volgorde: wit-groen groen wit-oranje blauw wit-blauw oranje wit-bruin bruin Oranje en groen zitten dus gekruist. Dit is nodig als je twee computers aan elkaar aansluit. Als je meerdere computers in een netwerk wil hebben moet je een hub of een switch gebruiken met niet-gekruiste kabels.
Link naar reactie
Ik heb precies hetzelde probleem als de Topicstarter.PC 1 2 Netwerkkaarten. PC2 1 netwerkaart.ook in systemtray de melding dat de kaart niet aangesloten is.De kaarten zijn alle 3 goed (getest in andere PC) Crosslink kabel is goed,alleen bij de 2de netwerkkaart in PC1 brandt er geen groen controlelampje tenteken dat hij aangestuurd wordt
Link naar reactie
Let even op met de kabels: alleen crosslink kabel gebruiken bij een directe verbinding tussen 2 computers! Voor verbindingen van computer met modem, hub of router gewone netwerkkabel. Ter aanvulling van het antwoord van Leo S: in een hub, router of switch worden de signalen al "gecrossed". Dus als je dan een crosslink kabel gebruikt komt gebeurt dat nog eens, en dan klopt e.e.a. niet meer. Als je met meerdere pc's op internet wil, raad ik het gebruik van een router sterk aan, alleen al vanwege het gemak en de ingebouwde firewall. Op zo'n router kun je meestal 4 pc's aansluiten. Tenslotte: kijk eens op de nieuwe topic bovenaan dit forum. Groeten, Martin
Link naar reactie
Ik heb nu een crosslink kabel ertussen gehangen. Ik kan vanaf pc1 echter pc2 niet benaderen. Op pc2 zie ik echter wel de netwerkkaart van pc1,andersom niet. Heb met behulp van pc1,waar dus Xp prof op staat,een diskette gemaakt die ik op pc2,met windows 98Se,heb geinstalleerd. Wat moet ik allemaal instellen nu? Heb me op internet al rot gezocht,maar kan niet voldoende aanwijzingen vinden over de instellingen die ik nodig heb.
Link naar reactie
neem aan dat je op pc 2 (w98) "client ms netwerken" hebt geinstalleerd? kijk met re.-muisknop bij "netwerk icoon" (eigenschappen) werkgroep hetzelfde? tip: maak ook een "gedeelde map" aan op je c-schijf bij PC 1: XP moet je duidelijk maken dat anderen van je PC bestanden mogen bewerken, "zien" moet geen probleem zijn mits bovenstaande
Link naar reactie
Heb nu in Xp de wizard nieuw netwerk gebruikt,en met behulp daarvan een diskette gemaakt,die ik op pc 2 moet installeren. Heb ik gedaan maar het werkt nog niet. Wat ik ook raar vind is dat ik op pc2 2 netwerkkaarten kan zien,die van pc2,maar ook van pc 1. Op pc1 kan ik alleen de kaart zien die zich in de pc bevindt en niet die van pc2. Ik denk dat het hardwarematig wel goed zit,want er staan ook nergens uitroeptekens bij ofzo. Alleen krijg ik het softwarematig niet voor elkaar. Heb ook al geprobeerd windows automatisch een ip adres toe te laten wijzen,maar dat lukt ook niet. Ik weet trouwens ook niet hoe ik een gedeelde map moet maken onder windows 98. Ik ben toch bang dat ik het in m'n eentje niet ga redden zo. Heb al bergen pagina's uit zitten printen van internet met allerlei instellingen,maar nog steeds zonder resultaat. Maar goed,ben pas enkele dagen bezig met m'n netwerkje :-?
Link naar reactie
dat je 2 netwerkkaarten ziet :o lijkt me niet goed map delen doe je door de map met de re.-muisknop aan te klikken en voor delen te kiezen zo op het eerste gezicht heb je wizard gevolgd voor XP maar ook op de W98 machine moet je het eea installeren, als je de netwerkkaart hebt geinstalleerd is het begin al gedaan maar moet je de andere zaken in mijn eerdere antwoord nog doen
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...