Ga naar inhoud

Netwerk tussen xp en 98se


anoniem

Aanbevolen berichten

Hallo, Het volgende probleem. PC-1 heeft win XP home, PC-2 heeft win 98-se. Netwerk verbinding is goed, internetten op beide pc's is geen probleem. bestanden delen gaat niet goed. PC-1 ziet wel PC-2 en ik kan de bestanden zien, starten, bewerken enz. PC_2 ziet GEEN bestanden van PC-1. Op beide staat er (tijdelijk) geen firewal op. Ook niet de interne firewal van Xp die is uitgeschakeld. Op beide pc's staat ingesteld dat ik de bestanden en printer moet delen. Maar toch ziet PC-2 niks van PC-1 ??? O ja, Op PC-1 staat ook nog win 98 se en daar heb ik geen problemen mee met bestanden delen. wie weet voor mij de oplossing. alvast bedankt.
Link naar reactie
ik heb ook een dergelijk probleem; we hebben thuis een netwerk met vijf computers verbonden via een hub (UTP). alle computers hebben een vast ip-adres. 1 pc draait XP Home, 3 win98se en 1 win95. het netwerk draait prima zolang de XP-machine uit staat. zodra deze echter is opgestart gaat het mis: XP ziet een deel van de andere computers en kan daarin de bestanden inlezen. van de win98se machines ziet een helemaal niets meer (na lang wachten alleen nog zichzelf) en de andere twee zien alleen zichzelf en de xp-machine maar kunnen die niet benaderen (er komt een melding dat het netwerk niet kan worden gezocht), de win95 pc tenslotte blijft hangen in een zoeksymbooltje.. het gekke is dat printen wel perfect gaat! sommige spellen doen het gewoon nog; starcraft (maakt gebruik van ipx/spx) en fifa 2000 geven geen problemen, unreal tournament geeft het in de meeste gevallen op (tcp/ip). het is een heel irritant probleem dus ik hoop dat er iemand is die mij verder kan helpen! iede.
Link naar reactie
Dit ruikt als een firewall probleem. 1. Staat de firewall op de xp-machine soms aan? 2. Draait er een antivirus prog met ingebouwde firewall? En staat deze aan? 3. Draait er een firewall prog? Is het antwoord op vraag 1 of 2 ja, dan firewall optie uitschakelen. Is het antwoord op vraag 3 ja, dan uninstallen of disabelen.
Link naar reactie
Het 'elkaar zien' in je netwerk omgeving heeft te maken met de 'master browser' van je netwerk. Op het moment dat een PC een overzicht wil hebben van de systemen in het netwerk, wordt er gezocht naar de 'master browser' die dit overzicht zou moeten leveren. MS heeft bedacht dat in een gemixte OS omgeving de 'master browser' wordt toegekend aan (in deze volgorde) de PDC (of bij W2k de DC met de master catalog), BDC, NT/XP station, Win9x. Het probleem ligt bij de Win9x machines die (bug) van mening zijn (en blijven) dat ze de 'master browser' zijn. Dit resulteert in een NT/XP machine die alle PC's ziet en vervolgens een 'verkiezing' afroept om zijn 'master browser' schap toe te kennen. Een van de Win9x machines blijft van mening dat ie de MB is en zal de XP/NT machine ook niet in de lijst opnemen. Als je snelle PC's hebt gaat het bij Win9x machines met alleen TCP/IP (en zonder WINS server) ook nog eens mis doordat bij de TCP/IP detectie naar de MB op een netwerk een aantal clockcycli i.p.v. een vaste tijd wordt gewacht totdat de MB antwoordt geeft. Dit resulteert in allerlei problemen met het wel/niet/gedeeltelijk 'zien' van stations op een TCP/IP Win9x netwerk. Oplossing: Installeer een WINS server of: Schakel onder de eigenschappen van bestands-en printerdelen van de Win9x machines het 'automatisch' bladeren uit. (ofwel voorkom dat de Win9x machine MB kan worden) Installeer het IPX protocol en (onder Win9x) zet in de eigenschappen NETBIOS aan. (dit voorkomt het MB detectie timing probleem)
Link naar reactie
HET WAS INDERDAAD TOCH DE FIREWAL ?? Zonealarm heb ik volledig verwijderd, ook via REGEDIT alle verwijzingen deleted. Daarna deed alles het weer. Zonealarm nogmaals geinstalleerd en het nieuwe netwerk aangemeld als TRUSTED ipv INTERNET. Of het de juiste manier is weet ik niet. maar het werkt, PC-2 ziet en kan alles doen op PC-1 zelfs de printer werkt. bedankt voor alle hulp. haci
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...