Ga naar inhoud

Netwerk 98 en XP werkt niet met vaste IP-adressen


anoniem

Aanbevolen berichten

Hallo, Ik ben nu al de hele ochtend aan het tobben. Mijn netwerkje bestaat uit een win98 en een winxp machine. Deze zien elkaar, alles lijkt dus ok te zijn. Om het opstarten van met name de 98 machine wat sneller te laten verlopen wil ik aan beide machines vaste IP-adressen toekennen. Ik gebruik hiervoor voor de 98 machine 192.168.0.2 en voor de xp-machine 192.168.0.1 met submask 255.255.255.0. De 98 machine ziet de XP machine dan wel, maar andersom niet. Ik heb werkelijk geen idee wat ik fout aan het doen ben. Ook wil ik mijn ADSL internetverbinding delen met de 98 machine als server, (Ja, xp zou beter zijn, maar die staat niet eens in de buurt van mijn modem en om nu weer nieuwe kabels te gaan trekken...) maar dat lukt al helemaal niet. Ik heb dit geprobeerd met zowel Sygate Homenetwork (trial version) als met ICS zoals dit standaard in windows zit. In het eerste geval leek het geslaagd te zijn maar kon ik met geen mogelijkheid op internet komen. In het tweede geval gooide mijn 98 machine de ene na de andere rundll32 (of zoiets) foutmelding op mijn scherm en werkte er vrijwel niets meer. Image terugzetten was toen nog de enige oplossing. Kan iemand me in de goede richting sturen, want ik weet het echt niet meer.
Link naar reactie
XP machines doen héél moeilijk als een machine met een ander OS de verbinding met internet deelt. Misschien willen ze dat niet bij M$? Windows 98 kan prima (ook via andere machines) het internet op als TCP/IP is geïnstalleerd - maar andere pc's in een LANnetje?: dan moet je beslist op alle pc's in dat LAN het NETBEUI protocol installeren.
Link naar reactie
[quote:768ae63afb="Laurens"]jldhaye, bedankt voor je antwoord. Ik had inmiddels ook al een poging gewaagd met Analogx maar ook daarvoor zijn vaste ip-adressen nodig. Deel 1 van het probleem is dat het de WinXP machine de 98SE machine niet wil zien als ik vaste ip-adressen toeken. M.a.w., dan werkt software zoals AnalogX ook niet.[/quote:768ae63afb] Lukt het wel om de de 98se machine te pingen vanuit de XP-machine? Ik heb nog een andere vraag: Heb je iets van een firewall geinstalleerd? Ik heb zelf een netwerkje met XP en win 95 met vaste ip-adressen en dit werkt prima. Duurde even voordat het werkte maar het werkt inmiddels wel. Als de firewall aan staat (Norton Internet Security) dan werkt het netwerkje niet! Het is belangrijk er ook op de letten dat ze beide lid zijn van exact dezelfde werkgroep!
Link naar reactie
Ik heb ze nog niet gepingd. Zonder vast ip kennen ze elkaar wel. Ja, ik heb een vuurmuurtje geïnstalleerd (Sygate personal firewall) die ik voor lokaal verkeer volledig open heb gezet. Maar ook als ik zonder firewall draai kent XP de 98 machine niet met een vast ip-adres. De 98 machine ziet de XP machine wel met vaste ip-adressen. De groepsnamen zijn gelijk uiteraard gelijk anders zouden ze elkaar nooit zien. [edit] [i:8b12dc8f32]Verhip, stond die sticky daar gisteren ook al? Dan ga ik aanwijzingen eerst eens doorlopen.[/i:8b12dc8f32] [/edit]
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...