Ga naar inhoud

probleem met simpel netwerkje van 2 comps


anoniem

Aanbevolen berichten

Ggegroet, ik heb n probleem met n eenvoudig netwerk bij n kennis van me, ik krijg t op geen manier geinstalleerd, terwijl precies zo'n zelfde situatie bij mezelf perfect werkt (met kabelinternet gedeeld). Het is als volgt, een hoofdcomp (xp home legaal, nieuwste systeem p4/2.2GHz/512ddram enz.) waar de kabel op aangesloten is via n ethernetkaart vanuit n andere netwerkkaart (de onboard netwerkkaart heb k uitgeschakeld, daar kwam ik helemaal niet verder mee) heb k n crosscable liggen naar de andere pc met w98 dr op. (Bij mezelf heb ik op beide xp dr opstaan.) In eerste instantie heb ik n bedrijfsnetwrkje geinstalleerd, de gemaakte diskette gestart in de andere comp.....alles gaat goed, maar ik zie de hoofcomp niet bij volledig netwerk, wel de w98 comp zelf. De w98 comp heb ik helemaal geformatteerd en w98 er op gezet en de netwerkkaart geinstalleerd en verder niets (xp ging niet, er zit 32 mb geheugen in, xp vraagt min. 64mb). Ik heb echt geen idee wat r verkeerd kan zijn, is het mogelijk dat ik de netwerkinstellingen handmatig in kan stellen op die w98 comp (maar hoe doe ik dat?)? Ik weet t anders ook niet meer.....alle hulp is welkom, bij voorbaat dank.
Link naar reactie
  • 2 weken later...
Dat had n oplossing kunnen zijn, maar het feit is dat ik bij het pingen naar de andere computer een timed out bericht krijg, wie er de baas wil zijn van de comps is dus nog helemaal niet aan de orde volgens mij, zijn er nog andere instellingen die ik kan aanpasen of testen, of een andere oplossing hiervoor? (kan ik alles misschien handmatig instellen?) bvd
Link naar reactie
Kijk eerst hier maar eens: [url]http://forum.computertotaal.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=67726[/url] Want op een lokaal netwerk is er geen DHCP server die IP nummers kan uitdelen. Dus je hebt het TCP/IP protocol wellicht geinstalleerd (netwerk eigenschappen in configuratiescherm), maar je hebt nog geen IP nummer(s). Check met START;UITVOEREN;CMD (voor XP) COMMAND (voorWin9x) gevolgd door IPCONFIG.
Link naar reactie
Ik zal t binnenkort ff proberen, dan hoor je t nog wel, wat die check betreft, dat heb ik al eerder gecontroleerd, het ip adres voor die xp comp komt van @home (in mijn geval) met (als ik t goed heb) subnetmask 255.255.255.0 geloof ik Voor die w98 comp is het een heel ander ip adres met subnetmask 255.255.0.0 dacht ik. Toen zei n maat van me dat ik t ns moest proberen om voor die w98 comp het ip adres van die xp comp over te nemen maar met t laatste cijfer 1 hoger en uiteraard met hetzelfde subnetmask. dit werkte echter ook niet, is dat wat je bedoelde misschien?
Link naar reactie
Ik denk van wel. Maar als ik het zo lees, kom je heel erg onzeker over. Ook weet je niet zeker of de kabel goed werkt. Ik zou zeggen, controleer eerst die kabel eens door die op je eigen systeem uit te proberen. Dat van die IP adressen klinkt okay. Wat in principe goed staat ingesteld, niet veranderen! Dat is een veel voorkomende fout door in het wilde weg van alles en nog wat uit te proberen. Als er dan echt iets verkeerd staat ingesteld, dan zal het nooit gaan werken. Ik heb op mijn homepage ook het een en ander staan over thuisnetwerken. SOms is het een vergeten instelling die de problemen veroorzaakt. Controleer in ieder geval de netwerkgroep en zo. Eventueel Netbeui gebruiken, dit protocol behoeft geen bijzondere instellingen. Dus als dat niet werkt ben je weer terug bij de netwerkkaart(en) en de netwerkkabel. Overigens, weet je zeker dat de netwerkkaarten correct zijn geïnstalleerd? heb je gekeken of er foutmeldingen staan onder Apparaatbeheer van Systeem op het Configuratiescherm?
Link naar reactie
  • 1 maand later...

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...