Ga naar inhoud

Laptop met 98 + PC met Xp home, werkt voor geen meter


anoniem

Aanbevolen berichten

Hi! Ik ben niet zo'n expert met netwerken, maar weet wel een beetje en ik krijg het maar niet voor elkaar om met deze twee systemen te gamen. Ze hebben allebei de netwerkkaart goed geinstalleerd en ik heb een crosslink cable die het doet. Ik heb met de wizard van xp een netwerk op allebei geinstalleerd, maar ze "zien" elkaar gewoon niet. Als ik bij de status van mijn lanverbinding kijk, zie ik dat de pc wel pakketjes verzend , maar nix ontvangt. Run:\\computernaam werkt niet en als ze naar elkaar pingen dan vindt er een time-out plaats. Wie helpt mij?? Ik ben heel dankbaar als ik dit een keer voor elkaar krijg, want ik heb de netwerkkaart voor de pc al 2 weken geleden gekocht en er gebeurt nog steeds nix. Bij de eigenschappen van het netwerk op de Xp-pc zijn aanwezig: -client voor microsoft-netwerken -service advertising protocol -bestands en printerdeling -QoS pakketplanner -stuurprogramma voor netwerkcontrole -NWlink Netbios -NWlink Ipx/Spx/netbios compatibel transportprotocol -internetprotocol(TCP/IP) Voor de laptop met W98 zijn dit: -client for microsoft -dial-up adapter -Irda v3.0 Fast Infrared Port -fast infrared protocol -tcp/ip->dial up adapter -tcp/ip-> IrDa -TCP/IP->silicom FastEthernet Cardbus PC Card Adapter -file and printersharing
Link naar reactie
Elkaar niet 'zien' is een typisch 'master browser' probleem. Voeg in ieder geval het IPX/SPX protocol toe op de Win9x machine, en zet in de eigenschappen van dit protocol NETBIOS aan. Diverse spelltjes gebruiken IPX en het elkaar 'zien' wil nog wel eens problemen opleveren als je alleen TCP/IP hebt. Als je geen 'ping' naar elkaar kan doen is de eerste vraag: welke IP nummers en subnetmasker hebben de machines ?? Indien geen nummer: op de machines resp. 192.168.1.1 en 192.168.1.2 invullen met subnetmask 255.255.255.0
Link naar reactie
Ik heb ze resp. 10.0.0.1 en 10.0.0.2 met subnetmasker 255.255.255.0 gegeven. Ik heb jouw aanwijzingen opgevolgd, maar ze maken nog op geen enkele manier verbinding met elkaar. Ik dacht dat het misschien aan de kabel zou liggen (die is vrij lang en oud), maar als ik de laptop afsluit, krijg ik van de desktop een melding dat 1 van de netwerkkabels niet is aangesloten, dus het lijkt me dat dat technisch gezien in orde is. Ik heb geen flauw idee wat ik nog kan proberen???
Link naar reactie
Als je op naam pingt naar een ander adres dan verwacht, heb je niet alleen een lokaal netwerk (dus ook een internet verbinding) of je hebt een HOSTS file, met daarin de computernaam en het (verkeerde) ip nummer staan. Als je WINIPCFG uitvoerd op de laptop, wat zijn dan de instellingen (wins, dns, subnetmask etc.). Je moet onder de eigenschappen van TCP/IP de bindingen met bestand- en printerdelen uitzetten. Dit is veiliger t.a.v. je internetverbinding en forceerd bovendien je netbios verkeer naar IPX.
Link naar reactie
Ik heb dat zelf ook, alleen de client pc kan niet op de mappen komen van de host pc. Andersom wel. De protocollen zijn op beide XP Pro machines hetzelfde. De client kan de host niet zien, de host de client wel. Pingen naar beide pc's (en andersom) lukt wel. Ik heb een hub aanhangen met een crossover patchkabel (in de uplink van de hub) naar de SpeedTouch ADSL Pro modem (getweakte Home modem) en 2 gewone naar de pc's. Host: Ip adres: 10.0.0.150 Sub: 255.255.255.0 Gateway: 10.0.0.138 Client: Ip: 10.0.0.151 Sub: 255.255.255.0 Gateway: 10.0.0.150 (voor de host en Internet) Primary Dns: 10.0.0.150 (voor adsl internet) Bij mij doet hij het in ieder geval.
Link naar reactie
De hosts file wordt geraadpleegd als een DNS vertaling niet lukt. Op de meeste computers staat een HOSTS.SAM betsand, dat voor SAMple staat. Als je het bestand hernoemd naar HOSTS zal een host naam die niet in DNS voorkomt opgenomen kunnen worden in de host file b.v. 10.0.0.2 mijn.pc.net # internet server Vervolgens krijg je met een ping naar mijn.pc.net dan 10.0.0.2 als IP adres.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...