Ga naar inhoud

Internet via LAN onmogelijk


anoniem

Aanbevolen berichten

Hopelijk kan iemand mij helpen. Ik breek mijn hoofd al dagen over het volgende probleem: Mijn linuxserver (P100, rh7.2, niet grafisch) heb ik via de eth0 verbonden met het internet (adsl). Dit functioneert allemaal correct. Via de eth1 (192.168.5.1) heb ik deze verbonden aan mijn Windows ME machine (192.168.5.2) om te kunnen internetten. Met geen mogelijkheid kan ik machines bereiken (pingen) op het internet. Kan iemand mij vertellen wat ik fout doe? Ik heb inmiddels het een en ander geprobeerd met firewalls en iptables, maar geen succes. Waarom kan ik geen machines op het internet pingen ? PS: voorlopig gaat het om de verbinding. Beveiliging is nog niet van belang.
Link naar reactie
Mijn rh-server is geen dns server, dus op mijn windows-bak geef ik de 2 name-servers op van hccnet (te weten 62.251.0.6 en 62.251.0.7). Ook deze ip's kan ik niet pingen vanaf mijn netwerk. (volgens mij is dit niet eens nodig om te pingen) Het vreemde is dat ik het idee heb dat de verzoeken correct naar buiten gaan, maar dat ze niet weer teruggestuurd worden naar het netwerk. In mijn firewall-script komt de volgende logging: IN=eth1 OUT=ppp0 SRC=192.168.5.2 DST=62.251.0.6 LEN=64 TOS=0*00 PREC=0*00 TTL=127 ID=517 PROTO=UDP SPT=1058 DPT=53 LEN=44 Mijn windows-bak probeert dus 62.251.0.6 te bereiken, maar dit lukt niet. Waar kan dat aan liggen ??
Link naar reactie
Syteem is als volgt: PC1: P100, RH7.2 heeft de volgende ethernetkaarten: etho (10.0.0.150) naar het internet (functioneert correct) eth1(192.168.5.1) naar hub (functioneert correct. PC2: AMD700, WinME heeft 1 netwerkkaart met ip-adres 192.168.5.2. Hiermee kan ik pingen naar 192.168.5.1 en naar 10.0.0.150. Tot zover lijkt het goed te werken. Vanaf pc1 kom ik op het internet: ping 194.109.104.104 of 65.251.0.6 reageert correct. ook ping www.yahoo.com reageert goed. Vanaf pc2 kom ik niet op het internet: pingen naar pc1 (192.168.5.1 of 10.0.0.150) gaat correct ping 65.251.0.6 geen respons. ping www.yahoo.com geen respons. Waar kan dat aan liggen ? Mijn firewall-script laat volgens mij alles door: IPTABLES=/sbin/iptables EXTIF = "eth0" INTIF = "eth1" /sbin/insmod ip_tables /sbin/insmod ip_conntrack /sbin/insmod ip_conntrack_ftp /sbin/insmod ip_conntrack_irc /sbin/insmod iptable_nat /sbin/insmod ip_nat_ftp echo "1" > /proc/sys/net/ipv4/ip_forward $IPTABLES -P INPUT ACCEPT $IPTABLES -F INPUT $IPTABLES -P OUTPUT ACCEPT $IPTABLES -F OUTPUT $IPTABLES -P FORWARD DROP $IPTABLES -F FORWARD $IPTABLES -t nat -F $IPTABLES -A FORWARD -i $EXTIF -o $INTIF -j ACCEPT $IPTABLES -A FORWARD -i $INTIF -o $EXTIF -j ACCEPT $IPTABLES -A FORWARD -j LOG $IPTABLES -t nat -A POSTROUTING -o $EXTIF -j MASQUERADE Waarom kan ik vanuit pc2 het internet niet bereiken?
Link naar reactie
Bedoel je dat ik een van beide programma's (ics of winroute) nodig heb op mijn windows machine ?? Ik dacht dat dat automatisch zou werken zodra ik een netwerkverbinding heb naar mijn linux (en dus naar het internet). Voor de duidelijkheid: dit installeeer ik op mijn machine op het netwerk, die niet direct gekoppeld is aan het internet ??
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...