Ga naar inhoud

kabelinternet in studentenhuis, via sever?


anoniem

Aanbevolen berichten

hallo allemaal, ik woon in een studentenhuis en we willen kabelinternet (4 mensen). Nu heb ik gehoord dat je dan een server moet maken met 4 netwerkkaarten en van daaruit naar de verschillende kamers. Klopt dat? Heeft iemand een precieze beschrijving daarvan? ik hoop dat ik niet de zoveelste ben die dat vraagt maar ik wil het erg graag weten. Alvast bedank bas
Link naar reactie
[quote:6b89320de4="bassieman"]hallo allemaal, ik hoop dat ik niet de zoveelste ben die dat vraagt maar ik wil het erg graag weten.[/quote:6b89320de4] Met de [url=http://forum.computertotaal.nl/phpBB2/search.php]zoekfunctie[/url] kun je dat zo controleren. En dan zie je dat je idd niet de eerste bent. Makkelijkst is een server met 2 netwerkkaarten. 1 voor internet en 1 voor lokaal netwerk. Die voor het lokale netwerk hang je aan een hub/switch en daar prik je de overige computer ook bij in.
Link naar reactie
Maar......een oudere 486 of pentium is ook voor een prikkie te kopen, en als je daar linux op zet kan heb je een web, ftp en mailserver, even een gratis domeinnaam bij www.dhs.org en je kan iedereen een eigen emailadres geven....handig is dan wel als je een vaste verbinding hebt (kabel of zo) en een vast IP-adres, maar met wisselende ip-adressen kan linux en dhs.org ook goed overweg.
Link naar reactie
Ik weet eerlijk gezegd niet wat een router kost, maar ik zelf heb voor EUR 40 een pentium 150 op de kop getikt, 2 netwerkkaartjes voor EUR 12,- per stuk en Linux van het WWW gehaald....monitor, muis en toetsenbord heb je alleen nodig tijdens installeren van de handel, daarna kan je met een telnet of SSH-verbinding inloggen op de server vanaf een workstation als root om zaken te configureren indien nodig....Routers voor EUR 64 lijken me vrij spaarzaam. Maar: je moet inderdaad wel even zoeken.
Link naar reactie
alvast bedankt voor jullie reacties. Het lijkt me dus het gemakkelijkst om een router aan te schaffen. Als je een router gebruikt, kan dan bijv. @home niet zien dat er meerdere gebruikers op 1 aansluiting zitten? En als je een router gebruikt, dan heb je dus alleen nog maar kabels en netwerkkaarten nodig? Is er hier op het forum ook een handleiding aanwezig van het instellen van zo'n router enz.? alvast bedankt
Link naar reactie
Ik heb zelf een repotec router en die bevalt me wel. Je kan hem kopen op www.crazypc.nl en verder denk ik dat het niet zo veel uitmaakt.er zin in iedergeval wel een goede gbruiks aanwijzing bij. er je kan evt een zelfde router kopen maar dan kunnen er geloof ik 7 pc's op. weet je al wat je allemaal nodig hebt of niet. zo niet kun je altijd vragen
Link naar reactie
Ik zit me dezelfde vragen. Tuurlijk probeer ik eerst te zoeken, maar daar begint het al. Hoe? "routerORhubORswitch" dat zou toch veel moeten opleveren, maar ik vind niets. OR vervangen door AND? ik ben + gewend. Ik vind veel op Gooogle, maar hoe zoek ik bij dit Forum? Apropos ik zoek uitleg/voors en tegens hub/router/switch al dan niet intelligent. Aan het goedkopste adres kom ik wel als ik weet wat ik nodig heb.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...