Ga naar inhoud

Laptop via USB met verloopje UTP naar PC met netwerkkaart


anoniem

Aanbevolen berichten

Mensen , ik heb een laptop met W98SE en een PC met 98SE. Op de PC zit Cable-Wanadoo-Premium. De ethernetversie welteverstaan. In de PC zit ook een tweede netwerkkaart. In de laptop zit een verloopstukje van USB naar UTP (rj45 connector met daaruit een UTP-kabel naar de PC). Kan ik de laptop met de PC verbinden en zo een netwerk bewerkstelligen? Wat moet ik installeren? Directe kabelverbinding lijkt me niet en een IP-netwerk? Vanaf de PC wel maar dit werkt volgens mij niet vanaf de laptop. Ik ben het spoor bijster en wil graag mijn internet delen. In de laptop zit geen netwerkkaart. Met meerdere PC's heb ik alle ervaring (hub met 3PC's en proxyserver en internet delen) maar dit is abracadabra. Wie o wie kan mij verder helpen? Bij voorbaat mijn hartelijke dank Makketakker
Link naar reactie
Interessant geval zeg! Dat verloopstukje moet dus als een soort usb-ethernet adapter gezien worden, neem ik aan. Zitten er geen drivers bij? Of "herkent" Windows het verloopstuk als je em inplugt? Gebeurt er sowieso iets als je de boel verbindt? En instelt als tcp/ip ethernet verbinding zoals je gewend bent..
Link naar reactie
Bedankt voor je reaktie. De PC pingt de laptop zonder verlies. Andersom lukt niet. De computers zien elkaar niet in de netwerkomgeving. Alle schijven zijn gedeeld en de wachtwoorden goed ingevoerd. Die USB/ethernetadapter is van Connectic of connecticon ( ik zit op mijn werk dus kan er even niet bij) en is goed geïnstalleerd met bijbehorend IP-adres en de goede driver. Nog even doorpuzzelen , dus.
Link naar reactie
Als de USB interface goed werkt, dan moet je op de laptop in USB apparaat zichtbaar worden en/of een speciale netwerk apparaat. Kijk maar eens onder Apparaatbeheer van Systeem op het Configuratiescherm. Dat netwerkapparaat moet ook zichtbaar worden onder Eigenschappen van het netwerk/netwerkomgeving. Op dat punt is er geen verschil met een gewone netwerkkaart. Als de ene computer de ander qua naam ziet, dan lijkt de boel al bijna te werken. Controleer op de laptop dus de netwerkinstellingen, en kijk ook welk netwerk apparaat er bij is gezet. Omdat je meer ervaring hebt met netwerken denk ik dat je er zo wel uit kan komen.
Link naar reactie
De ethernetadapter op de laptop is van Conceptronic Cardbus 100. Heeft nu een IP-adres 192.168.0.2 (TCP/IP (thuis)) met subnetmask 255.255.255.0 De desktop 192.168.0.1 met hetzelfde subnetmask Laptop heeft als gateway dus 192.168.0.1 Drivers zijn goed en de desktop pingt in een dosbox wel de laptop (als naam) maar de laptop niet de desktop (onder naam) en meld 'geen host bekend'. Het maffe is nu dat de desktop wel de laptop pingt onder zijn IP-adres en andersom ook. En er treed dan geen verlies op. Dus onder DOS zien ze elkaar maar onder de Windows-netwerkomgeving zien ze elkaar niet , enkel de machine zelf. Wie weet hoe ik verder moet?
Link naar reactie
Jawel Bart , alle protocollen , IP-adressen , gedeelde schijven en wachtwoorden zijn aanwezig evenals de bestands-en printerdeling. Zoals ik al zei , ze pingen elkaar in een Dos-box wel op IP-adres maar de laptop niet de desktop op naam (kan geen host vinden). Andersom wel. Lampjes op de kaarten branden. PC is server: 192.168.0.1 Laptop is cliënt: 192.168.0.2 De 'workgroup' is ook hetzelfde en ze hebben beiden een 'unieke' naam. Het is me een raadsel. Zou het de firewall op de server kunnen zijn? Ik heb hier eerder nog nooit last van gehad. Heb de laptop nog niet 'toegelaten' in BlackIce op de server. Maar dan zou BlackIce enkel een aanval van de laptop moeten herkennen? Dus in eerste instantie wel 'zien'. We puzzelen weer verder.
Link naar reactie
Zet voor de zekerheid je server in het host.sam bestand. Dus: Start/zoeken/hosts 127.0.0.0 localhost 192.168.0.1 server En check nog een keer je DNS instellingen. Als je dan ook nog de client toegang verleend in de Firewall, deze desnoods uitschakeld en het werkt NOG niet... weet ik het ook even niet meer.
Link naar reactie
Ja zo gat het niet werken .sam moet er echt van af. ook even kontroleren of de bestandsnaam exentie aan staat zodat je kan zien of hosts.sam daat werkelijk hosts is geworden. Local host is 127.0.0.1 maar dat is niet zo belangrijk. belangrijker is dat je de aam van de computer achter het juiste ipadres zet 127.0.0.1 localhost 192.168.0.1 Servernaam computer opnieuw opstarten is nu nodig. Wat ook kan is nbtstat -R in een dosboxje tikken zodat de route cache name tabellen worden vernieuwd met de nieuwe gegevens. Zou nu goed moeten werken. :D [quote:0e682de105="bvk"]Zet voor de zekerheid je server in het host.sam bestand. Dus: Start/zoeken/hosts 127.0.0.0 localhost 192.168.0.1 server En check nog een keer je DNS instellingen. Als je dan ook nog de client toegang verleend in de Firewall, deze desnoods uitschakeld en het werkt NOG niet... weet ik het ook even niet meer.[/quote:0e682de105]
Link naar reactie
Nee . het is niet gelukt met 98SE versus 98SE. Het is me nog steeds een raadsel. Heb nu op de desktop Windows XP Home en op de laptop Windows XP Professional. Het netwerk draait. Handmatig IP-adresssen toegekend: 192.168.0.1 met 255.255.255.0 als subnetmask aan de server en 192.168.0.2 met hetzelfde subnetmask en beiden een unieke naam gegeven. Tot zover het netwerk. Nu krijg ik mijn internet niet gedeeld. Heb in netwerk op de server 3 verbindindingen staan. Een kabelverbinding (Wanadoo over PPoE-verbinding>gedeeld) met automatisch toegewezen IP. Een LAN-verbinding voor de kabelethernetverbinding met automatisch IP-adres en printer en bestandsdeling aan. (die volgens mij normaal werkt) Een LAN-verbinding voor mijn netwerk met het bovengenoemde IP-adres en bestands en printerdeling aan. Op de client staat als gateway aangegeven: 192.168.0.1 ICS hoort volgens mij in XP automatisch te werken. Of moet ik een proxyserver installeren? Wie o wie kan mij aan de juiste instellingen helpen? Alvast bedankt.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...