Ga naar inhoud

Stappenplan en Netbui


anoniem

Aanbevolen berichten

Ik zit al een tijd te klungelen om een netwerk tussen twee pc's aan de praat te krijgen. Het stappenplan kwam dus mooi van pas. Ga ik echter pingen van PC1 naar PC2 dan:de inbelverbinding wordt actief(voor internet); ping ik van PC2 naar PC1 dan host"naam" is onbekend. Wat doe ik fout? Groet Hans. [ Dit bericht is bewerkt door: hans loois op 2002-04-20 19:59 ]
Link naar reactie
Ik begrijp iets niet helemaal: Je hebt een thuisnetwerk over Netbeui. Op één PC heb je ook TCP/IP lopen i.v.m. internet. Wanneer je wil pingen naar een PC toe die geen tcp/ip geïnstalleerd heeft, kun je tot st. juttemis wachte totdat dit probeert. ping is nl een tcp/ip tool. Het vraangt een ip-adres op. Ik zou zeggen: Doe je zelf een lol en gooi netbeui er af en installeer op beide pc's tcp/ip. Het geeft ook wat meer zekerheid t.a.v. het functioneren van ICS Suc6
Link naar reactie
Ik kreeg dat tcp/ip niet aan de gang en dacht kom zo'n cursus staat er niet voor niets maar noppes. Ik ben nu weer overgegaan op tcp/ip. ik vond op de win 98CD een aardige utility waarmee je het een en ander kunt opvragen(WINIPCFG). De volgende gegevens rolle eruit: PC1 PC2 Hostgegev Hans750 PCINTERNATIONAL Knooppunt Broadcast idem WINSproxy ingeschakeld idem Adapter info PPPadapter idem adapteradres 44-45-53-54-00-00 idem IP 0.0.0.0 idem Subnet 0.0.0.0 idem DHCPserver 255.255.255.255 idem Ik heb bij tcp/ip voor de netwerkkaart toch echt IP 192.168.0.1 en subnetmask 255.255.255.0 opgegeven maar kennelijk wordt dat niet gebruikt. Wat gaat er hier nou niet goed! Hans.
Link naar reactie
PPP staat voor Point to Point Protocol. Je zit tegen de IP gegevens van je dialup (modem} netwerk aan te kijken ! In het WINIPCFG schermpje kun je naat PPP adapter op een pijltje naar beneden klikken. Daar staat (als het goed is) je netwerkkaart bij. Als je die selekteert krijg je de gegevens te zien van je NIC. Je moet wel verschillende IP nummers gebruiken. De keuze van een werkgroep heeft NIETS te maken met een goede IP verbinding, alleen met de bepaling welke machine 'master browser' wordt van het broadcast netwerk.
Link naar reactie
[quote:32e6c8606d] Op 23-04-2002 19:34 schreef hans loois: Dat klopt, maar winipcfg leest toch alleen maar wat , hoe krijg ik het voor elkaar dat de gegevens van de netwerk kaart worden gebruikt? [/quote:32e6c8606d] ZO werkt WInipcfg niet. ZOals Ruud de Wit al aangeeft, je kijkt waarschijnlijk jde modem informatie. Als je nu eens klikt op het driehoekje dat in het vakje staat van PPP adapter, en eens op zoek gaat naar je netwerkkaart ... Dan zou je de juiste informatie moeten kunnen vinden.
Link naar reactie
jawel als ik op dat driehoekje klik krijg ik mijn netwerkkaart te zien:Realtek8139series PICNIC IP 192.168.0.1 subnet 255.255.255.0 en primaire winsserver 255.255.255.255(?). Die laatste heb ik niet ingesteld. Klik ik IPconfig weg en open hem daarna weer dan staat er standaard weer PPP! Dus leuk die info maar wat moet ik ermee. Op de andere PC hetzelfde laken een pak, alleen IP 192.168.0.2. Nog steeds zien ze elkaar niet!
Link naar reactie
[quote:0b3f9b474d] Op 22-04-2002 20:10 schreef hans loois: Ik kreeg dat tcp/ip niet aan de gang en dacht kom zo'n cursus staat er niet voor niets maar noppes. Ik ben nu weer overgegaan op tcp/ip. ik vond op de win 98CD een aardige utility waarmee je het een en ander kunt opvragen(WINIPCFG). De volgende gegevens rolle eruit: PC1 PC2 Hostgegev Hans750 PCINTERNATIONAL Knooppunt Broadcast idem WINSproxy ingeschakeld idem Adapter info PPPadapter idem adapteradres 44-45-53-54-00-00 idem IP 0.0.0.0 idem Subnet 0.0.0.0 idem DHCPserver 255.255.255.255 idem Ik heb bij tcp/ip voor de netwerkkaart toch echt IP 192.168.0.1 en subnetmask 255.255.255.0 opgegeven maar kennelijk wordt dat niet gebruikt. Wat gaat er hier nou niet goed! Hans. [/quote:0b3f9b474d] Je gebruikt [b:0b3f9b474d]of[/b:0b3f9b474d] de WINS-proxy [b:0b3f9b474d]of[/b:0b3f9b474d] je gebruikt statische IP-adressen en dan moet je WINS-omzetting uitschakelen. Zorg er verder voor dat op beide computers TCP/IP het standaard protocol is (eventueel vinkjes bij NetBEUI verwijderen) en dat TCP/IP op tabblad bindingen vinkjes heeft voor Bestands- en Printerindeling en Client voor Microsoft Netwerken. Succes, NoZtra.
Link naar reactie
[quote:a9aae3080c] Op 25-04-2002 16:02 schreef NoZtra: Zorg er verder voor dat op beide computers TCP/IP het standaard protocol is (eventueel vinkjes bij NetBEUI verwijderen) en dat TCP/IP op tabblad bindingen vinkjes heeft voor Bestands- en Printerindeling en Client voor Microsoft Netwerken. Succes, NoZtra. [/quote:a9aae3080c] Het veiligste is toch echt om de bestands en printerdeling via Netbeui te laten lopen denk ik.. En deze bij TCP/IP uit te schakelen. Ik heb hier thuis Netbeui en TCP/IP geinstalleerd. Netbeui is standaard en doet de bestands en printerdeling. TCP/IP wordt voor kabelinternet gebruikt. Op deze manier kan niemand via internet bij mijn bestanden komen.
Link naar reactie
[quote:30606cbfb2] Op 25-04-2002 17:59 schreef Sjoerd Boerhout: Het veiligste is toch echt om de bestands en printerdeling via Netbeui te laten lopen denk ik.. En deze bij TCP/IP uit te schakelen. Ik heb hier thuis Netbeui en TCP/IP geinstalleerd. Netbeui is standaard en doet de bestands en printerdeling. TCP/IP wordt voor kabelinternet gebruikt. Op deze manier kan niemand via internet bij mijn bestanden komen. [/quote:30606cbfb2] Qua veiligheid heb je wel gelijk. Alleen is het zo dat met het NetBEUI-protocol alleen met windows-computers gepraat kan worden en bijvoorbeeld niet met Linux. Bij gebruik van TCP/IP als standaard protocol moet je extra alert zijn op de bindingen. Als je dat goed instelt is het ook veilig. Het is een keuze die je maakt. Belangrijk daarbij is dat je in ieder geval op alle pc's hetzelfde protocol als standaard aanhoudt. Groetjes, NoZtra.
Link naar reactie
[quote:b4a6ee742d] Op 24-04-2002 19:46 schreef hans loois: jawel als ik op dat driehoekje klik krijg ik mijn netwerkkaart te zien:Realtek8139series PICNIC IP 192.168.0.1 subnet 255.255.255.0 en primaire winsserver 255.255.255.255(?). Die laatste heb ik niet ingesteld. Klik ik IPconfig weg en open hem daarna weer dan staat er standaard weer PPP! Dus leuk die info maar wat moet ik ermee. Op de andere PC hetzelfde laken een pak, alleen IP 192.168.0.2. [/quote:b4a6ee742d] Over gebruikersvriendelijkheid kan heel lag worden gediscusseerd, maar de informatie die je hier geeft lijkt me wheel erg betrouwbaar. Pas als je willekeurige waardes ziet dan kun je conclusies trekken, bijvoorbeeld DHCP staat niet aan of er zijn meerder DHCP servers, of de kaart werkt niet. Ik heb zelf nooit gemerkt dat Ipconfig of WInipcfg er een rotzooi van maakte. Die Wins is vreemd, al heb je die niet aangezet, kennelijk is er toch iets actief. ALs je van PPP af wil, moet je externe toegang/modem eruit halen.
Link naar reactie
[quote:328b51c763] Op 25-04-2002 18:43 schreef NoZtra: Qua veiligheid heb je wel gelijk. Alleen is het zo dat met het NetBEUI-protocol alleen met windows-computers gepraat kan worden en bijvoorbeeld niet met Linux. Bij gebruik van TCP/IP als standaard protocol moet je extra alert zijn op de bindingen. Als je dat goed instelt is het ook veilig. [/quote:328b51c763] Heb jij idd ook weer gelijk in. :grin: Maar ik ging er vanuit dat de topicstarter geen Linux in netwerk heeft. Dat komt dan door de vraag. (Niet beledigend bedoelt hoor!) Als je niet uit een probleempje als dit komt heb je meestal ook geen Linux, maar alleen Windows. Ook daarom zou ik voor intern verkeer Netbeui gebruiken. Je hoeft niks in te stellen en alle computers vinden elkaar zonder problemen is mijn ervaring.
Link naar reactie
[quote:0655b49e7f] Op 26-04-2002 20:22 schreef hans loois: Ik heb wel degelijk Linux op mijn systeem maar ik dacht dat als ik zoiets simpels(?) als een Windows netwerk niet aan de gang krijg laat Linux dan nog maar even zitten. In ieder geval heb ik de zaak eens uitgeprint en ga ik maar weer eens zitten klooien. Hans. [/quote:0655b49e7f] OK, da's dus duidelijk. Maak in dat geval dus TCP/IP het standaard protocol. Dan kan Linux ook meedoen. En zorg ervoor dat je die WINS-omzetting uitschakeld en alle pc's zelf een IP-adres toekent. Pas als je dat werkend hebt kun je gaan stoeien met DHCP-servers. En gebruik dan i.v.m. Linux een proxy-server of een router voor het delen van internet en geen ICS. Succes, NoZtra.
Link naar reactie
Eindelijk werkt het geheel, ik heb de 10 Mbit ISA kaart eruit gegooid en een 100 Mbit versie ervoor in de plaats gezet. Daarnaast gebruik ik voor de verbindingen tussen de PC's NETBEUI en voor internet TCP/IP. Wat betreft ICS heb je gelijk , bij werkt het voor geen meter en ik was blij dat ik een Ghost image file had. Affijn voorlopig einde oefeing, iedereen bedankt voor de positieve inbreng. Hans.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...