Ga naar inhoud

Netwerk?????


anoniem

Aanbevolen berichten

Ik probeer een thuisnetwerk aan te leggen en dat is bijna gelukt. Bijna, want hoewel mijn computer beide computers in het netwerk wel vind, kan de andere computer mijn computer niet vinden. Ik heb geen idee hoe het komt. Het vreemde is dat wanneer ik met de andere computer als eerste het netwerk doorzoek, deze mijn computer dan wel kan vinden, maar ook wordt vermeld dat er geen toegang kan worden verkregen. Ik begrijp er dus geen bal meer van. Is dit een bekend probleem? Ik ben nu al een tijdje aan het klooien en ik word gek. Kan iemand mij helpen? Bvd
Link naar reactie
Er zit ook een knop "Edit" op, waarmee je de inhoud van je topic kan veranderen. Haal dat andere topic weg, werkt alleen maar verwarrend. Je had ook middels "Antwoord" gewoon een item kunnen toevoegen, op dezelfde manier als ik nu heb gedaan om dit te schrijven. Volgens mij werken je kaarten prima, dit vanwege het ledje dat brandt (hopelijk op beide kaarten) en omdat je systemen worden herkend. Controleer of je de bestandsdeling hebt aangevinkt en controleer ook of je harde schijven, partities en zo heb gedeeld.
Link naar reactie
Alvast bedankt voor je reactie Hans! Vandaag ben ik weer met frisse moed opgestaan, maar het draait nog altijd niet. Situatie is alsvolgt: leds knipperen, op de hub proberen de computers contact met elkaar te maken en tijdens dat proces is er sprake van collision. Nou weet ik niet wat dat precies inhoud, maar het klinkt niet goed. Ik heb de hd op beide computers gedeeld. Is het misschien een goed plan om het netwerk effe te uninstallen en vervolgens opnieuw te beginnen?
Link naar reactie
Ik heb geen hub thuis, dus over dat collision ledje kan ik niks zinnigs zeggen. Of herinstalleren van de netwerkkaart zinvol is, dat weet ik niet. Soms is het de oplossing soms ook niet. Soms is het makkelijker om zelfs Windows opnieuw te installeren. Welke informatie staat er onder 'Eigenschappen' van Netwerkomgeving?
Link naar reactie
Wat staat er onder eigenschappen? Dat ziet er dus alsvolgt uit: Client voor ms-netwerken 2 x netwerkkaart 1 x externe toegang Ipx/spx voor netwerkkaarten en externe toegang Netbeui voor netwerkkaart TCP/IP voor netwerkkaarten en externe toegang waarbij voor externe toegang bij bindingen bestands en printerdeling is uitgeschakeld Bestands en printerdeling Eenzelfde soort opzet is op de andere pc aanwezig...
Link naar reactie
> Client voor ms-netwerken Okay > 2 x netwerkkaart Interessant. Welke kaart wordt gebruikt voor je netwerk met de andere PC. Gebruikt je een hub (met kabels) of een crosskabel om je PC's te koppelen? Gebruik je een specifieke TCP/IP adres (en submask) voor iedere kaart? Ook in de andere PC? Zo ja, dan neem ik aan dat alle TCP/IP adressen verschillen op het laatste cijfer, en dat alle submasks gelijk zijn. > 1 x externe toegang Okay, voor modem neem ik aan. > Ipx/spx voor netwerkkaarten en externe toegang Dit protocol is volgens mij niet nodig, maar zou geen problemen mogen geven. > Netbeui voor netwerkkaart Vreemd, dit zou sowieso moeten werken. > TCP/IP voor netwerkkaarten en externe toegang waarbij voor externe toegang bij bindingen bestands en printerdeling is uitgeschakeld Okay > Bestands en printerdeling Okay Heb je op beide PC's dezelfde groep in gebruik? Heb je ook al geprobeerd om de PC's opnieuw aan te melden (dus niet afsluiten)? Jouw probleem heeft ook wel wat weg van een aanmeldprobleem.
Link naar reactie
[quote:9d7fbc0ab6] Op 20-04-2002 12:49 schreef amazing elvis: Alvast bedankt voor je reactie Hans! Situatie is alsvolgt: leds knipperen, op de hub proberen de computers contact met elkaar te maken en tijdens dat proces is er sprake van collision. [/quote:9d7fbc0ab6] Staan je netwerkkaarten op Half Duplex? Dat zou nl. de 'collision' kunnen verklaren. Groetjes, NoZtra.
Link naar reactie
Heb je daar niet zo'n vakje dat je kunt open klappen en dat de mogelijkheid Half Duplex aanklikken? Met gebruik van een Hub is het nl. zo dat als de ene pc 'praat' de ander moet 'luisteren'. Bij Full Duplex beginnen ze allebei te praten en dan 'botsen' de pakketjes wat aangeduid wordt met 'collision'. Dus het is wel van belang om dit te checken. Groetjes, NoZtra.
Link naar reactie
Tja, dat vakje bestaat dus niet; wat ik ook niet helemaal begrijp maar goed. Ik kan deze wel aanvinken bij m'n andere netwerkkaart (die ik gebruik voor m'n kabelinternet). Maar die heeft met het hele netwerk-verhaal niets te maken volgens mij. Ik ben trouwens al wel weer iets verder. Op beide computers worden beide computers nu aangegeven in de netwerkomgeving, maar ik kan nog altijd verder niente!
Link naar reactie
Even kijken of er wat structuur aan te brengen valt hierin: Ik begrijp dat je 3 PC's hebt die via een HUB in een ster met elkaar verbonden zijn. In één van de 3 pc's zitten 2 netwerkkaarten en in de andere 3. Wat voor netwerkkaarten gaat het over? 10 Mbps, 100Mbps of 10/100Mbps. Wat voor HUB is het? (Zelfde keuze) Indien er sprak eis van een HUB, dienen de kaarten inderdaad op Half Duplex te functioneren. Alleen in geval van een DataSwitch kan dit full duplex werken. Welke besturingssystemen zitten op de diverse PC's? Welke netwerkservices zijn er op de diverse PC's geïnstalleerd. Waarom heb je 3 verschillende netwerkprotocollen geïnstalleerd. Wanneer je één PC als internetrouter wil gebruiken (die met 2 netwerkkaarten) zie ik geen enkele reden voor IPX/SPX of Netbeui. De Netbeui functionaliteit wordt namelijk uitgevoerd door Netbios over TCP/IP. Dus gooi overal Netbeui en IPX/SPX er vanaf. De Netwerkkaart voor internet is naar ik aanneem geïnstalleerd volgens de verstrekte specificaties. Stel TCP/IP van het netwerk vervolgens op de 3 PC's in volgens de volgende conventies: PC1:IP-Adres 192.168.0.1 Submask 255.255.255.0 PC2:IP-Adres 192.168.0.2 Submask 255.255.255.0 PC3:IP-Adres 192.168.0.3 Submask 255.255.255.0 Geef verder ieder PC een Unieke naam en zorg dat ze in de zelfde werkgroep of het hetzelfde domein acteren. In geval van MS besturingssysteem: Zorg dat bij alle PC's Delen van printers en mappen is ingeschakeld. Zorg verder dat er ook iets te delen valt! (Onder bepaalde mappen of complete schijfeenheden moet je een handje zien staan) Let verder op je bindings: De service delen van schijven en printers moet alleen gekoppeld zijn aan je netwerkkaart voor het interne netwerk. Voor de internet netwerkkaart moet dit nadrukkelijk niet ingeschakeld zijn. De MS client moet verder ook ingeschakeld zijn. Wanneer de hardware verder in orde is, en de drivers goed geïnstalleerd, zou het zo toch echt moeten werken. Mocht ik verkeerde interpretaties hebben, meldt dat dan. Dan kan ik eventueel iets aanvullen of corrigeren in de instructie. Suc6
Link naar reactie
Hallo, Ik heb ook een zo'n zelfde probleem gehad. Toen kon de ene pc wel de andere bereiken maar niet andersom. Het probleem zat in de firewall die de pc afschermd. Sta in de firewall het ip adres van de andere pc toe en het zal waarschijnlijk werken. ps. Bestanden en printers delen moet wel aanstaan. Succes
Link naar reactie
Hey al die mensen die hebben gereageerd! Nog bedankt! Geweldig! Fenominaal! Het werkt! Eindelijk. Ik heb maar weers eens gekozen voor de meest simpele oplossing (die vaker werkt dan je denkt): alles eraf en totaal opnieuw beginnen en wonder boven wonder doet het netwerk het en ook internet werkt prima. Ik had nog wel een vraagje: klopt het dat chello haar netwerkkaarten "knijpt" waardoor het internetten minder snel loopt?
Link naar reactie
Het is algemeen bekend dat kabelmaatschappijen de breedband- verbinding "knijpen" in de centrale kast waar een hele wijk op is aangesloten. De bandbreedte die overblijft moet vervolgens worden gedeeld door alle aansluitingen die hierop binnenkomen. Het fungeert als 1 groot netwerk. Hoe meer kabelinternetters er dus zijn hoe minder bandbreedte er over blijft per aansluiting. Dus: hoe meer zielen; hoe minder vreugd. Dit in tegenstelling tot ADSL waarbij iedere aansluiting zijn eigen lijn heeft. Groetjes, NoZtra.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...