Ga naar inhoud

Hybrid & Broadcast knooppunten


anoniem

Aanbevolen berichten

Ik zit met een probleem; we hebben hier een aantal computers verbonden, via een HUB, aan een kabelmodem. Nu is er één van die computers die op wandel gaat met adapteradressen (hij neemt ze bijna allemaal voor zich). We hebben de boosdoener gevonden; een ISA-netwerkkaart in een prehistorische 486DX. Nu, bij het uitvoeren van "winipcfg", staat bij alle computers "Broadcast" als knooppunttype; bij die 486 staat echter "Hybrid". Ik vermoed dat de problemen opgelost zullen zijn als ik dat knooppunttype verander in "Broadcast", maar ik heb geen idee hoe ik dat moet veranderen. Iemand die dat weet (onder win95)? Alle hulp is welkom!
Link naar reactie
Dat node-type is niets anders als een manier om zich bekend te maken op het netwerk om een IP-address te krijgen. Nu snap ik niet wat je bedoel met "adapteradressen" maar als je hiermee IP-addressen bedoel, is het dus dat hij meer dan 1 IP-address op neemt, wat normaal gesproken niet gebeurd. Als dit toch het geval is, zou ik je netwerk-omgeving compleet verwijderen en opnieuw opbouwen. Een andere oplossing is om hier gewoon een ander type netwerkkaart in te zetten. Wat kost een behoorlijk ISA-bordje. Of als hij een PCI-aansluiting gewoon een nieuw PCI-bordje erin. [ Dit bericht is bewerkt door: sjouken op 2002-04-18 09:23 ]
Link naar reactie
Ja, ik ben misschien niet duidelijk geweest, en ik moet toegeven, van netwerken heb ik niet veel verstand! Met adapteradres bedoel ik: als je "winipcfg" start, verschijnt er een scherm met "adapteradres" en daaronder "ip-adres". Maar het is inderdaad zo dat die adapter om de 2-3 dagen een ander ip-adres neemt. De andere computers die op de hub aangesloten zijn, krijgen dan soms een melding "er is een conflict opgetreden met de hardware met adres xx-yy-zz-aa-xx-uu". Die computers geraken dan niet meer op internet. Het vreemde is, alles werkte zonder problemen, tot we plots verplicht werden om gebruik te maken van DHCP (ik heb geen flauw idee wat dat kan betekenen). Sindsdien zijn er berichten gekomen zoals "de DHCP-cliënt is niet beschikbaar. De adapter wordt vernieuwd." ik zal eens proberen de netwerkkaart de deïnstalleren en ze in een andere poort te steken, en dan alles opnieuw te installeren... tot slot: "Als dit toch het geval is, zou ik je netwerk-omgeving compleet verwijderen en opnieuw opbouwen". Bedoel je van die ene computer? of van alle computers?
Link naar reactie
Ik denk dat ik nu het eea iets beter begrijp. Bij het verwijderen van ik je netwerk-omgeving bedoel ik dus van de computer die problemen geeft. Verder zou ik eerst eens kijken of je in je netwerkproperties aan heb gegeven of je je IP-address van de DHCP-server krijf of dat er nog een "zelf verzonnen"IP-address in staat. Dit zou ik op alle computers doen. Als er een verplichting is om DHCP te gebruiken mag er NERGENS meer een "handmatig" IP-address tussen staan. Dit met uitzondering van "speciale pc's". Zoals servers en dat soort zaken, maar daar zal degene die je DHCP heeft "opgelegd" je wel kunnen vertellen.
Link naar reactie
Kijk eens met winipcfg welk subnetmask je hebt gekregen. Ik vermoedt dat je provider een beperkt aantal IP adressen voor je heeft gereserveerd. Als er 4 nummers zijn toegewezen en je sluit 5 computers aan krijg je dit soort problemen. b.t.w. Node type is de manier waarop een PC NETBIOS vertalingen afhandeld. Als b.v. PC1 een 'share' zoekt op een andere PC zal een broadcast type op het lokale netwerk een broadcast versturen met de vraag wie PCx is. Een hybride type zal eerst een WINS server raadplegen, dan een broadcast uitsturen, een point type doet alleen een WINS call, een mixed type zal eerst een broadcast doen, daarna een WINS call. M.a.w. wijzigen lost je probleem niet op. [ Dit bericht is bewerkt door: Ruud de Wit op 2002-04-23 08:03 ]
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...