Ga naar inhoud

Netwerk werkt voor geen meter


anoniem

Aanbevolen berichten

Ik heb sinds jaar en dag geprobeerd een netwerkje aan te leggen met 2 pc's. punt is, ze zien elkaar helemaal niet, zelfs al zijn allebei "aangemeld" het is wel zo dat bij de een ik niet eens bij Netwerk > volledig netwerk, naar binnen kan, ik krijg dan de fout dat ik bij de help-index moet kijken voor een oplossing. dit heeft tot nu toe tot niets geleid, alhoewel ik op een gegeven moment wel op elk van de computers in de netwerkomgeving de computer zag waar ik toen achter zat, maar niet de ander !!! helpt u mij aub, J.S
Link naar reactie
Kunnen ze elkaar wel pingen? Welke protocllen heb je geinstalleerd? Zorg ervoor dat op beide computers zowel TCP/IP als netbeui staat. (die eerste alleen als je ook internet wilt delen) Controleers subnetmask en werkgroep. Moete hetzelfde zijn. En geef beide computers een verschillend IP. b.v 192.168.0.1 en 192.168.0.2 (Hier hoort submetmask 255.255.255.0 bij) Zorg er ook voor dat op beide computers schijven gedeeld worden. (Klik in de verkenner met rechtermuisknop op schijf en kies delen) Natuurlijk wel eerst bestands en printerdeling installeren :grin:. Al die instellingen kun je veranderen bij configuratieschermnetwerk. [ Dit Bericht is bewerkt door: Sjoerd Boerhout op 2002-03-18 16:01 ]
Link naar reactie
Welke Windows versies betreft het? Mijn ervaring is dat Windows 95 bijvoorbeeld (meer?) aanmeldproblemen geeft dan WIndows 98. Als de aanmelding inderdaad okay is (maar dat betwijfel ik) dan kan het nog aan de instellingen liggen of aan de hardware (kaart, kabels) liggen. Staan er uitroeptekens, vraagtekens onder Apparaatbeheer van Systeem??? Het begin is het lastigste, omdat je eigenlijk niet weet waar je op moet letten en ook niet weet wat wel en niet goed werkt. Ooit coax netwerk aangelegd zonder 50 Ohm afsluiting. Tja dat ging dus een half jaar later werken dan de bedoeling was, toen ik tijd had om mij te verdiepen in de technische details. En een defecte kaart zal ik nooit uitsluiten. Meerdere netwerkkaarten gehad die goed werden herkend door Windows maar voor geen meter bleken te werken. Kijk ook gewoon rond op dit forum. Veel problemen zijn al voor je opgelost. Ook krijg je een idee wat wel relevante informatie is en wat niet. Op die manier kan je weer sneller geholpen worden.
Link naar reactie
Sjoerd heeft het in het begin al aardig uitgelegd. Voor de volledigheid: Ook Client voor Microsoft Netwerken moet worden geïnstalleerd. Op mijn homepage heb ik wel wat tips staan, maar eigenlijk levert Win98 mij nooit problemen op. Ik zou zelf nog eens de instellingen nalopen en ook controleren dat de kaart goed werkt. Als de installatie van het Netbeui protocol op beide systemen niet werkt, dan twijfel ik aan de juistheid van de instellingen cq. de hardware.
Link naar reactie
kan het misschien komen doordat bij de een er geen werkgroep in de netwerkomgeving te staan komt, bovendien hen ik echt alle instellingen gecontroleerd, tot meerdere malen toe, er wordt altijd wel gezegd: "dan leg je toch even een netwerkje aan"... als het jaren gaat duren heb ik er geen lol meer in hoor... :sad: J.S
Link naar reactie
[quote:818c8a5528] Op 19-03-2002 17:34, schreef johnyjoja: kan het misschien komen doordat bij de een er geen werkgroep in de netwerkomgeving te staan komt, bovendien hen ik echt alle instellingen gecontroleerd, tot meerdere malen toe, [/quote:818c8a5528] Dat je alles hebt gecontroleerd, dat geloof ik wel. Het punt is dat er vaak iets heel eenvoudigs over het hoofd wordt gezien. Zolang een netwerk niet werkt, weet je niet waar je het moet zoeken. Als het netwerk tussen 2 PC's wel werkt en met een derde PC niet, dan kun je gaan vergelijken. Dat is een heel stuk makkelijker. Dat van die groep die niet hetzelfde is, kan een probleem betekenen. Gewoon hetzelfde maken (niet leeg laten), dan merk je dat vanzelf. Nogmaals als Netbeui protocol op alle PC's geïnstalleerd niet werkt met bestandsdeling, dan is er sprake van een hardware probleem en/of foutieve instellingen. Punt uit. Nou ja niet te letterlijk nemen, maar wel serieus! Het gebruik van TCP/IP vergt meer instellingen, dus meer kans op fouten. Als Netbeui werkt dan verwacht ik dat TCP/IP ook gaat werken. Overigens, soms zijn er kaarten die niet met alle protocollen overweg kunnen. Dus als jij denkt dat de instellingen okay zijn, dan vertrouw ik de kabel cq. de netwerkkaart(en) niet. Als er toch nog een instelling niet goed staat ... dan ligt het een beetje anders ...
Link naar reactie
[quote:e44149e321] Op 19-03-2002 17:48, schreef johnyjoja: nog een vraag, kan het misschien komen doordat ik ook nog een tcp/ip heb staan voor mijn internet/kabelverbinding ??? iemand hier ervaring mee [/quote:e44149e321] Ja daar heb ik ervaring mee. Alleen gebruik ikzelf geen Netbeui naast TCP/IP. Een organisatie waar ik vrijwilligerswerk verricht doet dat wel. Daar werkt een en ander prima. Controleer de bestandsdeling instellingen, zorg er ook voor dat de harde schijven op de systemen zijn gedeeld. Hoewel dat niet persé nodig is om een systeem te zien. In Windows 98, verwacht ik geen problemen als zowel Netbeui en TCP/IP worden gebruikt. Onder Windows 95, is het mij niet gelukt om TCP/IP voor de externe toegang tegelijk te gebruiken met die van een netwerkkaart.
Link naar reactie
Heb je meer dan 1 netwerkkaart in 1 van de PC's zitten ? Je hebt waarschijnlijk een 'master browser' probleem. D.w.z. de PC die bijhoudt welke PC'c zich op het (broadcast) netwerk bevinden kan dit lijstje maar op 1 netwerkkaart bijhouden. Je kunt dan de situatie krijgen dat de PC die aan het internet zit 'denkt' dat ie MB is voor de netwerkkaart die aan het internet zit. Intussen is er dan tevens een PC op je 'lokale' netwerk die denkt dat ie MB is. Iedere PC die zich aanmeldt op het netwerk zal 'vragen' wie de 'master browser' is en vervolgens zich daar aanmelden. Als een PC de 'netwerk omgeving' opvraagd zal deze dat doen bij de 'master browser' die dat lijstje vervolgens levert. Als er op 1 'broadcast' netwerk meerdere PC's denken dat ze de 'master browser' zijn krijg je de bekende vragen als: 'ik zie alleen mezelf' of 'Ik zie op PC A alleen A en B, en op PC C alleen C maar ik kan wel pingen'. Dit gebeurt nog wel eens bij netwerken waar alleen TCP/IP is geinstalleerd (zonder WINS). Onder TCP/IP wordt na de 'vraag' op het netwerk 'wie is master browser' een aantal clockcycli gewacht voordat de PC er vanuit gaat dat hijzelf dan maar master browser moet zijn, in tegenstelling tot b.v. IPX waar enkele milliseconden wordt gewacht. Vooral in TCP/IP netwerken met veel 'snelle' systemen komen dan vaak meerdere 'master browsers' voor. Je kunt dit voorkomen door het volgende: Installeer het IPX/SPX (met NETBIOS) of NETBEUI. Zet onder de eigenschappen dit protocol als 'default'. Ga naar de eigenschappen van je TCP/IP protocol en zet onder de 'bindingen' de binding met bestands- en printerdelen uit. (zowieso aan te raden als de PC's aan het internet gekoppeld zijn zonder firewall). B.t.w. Vaak zijn het ook firewall proggies die roet in het eten gooien.
Link naar reactie
  • 2 weken later...

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...