Ga naar inhoud

XP en W98 zien elkaar niet. Internet delen lukt wel


anoniem

Aanbevolen berichten

Ik heb een netwerkje met vier pc's. Ze zijn gekoppeld middels een hub. De XP(pro) machine heeft een kabelaansluiting. DE andere machines (W98) hebben via het netwerk (de XPmachine) toegang tot internet. Tot zover ging alles goed. Nu wilde ik dat de PC's elkaar konden zien en dus bestanden en printers konden delen. Helaas. De W98 machines zien elkaar wel maar de XP machine is onzichtbaar. Ik heb al van alles geprobeerd echter helaas. Toch denk ik dat de oplossing heel simpel moet zijn maar ja... waar vind ik die. Mogelijk dat iemand mij de gouden tip kan geven. Peter
Link naar reactie
Je hebt waarschijnlijk alleen het tcp/ip protocol geinstalleerd op je XPmachine. Installeer op alle computers het tcp/ip en Netbeui protocol. (windowsxp: <cd>:VALUEADDMSFTNETNETBEUI) Stel dit als standaardprotocol in. Op alle computers staat al het TCp/IP voor internet. Kijk bij de eigenschappen van dit protocol en verwijder het vinkje bij Bindingenbestands en printerdelen.
Link naar reactie
XP deelt shares met een dollarteken $ achter de naam. Deze maakt de gedeelde bestanden/mappen onzichtbaar op andere computers. Dit kun je verhelpen door op de XP-pc rechts te klikken op hetgeen je wilt delen en dan met de optie 'New share' het dollarteken $ te verwijderen. Verder moet je ervoor zorgen dat op de XP machine gebruikers zijn aangemaakt die corresponderen met die van de win98 machines. Succes, Noztra.
Link naar reactie
[quote:23958dd6ac] Op 14-03-2002 19:13, schreef Dilbert: Netbeui als standaard? Ik raad het niet aan, ik zou het er alleen bij gooien. D. [/quote:23958dd6ac] Ik zou Netbeui juist wel als standaard installeren en gebruiken voor het delen van bestanden en printers. En TCP/IP er alleen voor het internet bij installeren. Zeker als je op de beveiliging gaat letten. Je nodigt in principe iedereen uit op je computer als je TCP/IP gaat gebruiken voor filesharing en intussen ook op internet zit. Ik heb het bij mijn netwerk zo geinstalleerd omdat het op die manier in de C!T stond uitgelegd en het werkt goed. Wat is er mis met Netbeui in een klein netwerk?
Link naar reactie
[quote:fe3e978b3e] Op 25-03-2002 12:43, schreef Monjet: Noztra, Wat bedoelde je met de volgende zin? Verder moet je ervoor zorgen dat op de XP machine gebruikers zijn aangemaakt die corresponderen met die van de win98 machines. XP herkent toch de andere pc's via de gezamenlijke werkgroep? [/quote:fe3e978b3e] Voorbeeld: PC1/win98 Inlognaam: Piet Wachtwoord: Jaap3 Dan maak je in Windows XP een account aan met de naam: 'Piet' en het wachtwoord: 'Jaap3' (Zonder komma's) Vervolgens geef je zo'n account dan beperkte rechten. En dit doe je dan vervolgens ook met de andere win98 pc's. Je kunt nl. alleen in een netwerk verbinding maken met windowsXP als de 'gebruiker' bekend is. Succes, Noztra.
Link naar reactie
Okay jullie antwoord is duidelijk en ik zal jullie advies opvolgen. Wat kan naast het aanmelden de reden zijn dat in de XP de verkenner de win 98 pc's wel worden herkend en kort daarop de XP verkenner vastloopt? Iets wat bij de win 98 pc's onderling vlekkeloos verloopt zonder de XP in het netwerk. Overigens met de XP wizzard een netwerkbridge aangemaakt. Netwerkbrug geeft 400 Mb snelheid aan terwijl de netwerkkaartjes 10/ 100 Mb zijn.
Link naar reactie
Waarom heb je een network bridge aangemaakt? Je zit toch niet op een gesegmenteerd netwerk met 4 pc's. Dan heb je ook 2 routers nodig. Als je dat toch wilt dan moet je er voor zorgen dat elk segment z'n eigen subnetmask heeft. Misschien is dat de reden dat de explorer vastloopt. Een networkbridge is niet noodzakelijk in een klein netwerkje. Groetjes, Noztra. [ Dit bericht is bewerkt door: NoZtra op 2002-04-01 00:21 ]
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...