Ga naar inhoud

Internet delen, met hub of switch???


anoniem

Aanbevolen berichten

[quote:901e5957f7] Op 13-03-2002 16:38, schreef Dilbert: Tuurlijk niet. Jij kan toch ook niet vandaag een een meter hoogspringen en morgen 10 meter? Iets wat 10 is, blijft 10. Daar kun je geen 100 van maken. Is 10 dan zo'n bezwaar? [/quote:901e5957f7] Dat klopt niet helemaal. Hij gebruikt een 100 mbit switch. Dus wanneer 2 computers een 100 mbit kaart hebben kunnen die onderling wel op 100 mbit werken. Wanneer je router maar 10 mbit is zal je internet nooit sneller werken dan die 10 mbit.
Link naar reactie
Nog even over het verschil tussen een hub en een switch. Een hub kan geen onderscheid maken van welk data-pakketje naar welke computer moet. Een switch kan WEL onderscheid maken van wat er naar welke computer gestuurd moet worden. Ik heb het een beetje simpel uitgelegd, maar daar komt het in het kort op neer. Volgens mij stond dit wel goed uitgelegd in het blad computer totaal. The One had het trouwens voortreffelijk uitgelegd las ik net.. een paar reply's eerder. Ik was weer es te gehaast met reageren. Maar dit is toch wel het essentiële verschil tussen een hub en een switch.
Link naar reactie
Als ik mijn modem tweak en aansluit op een switch. En ik sluit al mij PC ook aan op een switch (alle PC's bevatten maar één netwerkkaart). Kan ik dan nog tussen de computers onder aan filesharing en printer sharing doen via TCP/IP? Zonder dat daarbij mij files toegankelijk zijn voor buitenstaanders? Kan iemand mij dit uitleggen? Want bestanden tussen mij PC's onderling uitwisselen vind ik toch wel makkelijk om te doen. [ Dit Bericht is bewerkt door: roy_startpag op 2002-03-14 09:14 ]
Link naar reactie
Even een samenvatting ->Je hebt een aantal mogelijkheden: 1 Je tweakt je modem, en sluit deze direct op een hub of switch aan. Bij een hub weet ik het niet zeker, maar bij een switch werkt het iig zo dat je link naar buiten toe dan 10Mbit half duplux is (de beperking van je modem) en je interne netwerk, dus tussen de PC's kan dan gewoon 100 Mbit full duplex zijn. (een hub is per definitie maar half duplex) 2 Je bebruikt een oude bak met daarop freesco als router. Je modem blijft dan gewoon in de garantie en aangesloten op de freesco bak. Die gaat op zijn beurt aan het netwerk. Hier weer hetzelfde verhaal over de svnelheid van je netwerk; extern wordt weer gelimiteerd door oa je modem, intern kan het gewoon op 100 Mbit blijven lopen. Ik weet niet wat de routerfunctionaliteit van dat getweakte modem inhoud, maar wanneer je freesco gebruikt heb je al meteen een ingebouwde firewall. Filesharing etc. kan dan gewoon blijven werken, omdat het uitgaande verkeer op inkomende verkeer in principe niet door de firewall komt, tenzij je daar de betreffende poort voor configureerd. In combinatie met dat getweakte modem zou ik zowieso nog een software firewaal draaien zoals Zone Alarm. Dat moet je dan wel weer op 3 PC's doen volgens mij.
Link naar reactie
  • 1 maand later...
Joh, Neem gewoon de Draytek Vigor 2200E Router voor 140,- exl. Die heeft een ingebouwde switch/router/firewall/dhcp-dns server etc. Je plugt je adsl modem in de wan uplink, steekt tot 4 pc's in de poorten, stelt de boel in en klaar. Ieder pc die aangaat is beveiligd, krijgt een ip adres en kan meteen surfen. Met wat voor netwerkkaart dan ook. Wat wil je nog meer?
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...