Ga naar inhoud

Internet delen, met hub of switch???


anoniem

Aanbevolen berichten

Ik ga binnenkort een netwerk aanleggen (100 Mbit zijn de netwerkkaarten) van 3 PC's. Ik moet dus een hub of een switch gebruiken om alle PC's met een straight utp kabel aan te sluiten op die hub of switch. Verder krijg ik binnenkort internet (mxstream van KPN) dat ik graag wil delen zodat ik op alle PC's kan internetten. Nou hoorde ik van iemand dat als je een switch gebruikt je op alle 3 PC's kan internetten en dat je dan alleen de PC waarop je gaat internetten aan hoeft. Dus dat zou betekenen dat de server (waar het internet binnenkomt) uit hoeft te blijven. Als ik hierover nadenkt kan dit niet, tenzij je het modem direct in de switch plugt. Of is het zo dat je bij een switch het modem niet perse in de switch hoeft te doen? Wat ik eigenlijk dus wil doen is een netwerk aanleggen zodat op elke pc kan worden geinternet zonder gebruik te maken van een server pc waarop sygate staat die het internet deelt. Bij een hub moet ik dan het modem aansluiten aan de hub. Moet ik dit bij een switch ook? Of kan ik bij een switch het modem aansluiten op de 2e netwerkkaart van een van de pc's en vervolgens alle pc's op de switch? Als het niet uitmaakt om voor een hub of een switch te kiezen om dit op te lossen zou ik ook nog graag willen weten wat de verschillen zijn tussen beide. Wat kan ik meer doen met de een wat ik met de ander niet kan?
Link naar reactie
Een switch op zich is niet meer dan een veredelde hub, maar wat je beschrijft is een router-switch. (wel vrij prijzig, ca. € 200,- maar ze zijn er goedkoper) Dit is een switch met een ingebouwde router. (een klein kastje in één) De modem kabel wordt verbonden aan de WAN poort van de router switch, en de LAN poorten werken als de poorten van een gewone switch. De ingebouwde router zorgt ervoor dat datapakketjes van het internet af en naar het internet toe, bij de juiste plekken aankomen. Ook als je met 2 pc's tegelijk aan het surfen bent. En doordat de router-switch als een soort servertje (groot woord voor zo'n klein kassie) werkt, hoeft verder aleen die pc aan te staan waarmee je wilt internetten. (als je maar een tegelijk gebruikt) [i:4451f3fc1a]edit[/i:4451f3fc1a] Kijk anders ook even in [url=http://forum2.computertotaal.nl/phpBB/viewtopic.php?topic=48584&forum=22&6]dit topic[/url]. [ Dit Bericht is bewerkt door: WillyF op 2002-02-14 07:04 ]
Link naar reactie
Ik heb ook adsl (mxstream). vervolgens het modem getweakt, zodat het als router werkt. Het modem is vervolgens verbonden met een hub, waar ook onze computers op zijn aangesloten. iedere computer kan afzonderlijk op internet. (de andere hoeven niet aan te staan.) Het modem staat natuurlijk wel permanent aan. Als je -zoals je schrijft 100Mb netwerkkaarten hebt (en geen 10/100) heb je overigens wel een probleem. De ethernetpoort van het alcatelmodem dat bij mxstream wordt gelevert is een 10Base-T halfduplex. Je hub en netwerkkaarten moeten dat aankunnen. Jan
Link naar reactie
Dus omdat te realiseren wat ik wil heb ik een router-switch nodig? Een gewone switch of hub kan ik alleen dus gebruiken als ik die tweak? Zo ja, hoe gaat dat dan dat tweaken? Want als dat tweaken lukt kan me dat veel geld besparen. Een router-switch van 200 euro vind ik erg dure aankoop. En als ik toch gewoon een router-switch koop, wat raden jullie me dan aan? Wat is een goede prijs/kwaliteits (merk+type) koop?
Link naar reactie
[quote:5bba157bbb] Op 25-02-2002 10:37, schreef roy_startpag: Als ik ervoor kies om dat modem te tweaken. Heeft het dan nog zin om een switch te kopen of kan ik dan net zo goed een HUB kopen? [/quote:5bba157bbb] aangezien dat je maar 3 PC heb, hubje is genoeg. Als je bestanden van meer dan 100 MB gaan uitwisselen, een switch is wenselijk
Link naar reactie
[quote:9f91289282] Op 26-02-2002 13:33, schreef roy_startpag: Ja maar een HUB kan toch ook 100Mbit zijn net als een switch. Dan is die toch even snel in de dataoverdracht? En hoef ik toch niet persé een switch te kopen? Of denk ik verkeerd:-)? [/quote:9f91289282] Nee..je heb gelijk. Ik heb voor switch gekozen omdat niet alleen grote bestanden, maar ook grote aantal bestanden uitwisselt. Hubje is voor jouw snel genoeg. Bovendien, hij is goedkoper
Link naar reactie
Je kan het beste een switch i.p.v. een hub, omdat een switch volgens mij onderscheid maakt tussen de data voor de ene computer en de data voor de andere computer. Een Hub doet dit niet, waardoor de data soms botst met de data van de andere computer waarop wordt ge-internet. Zowiezo gaat het met een hub trager, omdat de data er dus langer overdoet om de juiste weg te vinden als er 2 of meer computer tegelijkertijd op je netwerk aan het internetten zijn. KPN zei tegen mij ook dat een Hub wel voldoende was... nou niet dus...grrrrr. [ Dit Bericht is bewerkt door: The One op 2002-02-27 10:23 ]
Link naar reactie
Het nadeel van het tweaken is dat de garantie en het support vervalt. Je kunt ook een oude 486 met 16MB Ram zonder harde schijf als router configureren met behulp van een flop, waar een kleine linux kernel op draait. Werkt fantasties. Alle zeer uitgebreide info kun je vinden op de nederlandse site: http://www.lintegrate.nl Je kunt daar ook de image voor je flop downloaden. En deelnemen aan het forum.
Link naar reactie
Dat idee van die linux router is wel een goed idee. Ik heb zelf een 486 DX met 8 MB RAM. Alleen ik zit met een probleem. Ik wil een 10/100 Mbit netwerk aanleggen. In mij 486 zit namelijk alleen ISA sloten. Dus dat betekent dat ik alleen een ISA netwerkkaart kan installeren en die zijn helaas alleen maar verkrijgbaar in 10 Mbit. Dus als ik die aansluit op mijn netwerk werkt me hele netwerk maar op 10Mbit, toch? Of is hiervoor een oplossing? Of is het zo dat ik met die switch kan gaan schakelen tussen die 10Mbit routercomputer en het 10/100 Mbit netwerk? Verder had ik nog een vraag over de beveiliging van het netwerk. Als ik zonder een internetserver werk, dus met een getweakt modem. Dan is het toch dat ik bij het opstarten van een van PC's meteen internet verbinding heb. En dus nog geen firewall heb aanstaan, want die wordt pas gestart als ik in Windows ben. Dat betekent dus dat iedereen van de buitenwereld zo kan inbreken op een van mij PC's als ik aan het opstarten ben? Klopt dit? Zoja, is hierdan wat tegen te doen, zodat ik bij het opstarten ook beveiligd ben?
Link naar reactie
Weet niemand of je bij het opstarten al beveiligd bent? Weten jullie dan wel als ik een computer met een 10 Mbit ISA-kaartje aansluit op een 10/100 switch waarop nog meer PC zijn aangesloten met 10/100 MBIT NETWERKKAARTEN of mij netwerk dan nog wel op 100 mbit werkt? Of werkt tie dan naar die ene PC met een snelheid van 10, en naar die andere PC's naar 100mbit? (dus dat tie schakeld?)
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...