Ga naar inhoud

UTP netwerk probleempje...


anoniem

Aanbevolen berichten

Sinds een jaar of 3 hebben wij een antiek netwerk liggen, met coax kabels, geen problemen. Server met WinGate geinstalleerd, clients dynamisch IP, alles soepeltjes... Omdat ik een nieuwe computer heb aangeschaft zonder ISA sloten moest ik dus ook een netwerkkaart. De server heeft nu 2 netwerkkaarten (oude ISA en nieuwe PCI UTP connectie), zodat een derde oude pc nog via coax zit en mijn nieuwe via UTP. Probleem: als ik op mijn (client) pc het IP dynamisch wil laten toewijzen dan herkent ie helemaal niks in het netwerk. Als ik daarentegen een vast IP invul (192.168.10.2, 192.168.0.x is voor de coax kaart) dan doet ie het prima. Het ligt niet aan de dubbele kaarten, we hebben de oude kaart volledig verwijderd en via UTP alleen te proberen, zelfde fout. Geprobeerd de kaart op 192.168.0.1 te zetten, zelfde fout. De reden waarom ik 'm niet vast kan instellen is omdat Wingate dan de server niet kan vinden en mijn hele internet plat ligt. Ik kan geen ICS gebruiken, SyGate heeft te weinig instelmogelijkheden, en een proxy is te gelimiteerd, dus we zitten vast aan Wingate... Iemand enig idee hoe ik dit aan de praat moet krijgen? Beide pc's draaien overigens Win2K Pro. Alvast bedankt!
Link naar reactie
Volgens mij zit een deel van je probleem in je subnet mask. Je tikt dat je nieuwe pc het volgende IP adres heeft: 192.168.10.2. Waarom 10?? En niet 0 zoals bij de COAX machine? Dit werkt alleen als je je subnet mask op 255.255.000.000 zet (de eerste 000 kan ook een andere waarde zijn maar ik heb nu ff geen zin om te rekenen :wink: Wat je ook moet instellen op de nieuwe machine zijn je gateway en DNS servers. Deze geef je beide het ip adres van je Wingate server. Hier ff een voorbeeld: Wingate Server Netwerk kant: IP: 192.168.0.1 Subnetmask: 255.255.000.000 Gateway: - Primairy DNS: - Nieuwe UTP machine: IP: 192.168.10.1 Subnetmask: 255.255.000.000 Gateway: 192.168.0.1 Primairy DNS: 192.168.0.1 Bij mij zijn alle IP adressen vast en Wingate werkt perfect.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...