Ga naar inhoud

Netwerkprobleem XP 98SE (ME) opgelost !?


anoniem

Aanbevolen berichten

Hoi, Misschien dat anderen iets hebben aan mijn volgende verhaal; doe er je voordeel mee: Ik, en velen met mij blijkens de diverse klachten, had zeer grote problemen met een netwerkwerkje tussen windowsXP en windows 98SE. De problemen zaten vooral in de file en printersharing, maar doordat ook de ping regelmatig packetloss gaf, verliep internet niet echt lekker (een van de 98SE machines fungeert als router). Ruim 2 weken ben ik zoet geweest met allerlei mogelijkheden zoals: - NETBEUI installeren, ander IP range - wel DHCP of toch weer niet - laatste drivers gebruiken - gebruikers op 98se en xp gelijktrekken - netwerkkaarten verwisselen - complete de-installatie en weer herinstallatie van de NIC en protocollen. - switch verwisseld, CAT5 kabels doorgemeten - full/half duplex/ automode/ buffers ..... - weet ik veel wat allemaal meer... Niets hielp. Aan de hardware kon het ook niet liggen; ik had immers al eerder de kaarten verwisseld (REALTEK 8139). De 98SE machines (3 stuks) konden wel onderling perfect communiceren... alleen de xp machine deed eigenwijs. Totdat ik mij besefte dat ik in alle systemen dezelfde netwerkkaart heb zitten. Ik kon mij het haast niet voorstellen, maar besloot toch bij een kennis een andere kaart te lenen. De XP machine werd voorzien van een 3com kaartje.... en wat bleek...probleem weg. Ik had ook nog een andere type REALTEK kaartje tot mijn beschikking, nl met de toevoeging B in plaats van A, en probeerde deze uit.... En jawel, probleem eveneens weg! Om een lang verhaal kort te maken: Mijn probleem wordt veroorzaakt door een netwerkaart onder XP te gebruiken met een REALTEK 8139A chip. Proefondervindelijk is ook gebleken dat een kaart met de REALTEK 8139B chip geen problemen geeft !!! Ik heb op het internet echter nog geen info kunnen achterhalen of min conclusies kloppen. In iedergeval KAN het nuttige informatie zijn voor al die anderen die problemen hebben met hun XP/98SE en ME netwerk. Doe dus met deze info wat je wilt; misschien kan je er iets mee. Ik heb nu een REALTEK 8139B kaartje en ben volledig van mijn problemen verlost.(Helaas; hij wilde die 3com toch terughebben :sad: ) Groet, Peter PS Ik ben toch nieuwsgierig. Mocht dit voor jou ook de oplossing zijn, laat me dat dan eens weten... [ Dit bericht is bewerkt door: pvkan op 2002-04-06 11:06 ]
Link naar reactie
...Om te achterhalen of je een A of B versie hebt, zal je de kast moeten openmaken (visuele controle dus). Op de netwerkkaart zie je diverse componenten waarvan 1 chip duidelijk de grootste is. Dit is de processor van de kaart. Hierop staat ook het type... Maar als jouw situatie geen problemen vertoond,zie ik geen reden om hem open te maken...never change a winning team (of het moet uit nieuwsgierigheid zijn :smile: ) Peter
Link naar reactie
Op diverse (email) verzoeken nog even het volgende: Nadat ik heb ontdekt dat in mijn geval de Realtek 8139A netwerkkaart mijn netwerkprobleem onder XP veroorzaakt werkt het netwerk perfect (met 8139B) 1. Daarbij gebruik ik slechts TCP/IP (geen Netbeui dus) en 2. ook blijkt het (in mijn geval)niet nodig om gebruikers 'gelijk te trekken' met die van de andere machine's. (Alleen ik heb een account op de XP) 3. Gebruikte IPrange is 192.168.x.x Dit ter info... Peter
Link naar reactie
  • 2 weken later...
Hallo Peter, Het ziet ernaar uit dat ik een soortgelijk probleem heb. Ik ben al een poosje in discussie met Noztra die me naar jouw probleem verwees. Voordat ik een nieuwe NCI ga kopen: Moeten beide kaarten in de XP (die bij mij de host is) van het B-type zijn of is de netwerk NCI voldoende? ALvast bedankt Bert
Link naar reactie
  • 4 weken later...
Beste ieder, ook hier de zelfde problemen, netwerk met 2x winME, en 1x WinXP Xp = internet, rest draait via hem, in de ME pc staan realteck NIC, doen het onderling perfect. Internet is via de XP machine prima te bereiken, geen klachten. MAAR, ook hier de bekende problemen van het soms wel en soms neit bereiken van mijn lokaal netwerk. In de XP, draait 1x Winbound NIC voor internet en 1x 3com XL 10/100 NIC voor naar de lokale stations, alles al geprobeerd, maar ook hier lou-loene HELP, (ik ben SysteemBeheerder op het werk) daar draait alles via NT, en alles ok, maar dit probleem is te erg, is dit soms een storing in XP ???
Link naar reactie
  • 3 weken later...
Hallo, Ook ik heb problemen met internetten en een netwerkkaart zie de topic "Internetten tijdens netwerk". Ik heb dus ook een Realtek. Mocht het nu zo'n A chip zijn, hoe weet ik dan als ik een andere kaart koop dat ik er één met een B chip krijg? Ik heb de oude verpakking bekeken en daar staat niets op! Dus hoe moeten ze dat in de winkel dan weten. Ik kan mij nog herinneren toen ik deze Realtek kocht, heb gevraagd of ie wel met XP werkte. Ja werd mij verzekerd. Dit schiet mij nu weer te binnen. Lekker vlot na een half jaar. Adri
Link naar reactie
Ook ik heb een soortgelijk probleem gehad en (gedeeltelijk opgelost) I.v.m de veligheid heb ik op 3 pc's NETBEUI protocollen geinstalleerd, ik heb PI 166 Mhz, Win 98 (First E), wel upgrade gedaan, PIII Win ME 800, en PIV 2Ghz. XP onder NETBEUI kon ik wel internetten maar waren de verbindigen in het LAN onderling om de haveklap weg. Ik heb toen alles op TCP/IP ingesteld en nu werkt het feilloos. Alles staat automatisch, IP, DHCH enz, alleen gateway opgegeven (getweaked ADSL modem). Een probleem echter op mijn PI 166 Mhz, Win 98 met Realtek 8193B netwerkkaart wil de verbnding via een switch niet anders dan op 10 Mhz en half duplex werken (zelfde als mijn ADSL ethernet Modem), van realtek.com.tw drivers opgehaald maar dat helpt niet. Is de oude PI te traag voor 100 MHZ full dup?
Link naar reactie
Het probleem van samenwerken van de beide computers komt bij mij ook voor. Ik had eerst het probleem van het flash geheugen, dit heb ik opgelost door de kaart te patchen. Nu zit ik enkel nog met het probleem van samenwerking. Volgens mij ligt het aan de planner van windows XP. Dit begrijpt 98 niet.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...