Ga naar inhoud

WindowsXP en 98SE netwerkprobleem


anoniem

Aanbevolen berichten

Hoi, SInds lange tijd heb ik een netwerk(je) met 1x een windows XP machine en een 3tal windows 98se. Deze configuratie heeft lange tijd perfect gedraaid, maar sinds kort is de hele handel ingestort(terwijl niets nieuws geinstalleerd, zomaar spontaan): Het probleem: De XP machine is niet meer in staat om aan filesharing te doen. Soms ziet ie de machines helemaal niet, soms weer wel. Andersom is ook geldig (98se bakken zien de XP wel, dan weer niet) Daarbij is het netwerk zeer traag. Een van de 98se machines fungeert als router naar internet. De XP machine kan internet via deze route na opstarten perfect benaderen, maar performance zakt snel in (van zeer hoge pings naar de router tot helemaal geen ping meer). Voor alle machines geldt: * TCP/IP geinstalleerd; 192.168.x.x configuratie * NETBEUI geinstalleerd (moest niet nodig zijn, maar je probeert alles) * File /printersharing geinstalleerd * (Uiteraard) mappen gedeeld * Allemaal dezelfde werkgroepnaam * Diverse combinaties met bindingen / protocollen geprobeerd. * Netwerk = CAT5/UTP 10/100Mb via Switch. * Firewall op router (in en uitgeschakeld, helpt niet) * Kopieeren van en naar de XP machine is uit den boze (netwerk niet bechikbaar, time-out etc etc). De 98Se machine's onderling hebben GEEN probleem. Netwerkaarten zijn gewisseld en vervangen (Realtek 8139 series). Andere switch uitgeprobeerd, geen resultaat. Gebruikeraccounts XP en 98se machines gelijkgetrokken, geen resultaat. Pingen gaat over het algemeen wel. Ik ben 'uitge-experimenteerd'. Heeft iemand enig idee wat hier aan de hand zou kunnen zijn? Daar de hele functionaliteit langzaam ingestort is, zonder aanwijsbare wijzigingen, zouden we kunnen stellen dat de configuratie in orde is; immers:het heeft gedraaid. XP meent echter iets anders... Peter
Link naar reactie
Hoi, Mijn probleem zoals hierboven beschreven is wat verder onderzocht. Resultaat: Het probleem doet zich NIET voor als de PC net aanstaat. Ik kan dan ook zonder moeite bestanden copieeren. Na enkele minuten echter stort de handel langzaam maar zeker in elkaar, totdat het delen van files en printers tenslotte compleet tot stilstand komt. Ping naar andere pc's loopt dan ook op, met zelfs af en toe een ERR (no ping returned) Misschien dat iemand dit iets meer zegt? Peter
Link naar reactie
Bedankt voor de tip, helaas was dat ook niet de oplossing. Het net rond het probleem sluit zich nu wel. Proeven beginnen heel langzaam te wijzen op de chipset op mijn netwerkkaart (Realtek 8139). Ik ga nu kijken of er een verband ligt met andere 8139 kaarten. Meest opvallende conclusie van gisteren: Een 3com vertoond het probleem NIET. Ergo: IS XP allergisch voor bepaalde typen realtek 8139??? Ik ga verder zoeken...
Link naar reactie
  • 1 maand later...

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...