Ga naar inhoud

Leeftijdsgrenzen voor spellen ?


Aanbevolen berichten

Er zou dus volgens [url=http://www.planet.nl/planet/show/id=118880/contentid=372232/sc=822b52]Planet[/url] door de heren in de regeringen bedacht zijn dat er ook voor Europa aparte leeftijdsgrenzen e.d. op spellen moeten komen. Maar is dit niet gewoon geldverspilling ? De meeste spellen die ik heb hebben al een ESBR-rating (de 'Mature'-rating met 'blood & violence' voor UT'03 bijvoorbeeld. De 'Teen'-rating voor MOO3). En als dat er niet op staat is er wel nog de duitse standaard (USK : 'ab 12 jahre' bij Forgotten Battles). En ten slotte heb je nog 'Elspa' (Vice City = 18+, Tropico:Paradise = 11+ ). Je hebt dus op het gemiddelde spel al minimaal 1 zo'n aanwijzing staan ...
Link naar reactie
Bovendien is het onzin. Bij de meeste winkels kun je rustig spellen kopen die bv voor 18+ zijn getaxeerd, zelfs als je dat nog niet bent. Fianl Fantay 8 (of 7, weetniet zeker) heb ik ook gekocht toen ik 8 as ofzo, en het heeft een 'teen' rating, 14+ dus :-? Ik bedoel maar, het heeft geen zin en het kost veel geld. Als je het zou willen doen, reken dan gewoon de Amerikaanse normen om naar leeftijden en doe verder niet oeilijk. Kost het ook nog minder geld.
Link naar reactie
[quote:8da38e330f="BA"]Jep, en de vraag is ook of het wat uithaalt.... Ouders weten meestal toch niet wat voor games hun kinderen meestal spelen, of interreseert het niet.[/quote:8da38e330f] Niet alles weten is een ding ... maar zelfs niet voor interesseren is m.i. heel slecht. Probleem is alleen dat een overheid daar niks aan kan doen (tenzij men een 'opvoeder-bewijs' wil wil invoeren ;)) en dat zulke maatregelen de toch al overdreven beschermende ouders nog erger maakt. [quote:8da38e330f] Een verkoper geeft ook rustig elk spel mee, dus wat hebben we dan aan die rating?[/quote:8da38e330f] Daar zou de overheid wel wat aan kunnen doen ... alleen is de vraag of het helpt ? Als 'men' het niet legaal kan kopen ... is de weg naar de 'warez-scene', die toch al heel vlug gevonden is vanwege de 'dure' spellen, wel heel erg verleidelijk. Ik denk zelf dat een simpele rating-systeem het tegengestelde effect heeft. Tenminste als ik kijk hoe ik het systeem gebruik als het op films aan komt. Zo heb ik al gauw de neiging om films met die geen 'MG6' zijn al heel erg vlug over te slaan. Omgekeerd is een film die '16 + "vuist" en/of "spin" juist vlugger interessant ... Het is dus in zekere zin de rode doek voor de stier ... Spellen als Carmageddon & Postal maakte juist gebruik van al die negatieve publiciteit door hard te schreeuwen dat ze 'verboden' zijn. Daarnaast heeft een goed rating-systeem (zoals de USK-rating in Duitsland) het kwalijke effect dat de producenten spellen gaan censureren om vooral de gewenste 'lage' beoordeling te krijgen.
Link naar reactie
Ik vind persoonlijk die opsomming van al die verschillende leeftijds grenzen in de eerste post een hele goede reden om één Europesch systeem in te voeren. Laat ik een voorbeeld geven. Ik kocht laatst de DVD X-Men 1.5 daar stond op de hoes de Nederlandse leeftijdsgrens op van 16 jaar. Binnen in daarentegen stonden nog twee verschillende leeftijden, 12 en vijtien jaar. Nu ben ik ouder dan elk van deze drie leeftijden maar wat moet ik hier nu mee als ik ouder was en ik er over nadacht om dit aan mijn zoon of dochter van 13 of 15 te geven? Welke leeftijd moet ik aanhouden of zou ik uit pure frustratie de leeftijdsgrenzen maar negeren? Dan blijft er natuurlijk nog altijd de kwestie van wat voor nut zulke leeftijds aanduidingen überhaupt hebben. Het controleren van een dergelijke grens bij iedere winkelier is onbegonnen werk en zoals eerder al aangegeven makelijk te omzijlen door iedere twaalf jarige met een internet aansluiting (oftewel iedere twaalf jarige). Het is dan ook veel beter om dit soort aanduidingen te zien als adviezen meer dan geboden. De overheid [u:e6439b1a2f]adviseert[/u:e6439b1a2f] ouders een spel niet door kinderen te laten spelen onder een bepaalde leeftijd. Vergelijk het met de kijkwijzer van tv en films. Ieder kind kan opblijven (of het laten opnemen) om een film of ander programma te zien waar ze volgens de kijkwijzer te jong voor zouden zijn. Het is voor de verantwoordelijkheid van de ouders om te zorgen dat dit niet gebeurt als die ouders dat niet willen. De kijkwijzer is alleen een houvast om te laten zien wat voor een programma iets is. Je kunt immers niet aan de titel het verschil zien tussen Dragon Ball Z en de Tweenies. ZO zou het ook moeten zijn voor spellen in mijn optiek. Dank U voor de aandacht.
Link naar reactie
Welke leeftijd ? Als winkelier / overheid => de hoogste als ouder => je kent je kind toch hopelijk zelf goed genoeg om te weten wat je goed vind ? Een 'vaste' leeftijdsgrens is zowiezo onzin aangezien er mensen van 18 zijn die absoluut nog niet 'volwassen' zijn. En omgekeerd zijn er beslist wel eens jongeren die 'vroeg' volwassen zijn.
Link naar reactie
[quote:d5354bd61b="JaFO"]Welke leeftijd ? Als winkelier / overheid => de hoogste als ouder => je kent je kind toch hopelijk zelf goed genoeg om te weten wat je goed vind ? Een 'vaste' leeftijdsgrens is zowiezo onzin aangezien er mensen van 18 zijn die absoluut nog niet 'volwassen' zijn. En omgekeerd zijn er beslist wel eens jongeren die 'vroeg' volwassen zijn.[/quote:d5354bd61b] het kind kwestie was hypotetisch aangezien ik geen kind heb (nog iets te jong daarvoor vind ik zelf maar dat kon jij uiteraard niet weten). Waarom zou de overheid trouwens een hoge leeftijd willen? Op zijn minst zijn zij een onpartijdige derde en ik vind zelf dat zij aan de kant van de individuele burger staat en daarom een lage grens zouden na zouden moeten streven. Overgens ben ik absoluut niet voor zo'n aanduiding op een spel of waar dan ook op. Ik vind dat je als ouder verantwoording moet nemen voor wat jouw kind doet en ziet. Ik wilde alleen maar opmerken dat je zo'n aanduiding niet als een gebod moet zien maar als een advies. Geen ouder zal naar de gevangenis gaan voor het laten naar een film van hun kind waar het eigenlijk te jong voor is. Zo'n duiding kan wel van pas komen bij ouders die de games scene niet volgen (99% van de ouders dus) en niet weten wat voor een film er nu weer in de bioscoop draait (niet 99% maar wel veel). Zij zouden dan aan de hand van zo'n duiding kunnen bepalen of het verantwoord en gewenst is voor hun kind om naar zo'n film te gaan.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...