Ga naar inhoud

Cracks & Copies


Aanbevolen berichten

Lang geleden zag ik in de Pc Zone 'Homeworld'. In de metro naar het centrum begon de voorpret, over de vele battles al. Toen ik hem had, het kwijl van me gezicht geveegd en meteen naar huis om te spelen.

Je kan me niet vertellen dat je die kick krijgt als je van een of andere piraat een cdr'tje koopt.

Gewoon reviews lezen en je geld investeren in 1 of 2 goede spellen.

Homeworld is al weer wat oud, maar nog steeds mooi. Zeker met de nieuwe mods. Van de Sacrifice Of Angels mod.

Heeft eigenlijk niets met het topic te maken, maar ik kon het gewoon niet laten. Het is gewoon zo mooi (snik traan in mijn ogen).

Link naar reactie
Hmmm, zit net even te kijken bij Dimension Plus: Etherlords €58.96 euro (omgerekend F129.93)

Dit is natuurlijk geen gezonde prijsontwikkeling he. Het gaat de kant op van de PS2 spellen. Het is te hopen dat het om een uitzondering gaat, want ik ben bang dat dit piraterij in de hand werkt.

------------------ I have a great friend in Rome called Biggus Dickus.

Link naar reactie
Stel je voor, je bent van plan het nieuwe Office pakket voor pakweg fl 250 ,- bij bijvoorbeeld Dynabite te gaan kopen. Voordat dit zover is komt er een collega naar je toe die je vraagt of je nog interesse hebt in Office 2004 (ik zeg maar wat). Voor een geeltje mag je 'm meenemen. Volgens mij is dan de keus behoorlijk makkelijk. Greetz.
Link naar reactie
Stel je voor, je bent van plan het nieuwe Office pakket voor pakweg fl 250 ,- bij bijvoorbeeld Dynabite te gaan kopen. Voordat dit zover is komt er een collega naar je toe die je vraagt of je nog interesse hebt in Office 2004 (ik zeg maar wat). Voor een geeltje mag je 'm meenemen. Volgens mij is dan de keus behoorlijk makkelijk. Greetz.
Link naar reactie
Als je het lenen van het spel zoiets is als het lenen van een boek (=> dus jij bent enige die het speelt) zie ik niet in waarom dat niet zou moeten kunnen. Ik meen dat alleen Borland dit soort gebruik toestaat.

Doe je het om met z'n twee hetzelfde spel op een netwerk te kunnen spelen, dan ben je eigenlijk al fout bezig.

Daarbij moet ik eigenlijk wel zeggen dat ik liever zie dat er een minder strikte (en goedkopere) multi-user'-licentie zou bestaan voor thuisgebruikers.

// - Ik heb geen auto, maar dan nog zie ik nauwelijks een goede rede om door rood te rijden en soortgelijke 'makkelijke' overtredingen ... gewoon op tijd vertrekken en je hebt dat soort onnodig gehaast helemaal niet nodig.

------------------ - Red Kink FM - - JaFO's Bot-editor - - How many pirates did you kill today ? -

Link naar reactie
JaFo schrijft:

"Doe je het om met z'n twee hetzelfde spel op een netwerk te kunnen spelen, dan ben je eigenlijk al fout bezig."

Maar is dan de regel dat je een spel maar op 1 Pc mag spelen? Als jezelf een netwerk hebt en het spel is van jou zie ik echt niet in dat je dan iets illegaals doet. De meeste spellen hebben immers ook een LAN-optie. Oudere spellen hebben vaak een IPX/SPX mode. Dat geeft toch al aan dat via een netwerk spelen juist de bedoeling is?

Link naar reactie
Het geeft een goed gevoel als je netjes de echte CD gekocht hebt zoals Method Man al aangeeft. En vrijwel altijd doe ik dat ook wel, meestal als de prijzen wat gezakt zijn. Ik koop dus zelden een spel nieuw voor de prijs van €45 / fl 100,-.

Maar wat is het probleem nu ??? Het wordt steeds langer wachten tot de prijzen zakken!!!!!

Zit je te wachten op Age of Empires II (Age of Kings), nu inmiddels ruim 2 jaar oud die gestart is op fl 119,95 en 3x raden wat ie nu nog kost: ??????? 109,95 misschien?

Ander voorbeeld : Delta Force LandWarrior : 2 jaar oud nog steeds te koop voor de lieve som van 69,95 / 89,98 en zelfs nog 99,95

En nog een: Motocross Madness 2 : ruim 2 jaar oud en (inmiddels uit de winkels): 69,95

Midtown Madness 2 is nog een voorbeeld van zakken vullen: 59,95 en ook weer voor een spel van 2 jaar oud.

Weet je wat wel voor fl 15,- of 25 te koop is???? Settlers 1, Delta Force 1, Commandos 1(zag ik vandaag nog), Age of Empires 1 en alle andere handel die ouder dan 3 jaar is en waar je moderne bak niet voor nodig hebt.

Het probleem zit hem in de detailhandel. Die prijzen kunnen en moeten veel eerder omlaag. Als (bijvoorbeeld) Delta Force Landwarrior nieuw is en dan (terecht) 99,95 kost dan moet Delta Force 2 niet nog steeds voor 80 pieken ofzo er naast blijven staan. Bovendien moet de nieuwste versie dan na een half jaar gewoon 50 pieken kosten en daarna langzaam verder zakken.

De laatste jaren wordt er getracht misbruik te maken van de groeiende populariteit van games door de prijzen consequent hoog te houden. Pure zakkenvullerij!!!!

Dan ga je vanzelf wel een piraat opzoeken.

P.S. Quake 3/Halflife nog vergeten -> 40-60 guldentjes

[This message has been edited by Eddy van Wuyckhuyse (edited 10-01-2002).]

Link naar reactie
quote:
Originally posted by AvK: JaFo schrijft:

"Doe je het om met z'n twee hetzelfde spel op een netwerk te kunnen spelen, dan ben je eigenlijk al fout bezig."

Maar is dan de regel dat je een spel maar op 1 Pc mag spelen? Als jezelf een netwerk hebt en het spel is van jou zie ik echt niet in dat je dan iets illegaals doet. De meeste spellen hebben immers ook een LAN-optie. Oudere spellen hebben vaak een IPX/SPX mode. Dat geeft toch al aan dat via een netwerk spelen juist de bedoeling is?


Ik neem dat je een network mode bedoelt: 1 PC heeft CD en de rest van PC's in netwerk heeft een netwerkinstallatie en kunnen zonder de CD alleen in LAN mode gebruikt worden. Er zijn best veel spellen die een dergelijke optie hebben. Er zijn er ook die voor iets dergelijks regels hebben van bij 3 pc's 1 CD aanwezig op LAN en bij 6 pc's 2 CD's aanwezig op LAN, enz. M.a.w. is zoiets dus niet illegaal en volstaat 1 kopie.

Link naar reactie
quote:
Originally posted by JaFO: .

Doe je het om met z'n twee hetzelfde spel op een netwerk te kunnen spelen, dan ben je eigenlijk al fout bezig.


Sorry hoor, maar dit klopt volgens mij niet. als je een netwerk wilt opzetten van het spel, kun je toch met 2 of 3 man met één originele CD spelen ???? (Heb ik gehoord)

Verder, dat van die prijzen vind ik ook grote onzin, (dat ze die zo hoog houden dan :wink: )

------------------ Signed by Mini-Killer, the one and only.

Link naar reactie
// Eddy van Wuyckhuyse Je hebt gelijk. Er zijn idd wel spellen die zo werken (GTA 1 & 2 bijvoorbeeld). De meesten andere hebben helaas wel de eis van '1 CD / PC' ... Dit bedoel ik dus met die betere voorwaarden.

// Weet je wat wel voor fl 15,- of 25 te koop is???? Deus Ex kost maar iets van ƒ 30,- in de budgetuitvoering. Unreal Tournament (complete met alle bonuspacks & ChaosUT-mod & RocketArena mod) ... Dat is een spel dat een moderne pc nog genoeg problemen op kan leveren (probeer Infiltration 2.86 of 'Strikeforce' maar eens ... Maar voor die bedragen die jij noemt vind je idd voor 95% 'troep' (spellen die toen ze nieuw waren al niks voorstelden).

Op zich vind ik het bij spellen niet zo heel erg dat ze 'lang' duur blijven, omdat de markt voor sommige genres relatief klein is. Als er dan een spellen minder verkocht worden, omdat iemand een gestolen versie gebruikt, dan komt dat ook meteen harder aan.

En dan speelt waarschijnlijk ook een rol dat mogelijk meer mensen wachten op de budget-versie waardoor het langer duurt voordat er van de 'normale' versie genoeg spellen verkocht zijn om een budget-versie rendabel genoeg te maken ...

Veel erger vind ik wat MS doet ... die durfden voor Windows 95 nog het volledige bedrag te vragen. En dat doen ze feitelijk alleen maar om mensen te 'dwingen' hun nieuwste versies te gebruiken.

------------------ - Red Kink FM - - JaFO's Bot-editor - - How many pirates did you kill today ? -

Link naar reactie
AvK schrijft:

"MaxPayne heb ik van mijn broer geleend (het originele spel, geen kopie dus) mag dat eigenlijk wel? Wat is dan het verschil met het maken van een kopie'tje zodat mijn broer het spel op 'Hard' kan gaan spelen? Nu ben ik een beetje de advocaat van de duivel. Maar ik hoor graag reakties."

JaFo: Jij bent redelijk rechtlijnig in de leer. Op zich kan ik dat waarderen. Ik geloof je op je woord dat je geen enkele kopie of zelfs geen backup hebt van je kostbare software. Rij je stiekum wel eens te hard? :wink:

Reageer eens op mijn eerste opmerking die ik nog even aangehaald heb. Hoe zie jij dat? Het is altijd goed om de grenzen te verkennen.

Link naar reactie
quote:
Originally posted by JaFO: // Eddy van Wuyckhuyse // Weet je wat wel voor fl 15,- of 25 te koop is???? Deus Ex kost maar iets van ƒ 30,- in de budgetuitvoering. Unreal Tournament (complete met alle bonuspacks & ChaosUT-mod & RocketArena mod) ... Dat is een spel dat een moderne pc nog genoeg problemen op kan leveren (probeer Infiltration 2.86 of 'Strikeforce' maar eens ...

Natuurlijk zijn er uitzonderingen want zo was ook Soldier of Fortune Platinum edition voor 29,- te koop. Maar het blijven dus wel uitzonderingen en ik zie dat steeds meer die richting opgaan t.o.v. 5 jaar geleden. Als ik een spel echt goed vind, ben ik best bereid er 100,- voor op tafel te leggen maar niet te vaak dus. De rest koop (kocht :sad: ) ik als de prijzen gezakt zijn.

quote:
Originally posted by JaFO: .....Veel erger vind ik wat MS doet ... die durfden voor Windows 95 nog het volledige bedrag te vragen. En dat doen ze feitelijk alleen maar om mensen te 'dwingen' hun nieuwste versies te gebruiken.

Ja, inderdaad is dat ronduit schandalig. Als er een nieuwe windowsversie uitkomt gaat de oude in de aanbieding zou je toch denken. Maar nee, niets van dat alles, Billy houdt wel van geld.

Maar mijn punt was dus dat andere bedrijven en daaropvolgend dus ook de detailhandel de geldklopperij van Microsoft volgen.

Link naar reactie
De bedrijven die MS niet navolgen zijn helaas in de minderheid, maar er is er tenminste eentje die weet hoe het hoort : Borland.

De oudere versies van Delphi (en Builder) zijn op de voorlaatste na vaak voor niks te krijgen (zonder boeken dat wel, maar toch ...) Zeker voor een hobbyist is dat een heel goed alternatief.

En sinds Delphi 6 / Kylix hebben ze zelfs van de nieuwste versie een kleine gratis versie ...

------------------ - Red Kink FM - - JaFO's Bot-editor - - How many pirates did you kill today ? -

Link naar reactie
quote:
Het probleem zit hem in de detailhandel. Die prijzen kunnen en moeten veel eerder omlaag. Als (bijvoorbeeld) Delta Force Landwarrior nieuw is en dan (terecht) 99,95 kost dan moet Delta Force 2 niet nog steeds voor 80 pieken ofzo er naast blijven staan. Bovendien moet de nieuwste versie dan na een half jaar gewoon 50 pieken kosten en daarna langzaam verder zakken.

De laatste jaren wordt er getracht misbruik te maken van de groeiende populariteit van games door de prijzen consequent hoog te houden. Pure zakkenvullerij!!!!


Economisch gezien zou hier de wet van vraag en aanbod moeten optreden. Als jij, wij, geen 80 piek willen betalen voor een half jaar oud spel dan gaan zakken de prijzen vanzelf naar een aanvaardbaar niveau. Voor een paar jaar geleden was dat ook het geval. Een aantal uitgevers brachten voor weinig verouderde spellen op de markt. Als deze goed worden verkocht dan is het economisch gezien niet meer dan logisch dat uitgevers, of winkeliers, de prijzen langzaamaan weer opdrijven. Persoonlijk zit ik al een poosje te azen op SimCity 3000, World Edition. Zolang die niet onder de 40 piek zakt wil ik er geen geld aan uitgeven. De enige manier om te zorgen dat spellen betaalbaar worden is je geld in je zak te houden totdat het wel betaalbaar is geworden. Het is alleen jammer dat teruglopende verkoop van software (spellen) al gauw wordt toegedicht aan toenemende piraterij.
Link naar reactie
En om dan nog even terug te komen op dat netwerk gedoe. Ik denk dat ze die regel hebben ingevoerd omdat je wanneer je op een netwerk speelt met 2 of meer mensen gebruik maakt van het spel dus dat die hun eigen kopie van het spel moeten meenemen. En of AvK "de regels" dan overtreed met Max Payne is dan eenvoudig te beantwoorden, ook al is het zeer idioot (als het zou kloppen) en een beetje vergezocht.

Michel.

Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...