Ga naar inhoud

Firefox 1.0 beschikbaar !


anoniem

Aanbevolen berichten

http://www.mozilla.org/products/firefox [quote:4eaae046d2][b:4eaae046d2]Webbrowser Firefox officieel vrijgegeven[/b:4eaae046d2] Vandaag is de eerste officiële versie van de browser Mozilla Firefox verschenen. Aan een Nederlandse versie wordt druk gewerkt. De groei van Firefox is groot en opmerkelijk. Cijfers van diverse bureaus laten zien dat het percentage gebruikers schommelt tussen de 6 en 17 procent in een markt die tot op heden wordt gedomineerd door Internet Explorer. Met name de functionaliteit en de gebruiksvriendelijkheid van Firefox worden keer op keer genoemd als redenen van het toenemende succes van dit product uit de open-sourceschool. Daarnaast leggen de makers van Firefox sterk de nadruk op de bestrijding van virussen en spyware en die beslissing heeft Firefox geen windeieren gelegd. Firefox is gebaseerd op de broncode van de Netscape-browser, de eerste commerciële browser die internationaal voet aan de grond kreeg en daarmee de voorloper was van Internet Explorer. Nadat Netscape in 1998 was opgekocht door America Online (AOL) en de broncode door AOL was vrijgegeven, besloot een aantal vrijwilligers om verder te bouwen op de broncode van de ooit zo fameuze browser. Het resulteerde uiteindelijk in de oprichting van de Mozilla Foundation (2003) en de kennismaking met Mozilla Firefox. Grote kracht van deze browser, naast de nadruk op veiligheid en gebruikersgemak, is de openheid van de broncode waardoor de basis van het programma beschikbaar is voor ontwikkelaars én gebruikers. Tot de programma’s uit de Mozilla-stal behoren inmiddels diverse webbrowsers (Netscape, K-Meleon, Galeon, Beonex en Firefox), maar ook bijvoorbeeld e-mailprogramma’s (zoals Thunderbird) en programma’s voor het bouwen van websites (Nvu) maken gebruik van de open broncode. De Mozilla-programma’s verschijnen standaard in de Engelse taal, maar zijn beschikbaar in andere talen dankzij de inbreng van een groot aantal taalgroepen. Zo is er een Nederlandse taalgroep die ervoor zorgt dat gebruikers van bijvoorbeeld het programma Firefox snel kunnen beschikken over een Nederlandstalige versie. Deze wordt overigens nog deze week verwacht, aldus MoZBrowser. Deze Nederlandstalige Mozilla-community, die vorig jaar oktober werd gelanceerd, wil álle makers én gebruikers van Nederlandstalige Mozilla-producten bijeen brengen, waardoor gebruikers van Mozilla op één website alle informatie vinden die ze nodig hebben. [/quote:4eaae046d2]
Link naar reactie
[quote:c301b81d65="Falconetti"]Ik test hem al een aantal dagen (werkt naast IE). Helaas is mijn snelkoppeling van Rabox (Rabobank) automatisch veranderd naar Firefox. Nu heb ik dus een probleem met online bankieren.. :oops:[/quote:c301b81d65] wat is rabox dan precies? je kan toch normaal met firefox rabobankieren als je een aantal dingen aanpast?
Link naar reactie
[quote:7162f8f05c="oeroe"] wat is rabox dan precies? je kan toch normaal met firefox rabobankieren als je een aantal dingen aanpast?[/quote:7162f8f05c] Rabox is een van de 5 icoontjes (snelkoppeling) op mijn bureaublad. Na het instaleren van Firefox werkt de snelkoppeling alleen met Firefox. En ja, dan krijg ik dus meldingen op de pagina van de Rabobank dat ik nu Firefox gebruik en deze niet ondersteund word. Op de pagina wordt ook niet alles weergegeven zoals met IE. Ik kan wel met IE ook op de site gaan maar dan moet ik eerst adres intypen. Ik vond het vreemd dat Firefox de snelkoppeling heeft overgenomen.
Link naar reactie
Ben sinds een paar dagen ook met Firefox aan het spelen. Voorlopige conclusie: Vlekkeloze, simpele installatie. Standaard import van je bookmarks e.d. ook probleemloos. Mooie browser, nog geen problemen tegengekomen met weergave, ook bij sites waarvan ik weet dat ze zwaar leunen op javascript. Navigatie werkt zoals je mag verwachten. Leuke extra's zoals latest headlines. Standaard zoekvenstertje goed idee. Verder erg leuke en ook nuttige plugins. Minpuntje: Vaak erg traag bij websites waarvan je gewend bent dat ze direct voor je snuit staan. 't Ding moet misschien nog zijn eigen cache opbouwen oid? Werken met tabs vond ik onder Opera ook al erg aardig, en heb ik met deze browser dus weer terug zonder de vervormde sites zoals ik die in Opera vaak had. Laden van browser zelf duurt vrij lang, en dat terwijl het zo'n mooi zo'n klein ding is (downloadje van slechts 4 mb!!!). Vreemd vind ik dat als je eens van skin wisselt (ja, dat soort onzin probeer ik ook als ik zo'n ding net heb) de firewall accuut reageert alsof een nieuwe applicatie het internet benadert. Moet eens kijken of hij daarover info in zijn weergegeven versienr. oid. weergeeft. Niettemin denk ik, vooropgesteld dat ik de komende dagen niet tegen rare dingen aanloop, dit voortaan mijn standaard browser wordt.
Link naar reactie
[quote:3255f8d085="Laurens"]Laden van browser zelf duurt vrij lang, en dat terwijl het zo'n mooi zo'n klein ding is (downloadje van slechts 4 mb!!!).[/quote:3255f8d085] Firefox laadt inderdaad erg langzaam. Al is dat niet helemaal de schuld van firefox. IE laadt namelijk even langzaam, alleen wordt bij het starten van windows al wat dll's van IE geladen, waardoor IE sneller start. Hierdoor duurt het starten van windows wel wat langer. Als je die tijd er bij op zou tellen kom je waarschijnlijk op ongeveer dezelfde tijd.
Link naar reactie
  • 2 weken later...
Ik las net iets wat me eerlijk gezegd tegenvalt: De meest populaire browsers op het web zijn: Marktaandeel 1 IE 6.0 [b:575e62b06a]80,95%[/b:575e62b06a] 2 IE 5.0 [b:575e62b06a]4,18%[/b:575e62b06a] 3 IE 5.5 [b:575e62b06a]3,66%[/b:575e62b06a] 4 Firefox 0.x [b:575e62b06a]2,79%[/b:575e62b06a] 5 Mozilla 1.x [b:575e62b06a]2,77%[/b:575e62b06a] 6 Firefox 1.0 [b:575e62b06a]1,79%[/b:575e62b06a] 7 Opera 7.x [b:575e62b06a]1,29%[/b:575e62b06a]
Link naar reactie
't verbaast me niet echt. Ik heb zo'n idee dat 50% van de IE gebruikers het woord browser geeneens kennen (niks mis mee natuurlijk, maar wel jammer). Laat staan dat er in hun hoofd opkomt om iets anders dan IE te installeren. Het lijstje gaat ook niet over de populairste, maar over de gebruikspercentages. 't zou geweldig zijn als de andere browser over een maandje 30% hebben, dan zou MS wel maatregelen nemen. :)
Link naar reactie
[quote:67779fad0a="Ruudfeen"]het beste kun je een snelkoppeling maken naar %windir%\explorer.exe met als parameter http://raboxadres.com Dus voor de duidelijkheid, maak een nieuwe snelkoppeling en geef als locatie op %windir%\explorer.exe http://raboxadres.com waar raboxadres.com het adres is.[/quote:67779fad0a] Werkt niet: syntax fout melding :(
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...