Ga naar inhoud

een server thuis voor email: kan dat?


Aanbevolen berichten

Is het mogelijk om zelf thuis een computer neer te zetten die 24/7 draait en met welke je je email en dergelijke afhandelt, terwijl je een gewoon kabel-internet-abbonnement hebt met kabelmodem en een router? Ik bedoel: de kabelmodem heeft een ip-adres en de router verbindt bepaalde poorten door naar een computer die erop aan is gesloten. En die computer ontvangt dan de email i.p.v. de provider. En is het dan mogelijk om een oneindig aantal email-adressen te bedenken? Het is nu zo dat email wordt gestuurd naar bijv. computerbacterie@chello.nl. De bedoeling is dan zelf een hostnaam uit te kiezen en een adres, dus: computerbacterie@computerbacterie.nl of hallo@virus.nl. Is dat mogelijk met een normaal kabel-internet-abbonnement en de juiste software? Of heb je daar bijv. een domein-registratie voor nodig?
Link naar reactie
Het eerste wat je even moet controleren voordat je aan zoiets begint, is of je provider wel toestaat dat je een eigen mailserver draait. Met andere woorden: poort 25 moet niet geblokkeerd zijn voor inkomend verkeer. Als je provider dit toestaat, is het zeker mogelijk om een eigen mailserver neer te zetten en mail te ontvangen op je eigen domeinnaam. Je moet dan wel een vast IP-adres hebben op Internet. Verder moet je dus je domeinnaam registreren en ervoor zorgen dat mail naar jouw domeinnaam op jouw mailserver wordt afgeleverd. Je kan dan ook een oneindig aantal e-mailadressen aanmaken voor jouw domeinnaam.
Link naar reactie
[quote:b0e81776be="x-ero"] oke... je weet niet hoe je een domeinnaam moet registreren, maar je wil wel een eigen maiserver opzetten? nou uuh suc6! :wink:[/quote:b0e81776be] Oke, ik zoek zelf wel uit hoe je een domennaam moet registreren. Er bestaat zelfs een cursus voor: http://www.computertotaal.nl/cursussen/cst.cfm?id=75 Overigens begrijp ik niet helemaal waarom het zo moeilijk zou zijn om een eigen mailserver op te zetten als je niet weet hoe je een domeinnaam moet registreren en of dat wat kost want dat zou een belangrijk nadeel zijn. "alles gratis" luidt imho het devies. En hoe vast moet het ip-adres zijn? Mijn kabelprovider wisselt volgens mij af en toe wel eens van ip-adres.
Link naar reactie
Nou, als je ip adres veranderd, linkt je domein oppeens niet meer goed (of zijn oppeens de nameservers verdwenen, lol). Een vast IP kan je krijgen met de service [url=http://no-ip.com]no-ip[/url]. Je moet dan een klein programmaatje installeren, en die zorgt dat je altijd een vast ip houd (eigenlijk geen ip, maar krijg je een naam als 'jouwnaam.no-ip.com'). Niets is gratis. Zelfs het draaien van die pc, want dat kost best wat electriciteit enzo. .nl domeinnamen zijn niet duur (hoewel sommige bedrijven doen geloven dat ze wél duur zijn, ivm SIDN regfee), bij mij koop je ze al voor 9 euro per jaar. Wil je gratis, zit je dus vast aan zoiets als no-ip, of moet je gaan redirecten met .tk. Verder weet ik geen gratis tld's namelijk. Maar bij .tk heb je overigens niet de optie om het gewoon aan je IP te linken, maar heb je een forward, wat onwijs dom is (+ je kan niet eens meer dan 5 (redirect!) e-mail adressen aanmaken. Jochem
Link naar reactie
Een eerste voorwaarde is inderdaad een vast IP-adres, die niet verandert. Services als no-ip en dergelijke werken op zich best aardig, maar je kan hier niet je eigen DNS mee beheren. Ik zelf vind dit een groot nadeel. Zelf heb ik een .net domeinnaam geregistreerd in Amerika. Deze naam is gelinkt aan mijn eigen vaste IP-adres en hier draai ik dan ook de primaire DNS voor mijn domeinnaam. Voordeel: ik kan mijn eigen DNS beheren, nadeel: je moet minimaal twee DNS-servers opgeven, dus je moet even een vriend of collega vragen of hij de secundaire DNS wil draaien.
Link naar reactie
Ikzelf heb met dyndns.org een domein, gratis. De mailserver zelf draai ik met Kerio 5, heel handig programma. En inderdaad, voor €9,- per jaar heb je bij openhost.nl al een .nl domein gekoppeld aan je IP. Ik overweeg het om dit ook te gaan doen. Veel succes maar als je het gratis wilt: www.dyndns.org
Link naar reactie
[quote:4cfc7130b1="WhiteCap"].nl.tt is forwarding. Daarmee word je e-mailadres dus niet ik@ik.nl.tt maar gewoon ik@ip. Met dyndns.org word je e-mailadres dan bijv. ik@naam.mine.nu.[/quote:4cfc7130b1] okay ik heb hem geedit, .ath.cx heb ik ook gehad en ik was er tevreden over, ik heb hem nu niet meer want ik heb me server verkocht
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...