Ga naar inhoud

Opera en Mozilla


Aanbevolen berichten

Dit heeft alles te maken met persoonlijke voorkeur. Ik denk niet dat je in zo'n geval kan zeggen dat het één beter is dan het andere. Ik zou zeggen, probeer het allebei uit en kijk wat je het best bevalt. Ik vind Mozilla wel erg relaxt met name door de tabbladen die je kan gebruiken bij het browsen.
Link naar reactie
[quote:ef1ec75ed5="praatpaal"]Dit heeft alles te maken met persoonlijke voorkeur. [/quote:ef1ec75ed5]Das alleen de layout van het programma, die ook naar wens te veranderen is bij Opera[quote:ef1ec75ed5="praatpaal"] Ik vind Mozilla wel erg relaxt met name door de tabbladen die je kan gebruiken bij het browsen.[/quote:ef1ec75ed5]Volgens mij had Opera al eerder tabbladen. De engine bij Mozilla is op enkele punten beter dan die van Opera. Dat komt denk ik vooral omdat Mozilla opensource is, zodat de bugs die er ontdekt worden, snel kunnen worden verholpen. Opera is niet opensource, vandaar dat het verhelpen van bugs ietsje langer kan duren.
Link naar reactie
Ik ben een fanatieke Mozilla fan en er zijn pro's voor beide browsers. Voor de duidelijkheid: ik praat nu ff over Firefox, niet over de hele suite. Daar heb ik niet zo veel ervaring mee. Ik vind Firefox lekkerder surfen qua UI. Alles ligt meer voor de hand, menu's maar ook sneltoetsen. Dit zal wel aan te passen zijn, maar voor mij is Opera iets te vol en daarnaast is er natuurlijk de Opera banner.. Sommige mensen vinden het makkelijk dat er zoveel mogelijk features ingebouwd zijn. Ik kies liever zelf wat ik wil, zoals bij Firefox. Daar zitten alleen de basis dingen in. Daarnaast vind ik Opera wel iets stabieler aanvoelen, als ik dat vergelijk met Firefox. FF is dan ook nog wel voor z'n 1,0 release. Maar heel soms merk ik dat Opera al wat langer ontwikkeld is. Ik denk trouwens dat Mozilla meer gebruikt wordt omdat het voor Internet Explorer gebruikers makkelijker is om Firefox te proberen dan Opera (gesproken echte basis gebruikers). Daarnaast heeft Opera natuurlijk een ad, zoals ik hierboven al ergens schreef, en dan kiezen mensen toch liever de browser die echt gratis is. Daarnaast wordt Mozilla in Linux distrubitites vaak meegeleverd, Opera volgensmij niet. Kortom: Er is volgensmij niet een echt beter, iedereen zijn eigen voorkeur. @Johny: idd Opera was daar eerder mee..
Link naar reactie
Grappig is dat, ik heb het gevoel dat Mozilla engine stabieler is terwijl ik Opera gebruik :) . Ik gebruik Opera omdat ik gewend ben aan de snelheid, Opera reageert supersnel. Tja die banner, ik heb er meestal van die Google ads staan, nooit een moment aan geërgerd eigenlijk. Verder prefereer ik Firefox, licht, houd zich het beste aan web standaarden en het is uitbreidbaar zover je wil. Dat het open source is spreekt me ook wel aan. Of de één nou beter is dan de ander.... 't is beide beter dan IE. Hopelijk kan één van beide browsers IE van de troon af stoten zodat de ontwikkeling van het web weer verder kan. [color=red:a19d152798]*Ruud droomt verder[/color:a19d152798]
Link naar reactie
Tis jammer dat de concurrentie (lees: IE) nog niet met een nieuwe versie komt. Hoe meer concurrentie er op 'de browsermarkt' is, hoe beter de kwaliteit van het product wordt (volgens mijn leraar economie tenminste :D ). Nu de browseroorlog tussen Netscape en IE afgelopen is, blijft er voor IE (nog) niet echt een direct concurrent over. Als de browsers Opera en Mozilla (vooral Opera natuurlijk) wat populairder worden, kan het een stimulans betekenen voor de ontwikkeling van IE. En over die ad in Opera; daar kan ik mij duz echt niet druk over maken. Als ik de popupblokker van Kerio aanzet, zie ik hem niet eens. (nu heb ik deze uitstaan, omdat die een vervelende JS in elke HTML pagina zet), maar last heb ik er totaal niet van. Ook de snelheid is een sterk punt. Vergeleken met Mozilla vind ik Opera nog steeds een stuk sneller. Vergeleken met het supertrage en logge programma van Microsoft is het helemaal supersnel.
Link naar reactie
Mozilla 1.6 is mijn persoonlijke favoriet. Ik gebruik de hele suite. Hierbij zit ook Mozzilla Mail en Mozilla Addressbook. Verder is er voor 1.6 ook een languagepack 'Nederlands'. Vele zullen zeggen dat dit een beetje suf is, maar ik vind dat nu eenmaal prettiger surfen. Verder over de browser. Snel en krachtig. Het gebruik van tabbladen vind ik erg fijn. Ook het beheer van wachtwoorden is erg fijn. De afdrukoptie is ook iets waar IE nog een puntje aan kan zuigen. Mozilla is wel wat zwaarder om te draaien dan IE. Maar daar merk ik alleen wat van bij het opstarten. Ik draaide ook Mail en Adressbook. Mail is snel en logisch opgebouwd. Outlook vind ik wat rommeliger. Het Addressbook onthoudt automatisch naar wie je allemaal een mail stuurt, dit staat in een handige lijst. Groot pluspunt aan Mail en Addressbook is dat ze gemakkelijk e-mail en contactpersonen importeren uit Outlook. Dit maakte het overgangsproces naar mijn mening een stuk makkelijker. Opera is wel snel, maar die banner vind ik vervelend. d.
Link naar reactie
De tabbladen in Mozilla zijn van Opera afgekeken; dus kom niet met dat argument waarom Mozilla zo goed is. Ik vind Mozilla ook een beetje log, vandaar dat ik het ook niet gebruik. Ook gaat Mozilla mij veel te ver, een mailgeval, een adresboek, een composer, een browser, en nog wel wat frutstels. Ik wil een BROWSER, geen andere dingen, die ik toch niet nodig heb. Al die 'frutsels' die mozilla heeft, daar vraag ik niet eens om. Mailen doe ik wel via hotmail of yahoo, adresboek heb ik niet nodig, een composer... websites maken doe je NIET in zo'n composer. [quote:1bf72cd52e="dilbert"]Verder is er voor 1.6 ook een languagepack 'Nederlands'.[/quote:1bf72cd52e]Voor Opera is er al laaang NL ondersteuning. okay, nog niet voor versie 7.50, maar die komt er aan (volgens Rijk Geijtenbeek, die de vertaling verzorgd).
Link naar reactie
[quote:6d25261130="Johnny321"]De tabbladen in Mozilla zijn van Opera afgekeken; dus kom niet met dat argument waarom Mozilla zo goed is. [/quote:6d25261130]Tja, beter goed gejat dan slecht verzonnen. Dat ze het idee wellicht gejat hebben van Opera neemt niet weg dat het een fijne aanvulling is.[quote:6d25261130]Ook gaat Mozilla mij veel te ver, een mailgeval, een adresboek, een composer, een browser, en nog wel wat frutstels. [/quote:6d25261130]Euh, Opera heeft ook een ingebouwde mailer, newsreader en chat client. Dus dat lijkt me een beetje een kromme vergelijking. Het is wel zo dat Opera in mijn beleving wat compacter is. Ik heb het tot versie 6.x intensief gebruikt en was best tevreden. Momenteel heeft echter FireFox mijn voorkeur, al was het maar vanwege het feit dat het open source is. Daarnaast is de rendering engine van FireFox/Mozilla wat vergevingsgezinder dan die van Opera. Neemt niet weg dat opera zeer zeker een vernuftig in elkaar gestoken stuk software is.
Link naar reactie
[quote:fc42ed2320="Captain_Kansloos"][quote:fc42ed2320="Johnny321"]De tabbladen in Mozilla zijn van Opera afgekeken; dus kom niet met dat argument waarom Mozilla zo goed is. [/quote:fc42ed2320]Tja, beter goed gejat dan slecht verzonnen. Dat ze het idee wellicht gejat hebben van Opera neemt niet weg dat het een fijne aanvulling is.[quote:fc42ed2320]Ook gaat Mozilla mij veel te ver, een mailgeval, een adresboek, een composer, een browser, en nog wel wat frutstels. [/quote:fc42ed2320]Euh, Opera heeft ook een ingebouwde mailer, newsreader en chat client. Dus dat lijkt me een beetje een kromme vergelijking. [/quote:fc42ed2320]mm ojah :oops: , ik gebruik ze niet, had er niet aangedacht[quote:fc42ed2320="Captain_Kansloos"] Het is wel zo dat Opera in mijn beleving wat compacter is. Ik heb het tot versie 6.x intensief gebruikt en was best tevreden. Momenteel heeft echter FireFox mijn voorkeur, al was het maar vanwege het feit dat het open source is. Daarnaast is de rendering engine van FireFox/Mozilla wat vergevingsgezinder dan die van Opera. Neemt niet weg dat opera zeer zeker een vernuftig in elkaar gestoken stuk software is.[/quote:fc42ed2320]Heel vernuftig :D (de engine is in versie 7 drastisch verbeterd, dus toch niet terug naar Opera?
Link naar reactie
[quote:5703bfcda2="Johnny321"]Heel vernuftig :D (de engine is in versie 7 drastisch verbeterd, dus toch niet terug naar Opera?[/quote:5703bfcda2]Nee. Firefox voldoet voor mij prima. Qua rendering snelheid geloof ik het allemaal wel. Firefox vind ik makkelijk in gebruik en ik zie niet echt enorme voordelen in het gebruik van Opera. Daarnaast heb ik dan niet te maken met die banner in beeld.
Link naar reactie
[quote:0d5626b7d4="Computerfreaky"]Is dat zo dat Mozilla beter dan Opera is? Er zijn meer gebruikers met Mozilla dan gebruikers met Opera. [/quote:0d5626b7d4]Er zijn ook meer IE gebruikers, aantal zegt dus niet alles[quote:0d5626b7d4="C_K"]Daarnaast heb ik dan niet te maken met die banner in beeld.[/quote:0d5626b7d4]Ik kijk naar wat ik tegenkom op 'het net', niet naar de banner. Ik zie dat ding niet eens meer staan.
Link naar reactie
[quote:3a56fb63ed="Johnny321"]De tabbladen in Mozilla zijn van Opera afgekeken; dus kom niet met dat argument waarom Mozilla zo goed is. Ik vind Mozilla ook een beetje log, vandaar dat ik het ook niet gebruik.[/quote:3a56fb63ed] Dat is ook grappig: ik vind Opera weer veel logger aanvoelen.:) [quote:3a56fb63ed="Johnny321"]Ook gaat Mozilla mij veel te ver, een mailgeval, een adresboek, een composer, een browser, en nog wel wat frutstels. Ik wil een BROWSER, geen andere dingen, die ik toch niet nodig heb. Al die 'frutsels' die mozilla heeft, daar vraag ik niet eens om. Mailen doe ik wel via hotmail of yahoo, adresboek heb ik niet nodig, een composer... websites maken doe je NIET in zo'n composer.[/quote:3a56fb63ed] Zoals Kansloos al opmerkt heeft Opera dit ook in zich; als je verder niet gediend bent van al die extra (zeer goede) componenten, dan kun je bij Mozilla ook gewoon de standalone browser Firefox gebruiken natuurlijk. Verder zei Johnny321 dat hij de banner in Opera onderdrukte onderdrukte met de popupblokker van Kerio. Ik vind het persoonlijk wel makkelijk dat zo'n popupblokker gewoon in de browser zelf (Mozilla) zit ingebakken! Ik denk dat de topicstarter gewoon beide browsers eens uit moet proberen en kijken wat hij de prettigste vindt. Mijn voorkeur moge duidelijk zijn :wink:
Link naar reactie
[quote:ef69f9f7e6="honeymaker"]Verder zei Johnny321 dat hij de banner in Opera onderdrukte onderdrukte met de popupblokker van Kerio. Ik vind het persoonlijk wel makkelijk dat zo'n popupblokker gewoon in de browser zelf (Mozilla) zit ingebakken![/quote:ef69f9f7e6] Er zit al LANG een popupblocker in Opera ingebakken, en die verwijderd ook alle popus, maar natuurlijk niet z'n EIGEN popup. Opera gaat niet z'n eigen glazen ingooien.
Link naar reactie
Ik probeer Firefox nu zo aan te passen dat ik er net zo lekker mee kan browsen als Opera. Ik stuit tegen een aantal problemen op. -In Opera kan ik, als ik de shift toets inhoud, met het pijltjes wandelen over de links op een pagina. Daar heb ik nog geen extentie voor gevonden -In Opera heb ik m'n eigen zoekbalkjes gemaakt (Teletext, Babylon vertalen), ik heb nu 5 zoekvakjes naast elkaar staan. Firefox heeft standaard google als zoekbalk. Maar ik wil net zoals in Opera m'n eigen kunnen maken. Ik heb wel een extentie voor gevonden die iets vergelijkbaars deed, maar deze deed het net niet helemaal goed. -De password manager werkt nog niet zo lekker als bij Opera. Bij Opera doe je control+Enter en dan gaat ie direct verder. Firefox gebruikt dezelfde methode als IE daarbij.
Link naar reactie
[quote:88a6c5a0de="Johnny321"]Zie je, Opera is gewoon veel makkelijker. :D[/quote:88a6c5a0de] Tja maar als iemand me straks wijst op een paar extenties die dat ook doen in Firefox dan ben ik snel weg bij Opera ;) Ik draai nu Thunderbird, Sunbird, Miranda IM. 't is allemaal open source, en Firefox hoort daar eigenlijk ook bij.
Link naar reactie
Ik zie op zich het probleem niet dat het niet opensource is. Opera is gratis te gebruiken (al dan niet met een ad), maar is geen opensource. Maar wat maakt het uit. Er zijn maar weinig mensen die opensource software aanpassen naar hun eigen wensen, aangezien de meesten niet over de benodigde programmeer kennis bezitten. Het is natuurlijk leuk dat je de opensource groep 'steunt' door zijn software te gebruiken, maar freeware vind ik net zo goed; en opera is 'bijna' freeware.
Link naar reactie
Het voordeel van open source vind ik niet zozeer dat elke gek het mag aangepassen uhm aanpassen. De mogelijkheid voor extenties is voor mij een belangrijkere reden, dat gaat niet lukken met closed source software. Een ander leuk punt eraan vind ik dat je dagelijks nightlies kunt downloaden (bij FF en TB), je wordt dan wat meer betrokken bij de ontwikkeling ervan. Naar mijn idee krijg je ook meer waar de gebruiker om vraagt. Ik heb niets tegen Opera, ze schijnen een hele goede browser te maken ;) Maar als ik freeware vergelijk met open source dan gaat mijn voorkeur uit naar open source.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...