Ga naar inhoud

ADSL 1Mbps-2Mbps?


anoniem

Aanbevolen berichten

Beste Forumlezers, Ik gebruik al enige tijd ADSL-Basic van XS4ALL. De snelheid van de verbinding (download) is verhoogd van 1Mb/s naar 2Mb/s . Helaas blijf ik "steken" op 1Mb/s. Volgens de helpdesk van XS4ALL heeft KPN alle centrales in Nederland aangepast aan de nieuwe 2Mb/s . De vorige snelheidsverhoging van 512kb/s naar 1Mb/s ging probleemlooos. Ook is het zo dat er NAT plaats vindt wat de performance ongeveer 10% doet afnemem zodat i.p.v de 1Mb/s verbinding uiteindelijk ca. 900kb/s (ca. 88,5kB/s netto) overblijft. Mijn configuratie is: PC 's (Windows XP ): P3 550MHz, 512MB RAM, Sweex 10/100Mb netwerkkaart P4 3,06GHz, 1GB RAM, Sweex 10/100Mb netwerkkaart . In beide PC's staan deze netwerkkaarten in de "auto detect mode" en geven aan: 100Mb verbinding met de router. Modem: een Alcatel Speedtouch USB modem (groene uitvoering) en de driver is V201.2.0.0 . Router: de Vigor 2200 USB (van Draytek) met de firmware V2.2.1 . Alcatel specificaties: USB modem geschikt tot maximaal 8Mb/s halfduplex. Draytek specificaties: Vigir 2200 USB router doorvoersnelheid 1.5 ~ 2Mbit/s downstream; afhankelijk van de gebruikte modem, firmware versie en internet verbinding. De snelheidstest die ik uitgevoerd heb is o.a. bij speedtest.nl . Daarbij heb ik natuurlijk de andere PC's die op de router aangesloten zijn uitgezet zodat er geen bandbreedte gedeeld werd. Verder is er geen verschil tussen d edownload snelheid tussen de P4 en de P3 PC. Nog enkele gegevens: RWIN=64492 en bij het testen van down- en upload vindt er geen packetloss plaats. De afstand van de telefoonaansluiting tot aan de splitter is ca 2m en van de splitter naar de router ca. 14m . Dit zou volgens de specificaties geen probleem moeten zijn. Alle verbindingen zijn nagelopen en zijn in orde. Ook firmware updates zijn zo te lezen niet zinvol omdat in de readme.txt bij de firmware niet gesproken wordt over snelheidsverhogingen. In een wijk naast de wijk waar mijn wonig staat zijn inderdaad snelheden van 2Mb/s haalbaar. Is het USB modem en/of de Vigor 2200 USB misschien toch de beperkende factor? Hoe kan ik daar achter komen? Modem en internet verbinding lijken dus geen beperking te zijn. Alles wijst naar het modem. De 1.5 - 2Mb/s zijn dus niet haalbaar tot op heden. Heeft u nog suggesties wat ik zou kunnen doen resp. testen? Groeten en alvast bedankt voor de reactie. Met vriendelijke groet, D.Ali
Link naar reactie
van vroeger weet ik nog dat er werd gesteld dat een USB modem bij hogere snelheden in problemen zou komen. Ik weet niet meer wat die was (1,5 mbit ??) Stel deze vraag maar aan de xs4all helpdesk of hopelijk heeft een froum lid daar wel info over, of google. Wat ook kan : ik meende me te herinneren dat eind feruari alles overgezet zou zijn. Check dat bij KPN
Link naar reactie
[quote:14142ddc3e="Bosje"]van vroeger weet ik nog dat er werd gesteld dat een USB modem bij hogere snelheden in problemen zou komen. Ik weet niet meer wat die was (1,5 mbit ??) [/quote:14142ddc3e] Ik heb ook een usb-modem (ook groene alcatel speedtouch) en haal gewoon 2megabit (downloadsnelheden van >200kb/s), usb kan dus niet de beperkende factor zijn.
Link naar reactie
Bedankt voor de reacties. De opmerking van het foutje "downgrade" had ik nog niet in ogenschouw genomen; dat kan natuurlijk ook nog. Verder heb ik een berichtje ontvangen (al snel na mijn vraag) van de Draytek helpdesk en de inhoud daar van geeft eigenlijk aan dat het modem toch een beperking oplevert. De Vigor 2200USB heeft onder labomstandigheden een maximale download van 1,5Mb/s. In verband met de Network Adress Translation moet je ongeveer 10% performance inleveren en je komt uit op ongeveer 1,3Mb/s. Een nieuwe firmware upgrade zou de snelheid ietsjes kunnen verbeteren. Al met al wanneer je omgaat rekenen kom je ongeveer uit op een netto downloadsnelheid van 100kB/s ; ik zit dus op 88,5kB/s en dat komt nu wel in de richting van de routerprestaties (maar nog niet het maximum). De afstand tot de centrale is ca. 1,8km en zou dus qua snelheid nog goed moeten zijn. De enige remedie is een nieuwe router met ethernet modem of overgaan naar het Lite abonnenment. Ik heb nog even de tijd om na te gaan wat ik doe. Met vriendelijke groet, Dali
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...