Ga naar inhoud

verwarming en telefoonkabel


Aanbevolen berichten

Hallo, Ik heb de telefoonkabel voor mijn adsl verbinding langs een verwarmingsbuis moeten leggen om door een muur te komen met die kabel, was de makkelijkste manier want het gat bestond al. Nu is mijn vraag, heeft dit invloed op de verbinding want die buis word redelijk heet als de verwarming aan staat, de kabel zelf wordt ook best warm. Als het invloed heeft op de verbinding, ik merk er trouwens niks van, moet ik door een muur van 30 cm dik beton gaan boren om de kabel daar doorheen te leggen.
Link naar reactie
de tijd zal het uitwijzen : kan je de telefoonlijn niet op een of andere manier isoleren ? Behalve 30 cm boren (niet doen dus), je telefoonsnoertje vanaf de splitter naar de modem mag maximaal 20 meter zijn. Gewoon langs de muur in een K-gootje ? Is dat een uitkomst ? Of je kan het snoertje kort houden en een UTP kabel langs de muur, onder de deur door gebruiken. UTP kan met gemak 100 meter lang zijn SUcces
Link naar reactie
Alleen op de lange duur een beetje slecht voor de isolatie. Bij behoorlijk warme leidingen zal die isolatie misschien een beetje stinken. De retourleiding van de verwarming is doorgaans enkele tientallen graden minder warm, dus langs die leiding kan het misschien ook nog. Ik heb zelf ook zo'n situatie, daar gaat het maar om een stukje van hooguit 25 cm. Jan de Boer
Link naar reactie
[quote:2594aabb07="Johnny321"]In theorie zou het kunnen uitmaken, omdat de weerstand van een geleider toeneemt naarmate de temperatuur toeneemt. Dit zal in praktijk vrijwel niet gebeuren. Als je toch een 'vage' verbinding krijgt, zou je een gat kunnen boren, anders niet doen[/quote:2594aabb07]Nee, dat aspect speelt hoegenaamd geen rol. De temperatuurcoëffiënt van koper is 0,0037, dw.z. een toename van 0,37% per graad celcius. In het meest extreme geval van 90 graden Celcius dus een toename van (90-20)x0,37=25,9%. En dat geldt dan voor maar een heel klein stukje van de totale lengte. Bovendien is die veronderstelde 90 graden de max. leidingtemperutuur, de koperkernen van dat kabeltje zullen zeker niet die temperatuur aannemen. Jan de Boer
Link naar reactie
[quote:54ca36b0b0="J. de Boer"][quote:54ca36b0b0="Johnny321"]In theorie zou het kunnen uitmaken, omdat de weerstand van een geleider toeneemt naarmate de temperatuur toeneemt. Dit zal in praktijk vrijwel niet gebeuren. Als je toch een 'vage' verbinding krijgt, zou je een gat kunnen boren, anders niet doen[/quote:54ca36b0b0]Nee, dat aspect speelt hoegenaamd geen rol. De temperatuurcoëffiënt van koper is 0,0037, dw.z. een toename van 0,37% per graad celcius. In het meest extreme geval van 90 graden Celcius dus een toename van (90-20)x0,37=25,9%. En dat geldt dan voor maar een heel klein stukje van de totale lengte. Bovendien is die veronderstelde 90 graden de max. leidingtemperutuur, de koperkernen van dat kabeltje zullen zeker niet die temperatuur aannemen. Jan de Boer[/quote:54ca36b0b0] Staat ook niet voor niks 'In theorie ZOU het KUNNEN', ik sluit het nl. vrijwel uit. :lol:
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...