Ga naar inhoud

dynamisch ip-adres verandert spontaan in een ander vast adre


anoniem

Aanbevolen berichten

In juni j.l. heb ik een nieuwe computer gekocht met een Asus P4P800 de Luxe moederbord met een onboard 3COM Gigabit-ethernetadapter. Ik gebruik Windows XP Pro. Windows XP is voorzien van SP1 en de beveiligingsupdates. Voor internet en e-mail maak ik gebruik van een kabelmodem van Kabelfoon. Kabelfoon maakt gebruik van een dynamisch adres. De instellingen voor internet zijn ingesteld conform de handleiding van Kabelfoon voor XP. Het probleem dat ik heb is dat ik veelvuldig geen verbinding met internet kan krijgen omdat de server niet kan worden gevonden. Bij de eigenschappen van de breedbandverbinding blijkt dan iedere keer dat er geen dynamisch adres 62. en verder staat maar iedere keer het ip-adres 169.254.66.218. De instellingen van DHCP staan echter wel goed. Ook bij winipcfg kan ik zien dat DHCP is ingeschakeld, terwijl desondanks niet het dynamische adres wordt gebruikt. De optie Herstellen om het goede dynamische adres te verkrijgen levert consequent de foutmelding op dat het herstellen is mislukt en dat contac moet worden opgenomen met de provider. Soms lukt het om verbinding te krijgen na een aantal keren de pc opnieuw op te starten. Het maakt geen verschil of ik de firewall van ZoneAlarm nu wel of niet heb uitgeschakeld. Als ik de kabelmodem weer aansluit op mijn oude pc draaiend onder Windows 98 SE dan werkt alles perfect en krijg ik zonder problemen verbinding met internet. Wie heeft een idee van de oorzaak en de oplossing van het probleem?
Link naar reactie
Het Ip-adres: 169.254.66.218 gebruikt Windows als er geen verbinding totstand is gebracht met internet (dus met de server van de provider). Dus je instellingen van internet staan niet goed ingesteld of er is een internetstoring. Maar dat laatste lijkt me sterk. Dus controlleer je instellingen. Ik zou vooral ff kijken naar de Gateway, DNS, en WINS-instellingen. mvg, Roy
Link naar reactie
Hartelijk dank voor uw reacties. De site van Kabelfoon heb ik inderdaad bekeken en de instructies gevolgd. Kabelfoon maakt gebruik van een dynamisch adres. Alle instellingen zijn gemaakt conform de instructies op de site en de handleiding. Over een vast DNS, WINS of gateway is niets te vinden, dus die lijken niet van toepasing. De eigenschappen van tcp/ip heb ik eveneens gecontroleerd en ook die staan goed. Ook in het register is duidelijk aangegeven dat dchp is ingeschakeld. Dit blijkt ook als ik dit controleer met behulp van het cmd winipcfg /all. Desondanks kan ik de ene keer wel en de andere keer geen verbinding krijgen. Hebt u nog meer suggesties? met vriendelijke goet, Hans Boerakker
Link naar reactie
Wellicht dan de dhcp bij kabelfoon niet lekker werkt. Wanneer bij mijn provider herrie is geweest met de dhcp, krijg ik vaak een ander ip. Ondanks het dynamische adres houd ik lange tijd hetzelfde adres. Ik zag op de site van kabelfoon dat er 3 verschillende modems worden gebruikt. Misschien komen we verder als je verteld wel modem jij hebt.
Link naar reactie
Kabelfoon kan nooit het probleem zijn, op zijn andere PC werkt het wel allemaal. Dus de modem is ook goed. We moeten het toch zoeken in de richting van de hardware en de software van de PC met XP. Heb je weleens geprobeerd zowel Zonealarm als de standaard Windows XP firewall uit te schakelen? Wat je ook kan proberen is om met msconfig, all opstartprogramma''s ff uit te schakelen. Het wil weleens voorkomen dat een bepaald programma een conflict veroorzaakt. mvg, Roy
Link naar reactie
Hallo allemaal, De standaard firewall van Windows XP is uitgeschakeld. Ook ZoneAlarm heb ik al diverse malen uit de opstartprocedure gehaald om vast te kunnen stellen of dat de boosdoener zou kunnen zijn. Verder heb ik uiteraard met msconfig nagelopen of daar programma's staan die het probleem kunnen veroorzaken. Helaas heb ik daar geen bijzondere dingen kunnen ontdekken. Eveneens heb ik bij Asus de laatste drivers van de onboard 3Com Gb-adapter opgehaald en geïnstalleerd en verder de drivers verwijderd en opnieuw (met updates) geïnstalleerd zonder de specifieke drivers voor diagnose. Dit alles zonder resultaat, behalve dan dat ik nu veelvuldiger direct contact krijg met intenet. Echter zelfs als ik nu wel een internetverbinding heb dan nog komt het regelmatig voor dat ik dan niet kan e-mailen. Hebt u nog meer zaken waar ik naar zou kunnen kijken? groetjes, Hans
Link naar reactie
Op de pc is Norton Antivirus 2003 geïnstalleerd, Uiteraard wordt regelmatig een live-update uitgevoerd en laat ik een volledige scan uitvoeren. Ook heb ik de pc reeds door een online scanner laten onderzoeken. Niets duidt erop dat een virus de oorzaak zou kunnen zijn. Ik heb verder de pc laten checken op spyware met behulp van het programma Ad-Aware. Ook dit heeft geen bijzonderheden opgeleverd. Tot slot zijn alle updates van Microsoft gedownload en geïnstalleerd. Ook de eigenschappen van deze computer heb ik gecontroleerd: de pc heeft een computernaam en verder is bij werkgroep WERKGROEP ingevuld. Dit lijkt me goed. Tot op heden heb ik dus nog geen enkele oorzaak kunnen vinden en dus ook geen instellingen veranderd. Desondanks heb ik de laatste dagen geen problemen meer ondervonden, noch met internet, noch met e-mail. De enige verandering sinds eind juni lijkt dus het weer te zijn!? m.vr.gr. Hans
Link naar reactie
Heb je al een BIOS update geprobeerd? Misschien dat met een bepaalde BIOS revisie je netwerkadapter op je mobo niet goed werkt. Of misschien een bepaalde BIOS revisie in combinatie met bepaalde moederbord drivers. Mocht dit ook niet helpen, zou ik eens proberen een nieuwe windows install te doen. Dus een format c:. Zo kun je nagaan of het probleem hardware-matig of software-matig is. Als na een schone installatie het probleem nog steeds speelt dan is het hardware-matig. mvg, Roy
Link naar reactie
  • 2 weken later...
Ik heb geloof ik zo'n beetje alles gedaan wat mogelijk is, behalve een geheel nieuwe installatie van XP. Weet iemand of de optie Herstellen van de ethernetadapter in XP (dus niet herstellen na een fout) dezelfde uitwerking heeft als ipconfig/renew? Het lijkt me overigens niet dat de Terayon kabelmodem er een probleem van maakt dat er nu een andere pc met een eveneens andere ethernetadapter met een ander Mac-adres aan hangt. Het probleem met mijn verbinding leek overigens vanzelf opgelost te zijn maar heeft inmiddels weer de kop opgestoken. groetjes, Hans
Link naar reactie
De problemen waren er feitelijk al vanaf de ingebruikname van de nieuwe pc. Ik heb inmiddels nog wat aanvullende informatie over de foutmeldingen verzameld. Misschien dat deze informatie een beter zicht geven op het probleem: "Er is een fout opgetreden bij het vernieuwen van deze interface: LAN- verbinding kan geen contact maken met de DHCP-server. Aanvraag is verlopen." Wanneer ik met ipconfig /all de gegevens opvraag dan zie ik echter dat duidelijk wordt vermeld dat DHCP en automatisch verkrijgen van een IP-adres zijn ingeschakeld. In het logboek van Windows XP zie ik dan vervolgens de volgende melding "Uw computer heeft de lease verloren van het IP-adres 62.45.102.114 op de netwerkkaart met netwekadres 000C6E3981D3". Deze mededeling verschijnt na de volgende foutmelding: "Deze computer kan het netwerkadres niet vernieuwen (van de DHCP- server) voor de netwerkkaart met netwerkadres 000C6E3981D3. De volgende fout is opgetreden: De time-outperiode van de semafoor is verlopen. De computer zal doorgaan om zelf een adres van de netwerkadresserver (DHCP-server) proberen te krijgen." groetjes, Hans
Link naar reactie
  • 2 weken later...
Als je al mij vorige tips hebt geprobeerd. BIOS flashen etc. Dan zou ik toch een compleet nieuwe install proberen. Het is gewoon niet anders, je moet toch af van je probleem. Ik zou compleet opnieuw beginnen, dus alle drives formateren, en opnieuw windows erop. Daarna nieuwste drivers en de windows updates erop zetten. En dan weer uittesten (ff zonder virusscanners, firewalls e.d.). Als dat niet werkt zou het probleem weleens hardwarematig kunnen zijn. Suc6, Roy
Link naar reactie
  • 5 maanden later...
Een heel herkenbaar probleem, ik zit sinds een week met hetzelfde 169.254 ...IP adres. Dit op een Legend P4 2,54, die al ruim een jaar nagenoeg zonder problemen draait. Netwerkje met 2 andere PC's erin (98SE) ; geen problemen hiermee. Vorige week had ik NAV 2004 er op gezet, dit weer verwijderd; geen resultaat. Red Alert van mijn zoon eraf gegooid, niets helpt. Alle ander listen die ik kan verzinnen, zoals oud register importeren, andere kabel, andere netwerkkaart gaven geen resultaat tot op heden. Ik kom dus niet meer op het netwerk, en dus ook niet op internet (@home) met deze computer. Wie heeft de gouden tip?
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...