Ga naar inhoud

irritant (installatie-) gedrag bedrijven/personen op interne


Aanbevolen berichten

Ik erger me dood aan de manier waarop bedrijven (en soms personen) zichzelf opdringen aan mij via het internet. De term "surfen" is intussen bekend als het vermogen zich soepel en snel te kunnen begeven over het internet en zo op op sites te komen die men niet eerder had bezocht. Nu staat mij tegen dat dit tegenwoordig steeds moeilijker wordt omdat bij het vrij zoeken en surfen over het internet men (ik - misschien ligt het aan mij) steeds vaker in aanraking komt met bedrijven die zichzelf OPDRINGEN aan de gebruiker, in die zin dat die figuren hun programma's zonder toestemming van de gebruker weten te installeren op de computer van de gebruiker zonder duidelijke aanwijzingen hoe die te de-installeren van uw computer. Een voorbeeld is 24web [www.2online.nl]: hoe ik aan hun link kom, is mij een vraag, maar het is een feit dat ik mijn computer niet kan opstarten zonder dat mijn startpagina van mijn browser wordt ingesteld op hun site. Dit is natuurlijk makkelijk te verhelpen (handmatig, of bij hardnekkige gevallen met de juiste spyware of virusdetectors die mij waarschuwen voor elke onbedoelde installatie), maar het punt van mijn ergernis betreft het feit dat er (internet-)bedrijven zijn die zich tot dit soort lage praktijken wenden om enige naamsbekendheid te verwerven onder de internetgebruikers. Nu geef ik toe dat ik geen expert ben op internetgebied en waarschijnlijk niet alle software heb geinstalleerd die mij beschermen tegen dit soort praktijken, maar het punt is dat ik dit NIET WIL! Beseffen bedrijven niet dat dit soort van over-agressieve reclametechnieken de wanhoop van hun schreeuw om aandacht bevestigen? Ik ben op zoek naar mensen die zich hier ook aan ergeren en daar iets aan willen doen. Kom alsjeblieft niet aan met software die pop-ups blokkeert, het gaat mij om de oplossing van het probleem, niet de kwaal. Is er niet een soort van ombudsman voor internet of een manier om de desbetreffende bedrijven te boycotten (of eventueel hardere maatregelen) om dit soort bedrijven duidelijk te maken dat hun gedrag de absolute zieligheid ten top illustreert? Ik ben een groot voorstander van internet en de communicatieve mogelijkheden die dit medium geeft, maar het wordt tijd voor een gedragscode waaraan men moet beantwoorden om legitiem deel te nemen in dit gebeuren. Antwoorden of reacties gewenst via computertotaal.nl of mij email-adres: akasag@hotmail.com.
Link naar reactie
Gedragscode is 1, maar als gebruiker moet je niet altijd op "ja" drukken of een crappy browser gebruiken met te lage beveiliging. Ik heb zelf nog nooit spyware, een browser hijacker, virus, trojan o.i.d. opgelopen en ik begeef me regelmatig op sites die nooit aan een gedragscode zullen meewerken.
Link naar reactie
[quote:baf6c52153="Richard van Diessen"]Beseffen bedrijven niet dat dit soort van over-agressieve reclametechnieken de wanhoop van hun schreeuw om aandacht bevestigen?[/quote:baf6c52153] De simpele reden dat bedrijven dit soort software ontwikkelen is dat het geld oplevert. Elke gebruiker geeft aan een hekel aan spam/spyware te hebben, maar er zijn er genoeg die erop reageren. Zo lang bedrijven er dus op verdienen gaan ze door. [quote:baf6c52153] Is er niet een soort van ombudsman voor internet of een manier om de desbetreffende bedrijven te boycotten (of eventueel hardere maatregelen) om dit soort bedrijven duidelijk te maken dat hun gedrag de absolute zieligheid ten top illustreert?[/quote:baf6c52153] Valt denk ik weinig aan te doen, wettelijke afspraken zijn moeilijk te maken omdat internet zich niet tot een land beperkt. Kijk bijvoorbeeld maar eens naar alle pogingen om spam aan banden te leggen, je merkt er niks van. Bovendien heb je vaak zelf (onbewust)toestemming gegeven door op ja te drukken (of je browser ingesteld dat ie het automatisch accepteert. :( Een boycot werkt alleen als er een groot concern achter zit (Coca-Cola, Nike, oid), het zijn echter vaak onbekende bedrijfjes die een slecht imago voor lief nemen.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...