Ga naar inhoud

wat is proxy?


Aanbevolen berichten

Een proxy-server handelt alle requests af die jij doet op internet. Dus als je een proxy gebruikt en je wil een website bezoeken, doet de proxy-server als het ware de data ophalen en die geeft het weer door aan jou. Als je geen proxy gebruikt, krijg je rechtstreeks van de betreffende server de data binnen. Ook is het zo dat een proxy-server veel opgevraagde gegevens opslaat in een cache. Als er een proxy in je lokale netwerk is opgenomen, kunnen dus de veel gevraagde websites vele malen sneller op je scherm getoond worden, omdat ze dan uit de cache van je proxy gedownload worden en niet van het tragere internet hoeven te komen.
Link naar reactie
Klopt helemaal. Alleen heeft een proxyserver één heel groot nadeel, nl. dat hij eigenlijk alleen geschikt is voor tamelijk statische informatie. Als die niet regelmatig wordt vernieuwd, heb je er niet zo veel aan. Bij een on-line proxy zal dat vernieuwen misschien nog wel regelmatig plaatsvinden, dat is overigens nog maar de vraag, maar bij een netwerkproxy moet je daar uiteraard zelf opletten. In feite doen je temporary internetfiles hetzelfde, alleen worden die niet onbeperkt vastgehouden. Wat een on-line proxy betreft (dus bij de provider), die is in mijn beleving eigenlijk alleen zinvol bij langzame modemverbindingen. Toen ik kabelinternet kreeg (Chello) had ik de keuze om wel of niet in te stellen op gebruik van de proxyserver bij Chello, maar het werd me gelijk afgeraden door de monteur die het aanlegde. In veel gevallen zou, aldus die monteur, het zelfs vertragend werken. Dat laatste kan ik me wel wat bij voorstellen. Immers als je een niet zo veelvuldig bezochte site opzoekt, en die proxyserver moet dan eerst uitgebreid nazoeken of hij hem toevallig heeft, en het blijkt dat dat niet het geval is, dan werkt dat uiteraard vertragend. Jan de Boer Jan de Boer
Link naar reactie
Een proxyserver opnemen in je netwerk is eigenlijk precies hetzelfde als een proxyserver gebruiken bij je provider. Ze doen allebei hetzelfde, alleen is de bandbreedte naar je eigen proxy vele malen groter dan de bandbreedte naar de proxy van je provider. Daarom heeft het voor snelheidsverbetering niet veel zin om een proxy ergens op internet te gebruiken. Waar de meeste mensen zo'n proxy voor gebruiken is de anonimiteit. In plaats van jouw eigen IP-adres, krijgt een webserver dan een request van het IP-adres van de proxy die je gebruikt. Een proxy in je netwerk opnemen werkt eigenlijk altijd versnellend. Zeker als er veel gebruikers op je netwerk zitten. Ook heeft iedere site wel een hoop statische informatie, denk maar eens aan alle knopjes en logo's op dit forum. Ook een bezoekje brengen aan de Windowsupdate-site wordt een stuk leuker als je een proxy gebruikt. De eerste PC moet misschien wel 50 updates van internet ophalen, maar de rest haalt al die updates gewoon uit de cache van je proxy. Een proxy hoeft ook niet uitgebreid te zoeken in zijn cache. Er wordt namelijk een index bestand aangemaakt, waardoor de zoektijd aanzienlijk verkort kan worden. Kortom, een proxy-server kan op twee manieren gebuikt worden: 1) Verbeteren van de anonimiteit, door middel van een proxy op internet. 2) Verhogen van de snelheid waarmee gesurft kan worden, door middel van een proxy in je lokale netwerk.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...