Ga naar inhoud

Tilde (~) in homepageadres


anoniem

Aanbevolen berichten

Weet iemand waarom homepages bij diverse providers vaak een tilde in het adres moeten bevatten, zoals: <home.hetnet.nl/~mijnwebsite/> Het valt me op dat mensen met weinig computerervaring hier wel eens moeite mee hebben. Ze vergeten hem gewoon, met als gevolg de reactie: "Hij doet het niet". Als je het dan uitlegt hoe het wel moet, weten ze die vaak niet te vinden ("Tilde? Nooit van gehoord, waar zit die?"). Een beetje lastig dus voor sommigen, en een beetje vermoeiend om dat elke keer weer uit te leggen. Vandaar dus de vraag wat de zin hier van is. Geen wereldschokkend probleem, maar niettemin... Iemand enig idee? Met vriendelijke groet, Jan de Boer
Link naar reactie
Ik heb in ieder geval wel het antwoord: het is de software.... Op een unix server, staan alle bestanden van gebruikers in de /home/gebruiker directory (waar gebruiker veranderd wordt in de naam van de gebruiker). Apache (de www-server) maakt met de tilde onderscheid tussen de map /var/www/html/ (waar de hooftwebsitebestanden staan) en de map /home/ bv: http://www.cistron.nl/[b:c4a86f9586]mapje/index.htm[/b:c4a86f9586] verwijst naar /var/www/html/[b:c4a86f9586]mapje/index.htm[/b:c4a86f9586] http://www.cistron.nl/[b:c4a86f9586]~mapje/index.htm[/b:c4a86f9586] verwijst naat /home/[b:c4a86f9586]mapje/index.htm[/b:c4a86f9586] Andere providers lossen dit probleem op door een aparte naam voor de domeinnaam neer te zetten, bv. [b:c4a86f9586]home[/b:c4a86f9586].hccnet.nl/naam verwijst naar /home/naam [b:c4a86f9586]www[/b:c4a86f9586].hccnet.nl/naam verwijst naar /var/www/html/naam Ik hoop dat deze uitleg een beetje te begrijpen is, ik ben niet zo goed in uitleggen :roll:
Link naar reactie
Nou ja, kijk mensen kennen hun toetsenbord toch wel :S:S:S Blijkbaar niet :) Ik ben véél te positief :) Hoe zorg je er voor dat iedereen met dat toetsenbord om kan gaan? WP 5.1 aanschaffen, daar gebruik je iedere toets van je toetsenbord zo'n beetje wel :) Medicijnen tegen technofobie zou ook een goed idee zijn :roll:
Link naar reactie
Eerste antwoord: Deze persoon heeft blijkbaar de vraag niet helemaal goed gelezen. Namelijk die tilde wordt er door de provider tussengezet. B.v. bij HetNet mag je de websitenaam vrij kiezen. B.v. <mijnhobby>. Maar de provider maakt daar dus per definitie <~mijnhobby> van. Tweede antwoord: Hoezo verkeerd forum. Hoezo hardware. Dit is toch duidelijk de rubriek internet/anders. Dus ook hier geen antwoord op mijn vraag. Derde antwoord (Webspider): Dit is een serieuze poging. Maar begrijpen doe ik het nog niet. Provider HetNet plaatst die tilde er gewoon tussen. Vierde antwoord (Teacher): "move to.... ehh... anders (internet)". Hoezo? Daar staat hij toch? B.t.w.: Ik zie dat je eindelijk die verschrijving in je onderschrift hebt gecorrigeerd: "learning through failure" i.pv. "learing". Vijfde antwoord: Ook niet relevant. Ik constateer enkel een verschijnsel bij sommige betrekkelijke leken die moeite hebben met zulke adressen in het algemeen. Niet ik ben de gene die hier problemen mee heeft. Zesde antwoord: Ook hier: Ik zelf heb hoegenaamd geen probleem. Daar gaat het helemaal niet om. Ik ben alleen maar nieuwsgierig naar het waarom. Met vriendelijke groet, Jan de Boer
Link naar reactie
[quote:cfd400e52b="J. de Boer"] Tweede antwoord: Hoezo verkeerd forum. Hoezo hardware. Dit is toch duidelijk de rubriek internet/anders. Dus ook hier geen antwoord op mijn vraag. [b:cfd400e52b]Hij stond toevallig wel in de rubriek Hardware[/b:cfd400e52b] Derde antwoord (Webspider): Dit is een serieuze poging. Maar begrijpen doe ik het nog niet. Provider HetNet plaatst die tilde er gewoon tussen. [b:cfd400e52b]Nee, HetNet plaatst het er niet gewoon tussen. Het is nog steeds om onderscheid te maken tussen de website van hetnet en een website van een gebruiker[/b:cfd400e52b] Vierde antwoord (Teacher): "move to.... ehh... anders (internet)". Hoezo? Daar staat hij toch? B.t.w.: Ik zie dat je eindelijk die verschrijving in je onderschrift hebt gecorrigeerd: "learning through failure" i.pv. "learing". [b:cfd400e52b]Zie opmerking bij 2e antwoord....[/b:cfd400e52b] [/quote:cfd400e52b] Ik zal het nogmaals proberen uit te leggen, vanuit het oogpunt v/d provider. Stel even dat je een C: en een D: schijf hebt. Je zet de bestanden van je eigen website op de C:, en die van je gebruikers op de D:. Dan volgt de server dit schema: [code:1:cfd400e52b] Begin | | Staat er een map in het webadres? | | | Ja | Nee | | | Haal het bestand van de C:-schijf | Staat er een tilde voor de mapnaam? | | | | Nee | Ja | | Haal het bestand van de C:-schijf | Haal het bestand van de D:-schijf [/code:1:cfd400e52b] Even oefenen: Verwijst http://www.hetnet.nl/reageren/homepagetoppers.htm naar de C: of de D:-schijf? Verwijst http://home.hetnet.nl/~digitalbirds/framesgeraamte.htm naar de C: of de D:-schijf? Is het nu duidelijk? :)
Link naar reactie
O.K. Ik snap het. Ik moet even een vuiltje in mijn oog hebben gehad toen ik het bericht plaatste. Ik was echt in de veronderstelling dat ik het in de rubriek internet/anders had geplaatst. En toen ik maar heel even later keek, stond ie daar ook. Enfin, gebeurt wel eens meer constateer ik. Bedankt, en vriendelijke groet, Jan de Boer
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...