Ga naar inhoud
  • 0

Internetveiligheid


anoniem

Vraag

Hallo, ik ben nieuw hier en heb een paar vragen. Wat zijn precies de gevaren bij het surfen op internet zonder beveiliging? Welke instellingen in de internet explorer kan ik veranderen dat de beveiliging beter word? Wat zijn de functies van de programma’s proxyserver en firewall? Kunnen jellie de vragen aub niet te technisch beantwoorden want ik ben op het gebiet van pc een leek. Alvast bedankt, Mvg, BIT
Link naar reactie

13 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0
In de allereerste plaats zou ik je willen adviseren om in de verschillende rubrieken de FAQ (= Frequently Asked Questions) eens door te lezen. Daar staat een heleboel info in. Het is geen schande om een leek te zijn. Ook een expert is leek op andere terreinen. Je eerste vraag beantwoord ik (kan het even niet laten) met een wedervraag: Wat zijn de risico's van het rijden in een auto zonder veiligheidsriemen? Kan je eigenlijk in dit stadium alleen maar een paar trefwoorden geven: 1. Antivirusprogramma 2. Antispywareprogramma 3. Bij e-mail de weergave in het voorbeeldvenster wegvinken 4. Spamfilteren, handmatig of met een prog. 5. Firewall Een paar eenvoudige antwoorden: Een proxyserver. Gezien je mededeling dat je (nog) een leek bent, zul je in principe alleen nog te maken hebben met het wel of niet instellen van de proxyserver bij je internetprovider. Dit is te beschouwen als een groot gemeenschappelijk geheugen, waar de complete inhoud van veel bezochte websites wordt opgeslagen. Surf je nu toevallig naar zo'n site, dan hoeft je profider niet meer daar naar te zoeken, maar heeft de complete inhoud meteen voor je beschikbaar. Dat scheelt dus zoektijd. De meningen en de ervaringen hierover zijn verdeeld. Bij de installatie van mijn breedbandverbinding 4 jaar geleden werd deze proxy-instelling me door de monteur van Chello nadrukkelijk ontraden. Zo'n proxyserver kan b.v. niet vaak genoeg ververst worden, waardoor er verouderde info op staat, en bij zeer druk verkeer zou hij volgens hem zelfs vertragend werken doordat alle ogen zijn gericht op die ene proxyserver. Firewall (Ned. Verdedigingsmuur): Is gewoon een slot op je deur dat er voor zorgt dat alleen jij bepaalt welke programma's naar en van buiten toegang op je PC hebben. Dus welke bekenden een sleutel van je buitendeur hebben. Voorlopig laat ik het hierbij. Ik raad je aan om behalve die FAQ ook eens door de berichten te bladeren en eventueel te zoeken met wat trefwoorden. Succes, Jan de Boer Edit: Heb even een paar storende typefoutjes er uit gehaald waarvoor ik me schaamde.
Link naar reactie
  • 0
[quote:b97369d8aa="J. de Boer"]Firewall (Ned. Verdedigingsmuur): Is gewoon een slot op je deur dat er voor zorgt dat alleen jij bepaalt welke programma's naar en van buiten toegang op je PC hebben. Dus welke bekenden een sleutel van je buitendeur hebben.[/quote:b97369d8aa]Nog even een aanvulling op het bovenstaande verhaal. Een firewall wordt vaak in één adem genoemd met 'poorten'. Als je een computer op een netwerk aansluit, dan maar je vaak gebruikt van het TCP/IP netwerk protocol. Binnen het TCP/IP protocol worden zgn. poorten gebruikt; iedere programmasoort gebruikt een eigen (standaard) poort. Zo surf je naar webpagina's via poort 80, mail versturen gaat via poort 23, ontvangen via poort 110, en FTP verkeer gaat meestal via poort 21. Andersom werkt dat ook. Als iemand van buitenaf verbinding met jouw PC wil maken, dan zal ie het juiste poortnummer op moeten geven. Jouw computer "luistert" nl. op dat poortnummer of iemand contact wil maken. Binnen het TCP/IP protocol bestaan er echter zo'n 65000 poorten waarvan een maar een aantal (uit m'n hoofd de eerste 1000) internationaal vast gelegd zijn. Als je PC standaard op alle poorten luisterd, dat kan iemand op een speciale manier ongevraagd een verbinding met PC maken met alle gevolgen van dien. Een firewal staat als een soort poortwachter tussen jouw netwerk en het Grote Boze Internet en zet alle poorten dicht, met uitzondering van de standaard poorten (voor mail, webpagina's en FTP bijv.). Vaak kun je bij een firewall uitgebreid instellen welke poorten je geopend wil hebben of niet. Duidelijk?
Link naar reactie
  • 0
Tip: gebruik geen Internet EXplorer om te surfen, maar bv Mozilla of Firefox (beide gratis te downloaden). Uiteraard geldt hiervoor ook (net als voor alle software) dat je 'm up-to-date moet houden; ook in die browsers worden veiligheidslekken gevonden (en gerepareerd). Tip2: gebruik geen outlook of outlook express om te mailen, maar een alternatief (evt mailclient uit Mozilla, of ...) <iemand tips? Nuancering gelijk aan die voor tip 1...
Link naar reactie
  • 0
[quote:e7962a64c5="gerardb"]Loop ik al weer achter de feiten aan? rolfb suggereerd dat Mozilla en Firefox twee verschillende progs zijn. Hetgeen ik gisteren geïinstalleerd heb heet 'Mozilla Firefox' Is dit dus iets anders? Waar kun je trouwens de proxyserver uitschakelen, en geldt dit alleen in IE?[/quote:e7962a64c5] Mozilla is een hele suite, zit ook de emailclient en nog wat spul in, Firefox is alleen de browser, is dus wel van mozilla alleen niet mozilla zelf. Voor de emailclient thunderbird geld hetzelfde.
Link naar reactie
  • 0
[quote:fd03685fe8="gerardb"]Waar kun je trouwens de proxyserver uitschakelen, en geldt dit alleen in IE?[/quote:fd03685fe8]Een proxyserver is onderdeel van een netwerk. Je kunt VIA een proxyserver een verbinding maken met het internet. Soms kun je kiezen of je direct aan het internet gekoppeld wordt, of juist via een proxy (bv. bij openbare proxy's). Als je bv. thuis een ADSL abonnement hebt en je hebt nog nooit van een proxy gehoord, dan zit je hoogstwaarschijnlijk direct aan het internet gekoppeld. Soms kun je ook simpelweg niet om de proxy heen, omdat dat de enige toegang tot het internet is (vaak in bedrijfsnetwerken). In iedere browser kun je opgeven wat je proxy (IP adres en poort) is, dus naast in IE kan dat dus ook bv. in Firefox of Opera. In Firefox zit het bv. onder Tools>Options>General>connection settings.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Antwoord op deze vraag...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...