Ga naar inhoud

Uitgaande email controle, is dat mogelijk?


anoniem

Aanbevolen berichten

Op mijn werkplek wordt gebruik gemaakt van een microsoft exchange server. Nu wil mijn opdrachtgever een tool waarmee de volgende situatie gecreeerd kan worden. - Mailtjes die intern gaan (van medewerker A naar medewerker B), kunnen zonder controle worden verstuurd. - Mailtjes die extern gaan(van medewerker A naar iemand buiten de organisatie), moeten via een manager van de organisatie gaan. Deze mailtjes belanden bij een manager. Deze manager heeft een overzicht van alle uitgaande mailtjes, en kan dan op een knop drukken waardoor de mailtjes verstuurd worden. De reden dat de directie dat wil, is omdat de uitgaande mailtjes zeer belangrijke informatie bevatten waarvan de verantwoordelijkheid onder de directie valt. Mijn vraag is: Is dit theoretisch mogelijk? Tevens vraag ik mij af als het mogelijk is, hoe moeilijk het is om zoiets te maken en welke informatie je evt nodig hebt.
Link naar reactie
Zonder direct heel concreet te worden kan ik zeggen dat dat sowieso kan: je ontneemt iedereen de rechten om extern te mailen, behalve de "censuurmaster". In de naar buiten te verzenden mail neem je die persoon op in de cc, de geadresseerde gewoon in aan: (verzender krijgt dan wel een bounce, maar die is met rules af te vangen.) Als het politbureau accoord geeft, kan een eenvoudige "reply all" de mail wegsturen, met een bevestiging naar de oorspronkelijke verzender. Of dit praktisch en juridisch haalbaar is weet ik niet. Wel weet ik dat ik never zo'n idee zou voorstellen in een bedrijf...
Link naar reactie
ik zou niet weten wat daar juridisch op tegen zou zijn: de geadresseerde ontvangt en mail van het bedrijf en kan daar zijn conclusies uit trekken. het bedrijf heeft zich ervan verzekerd dat de mail geen (naar bedrijfsinzichten) juridische onjuistheden bevat. ook daar is niets op tegen, sterker: het is zelfs toe te juichen. (al vraag ik me wel af of het juridisch slim is om zaken met kennelijk vergaande juridische consequenties in een mail te vervatten...)
Link naar reactie
[quote:c7d5b95e89="derkdejong"] het bedrijf heeft zich ervan verzekerd dat de mail geen (naar bedrijfsinzichten) juridische onjuistheden bevat. ook daar is niets op tegen, sterker: het is zelfs toe te juichen. (al vraag ik me wel af of het juridisch slim is om zaken met kennelijk vergaande juridische consequenties in een mail te vervatten...)[/quote:c7d5b95e89] Dat is een goed punt! Overigens vraag ik mij ook af of, dmv die controle, de controle wordt verhoogd. Als een medewerker een mail wil sturen naar iemand die zich anders voordoet dan dat hij/zij daadwerkelijk is, dan zal de manager dezelfde fout maken. Verder heb ik ook het gevoel dat dit systeem alleen zal helpen als de wereld vol zit met criminelen. Enfin, volgens mij geef ik antwoord op mijn eigen vraag.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...