Ga naar inhoud

php include


Aanbevolen berichten

Onderstaande moet je wel een eind op weg helpen denk ik. Kijk in [i:234f3952a9]bestand.php[/i:234f3952a9] of de [url=http://www.php.net/manual/en/language.variables.predefined.php#language.variables.superglobals]$_SERVER["SCRIPT_NAME"][/url] gelijk is aan cq. eindigt op [i:234f3952a9]index.php[/i:234f3952a9]. Zo ja, dan is de pagina aangeroepen via de index pagina. Zo nee, doe een [url=http://nl3.php.net/header#AEN34403]redirect[/url] naar index.php waarbij je de [i:234f3952a9]$_SERVER["SCRIPT_NAME"][/i:234f3952a9] meestuurt in de querystring (of cookie, of session) zodat je deze waarde kan uitlezen in het script.
Link naar reactie
[quote:bcad9caace="BasHamar"]Hetzelfde zou je ook kunnen doen met .htaccess, maar dat is waarschijnlijk wat ingewikkelder. [/quote:bcad9caace] Ik denk dat dat nog wel mee kan vallen. Iets als onderstaande lijkt al een eind in de buurt te komen [code:1:bcad9caace] RewriteEngine On RewriteCond %{REQUEST_URI} !index.php$ RewriteRule (.*) index.php?page=$1 [/code:1:bcad9caace]
Link naar reactie
Bovenstaande zal vast werken, maar ik zou op z'n minst een uitzonderingsregel maken voor afbeeldingen, javascriptbestanden en stylesheets. [b:83b8369917]Edit:[/b:83b8369917] Het zal dus iets als dit moeten worden:[code:1:83b8369917]RewriteEngine On RewriteCond %{REQUEST_URI} !index.php$ RewriteCond %{REQUEST_URI} !\.(gif|jpg|png|css|js|swf)$ RewriteRule (.*) index.php?page=$1[/code:1:83b8369917]Niet getest, maar ik heb iets dergelijks in mijn .htaccess staan en dat werkt prima. [b:83b8369917]Edit2:[/b:83b8369917] Ik bedacht me opeens dat Apache alleen een impliciete AND kent, code aangepast. - Bas
Link naar reactie
Bovenstaande code heeft eigenlijk niets met PHP te maken, maar wordt geplaatst in een bestand genaamd [b:82b4a00dab].htaccess[/b:82b4a00dab] (let op de eerste punt!) in de root van je website. De code doet eigenlijk het volgende:[list:82b4a00dab][*:82b4a00dab][i:82b4a00dab]RewriteEngine On[/i:82b4a00dab] Noodzakelijke ondersteuning inschakelen [*:82b4a00dab][i:82b4a00dab]RewriteCond %{REQUEST_URI} !index.php$[/i:82b4a00dab] Nieuwe voorwaarde creeëren: de opgevraagde pagina endigt niet op "index.php"[*:82b4a00dab][i:82b4a00dab]RewriteCond %{REQUEST_URI} !\.(gif|jpg|png|css|js|swf)$[/i:82b4a00dab] Nieuwe voorwaarde creeëren: de opgevraagde pagina heeft niet één van de volgende extensies: .gif, .jpg, .png, .css, .js, .swf[*:82b4a00dab][i:82b4a00dab]RewriteRule (.*) index.php?page=$1[/i:82b4a00dab] Indien aan beide voorwaarden wordt voldaan: forward de pagina (transparant) naar index.php met de opgevraagde pagina als parameter[/list:u:82b4a00dab]Nu komt er PHP om de hoek kijken, je kan de opgevraagde pagina uitlezen in PHP met $_GET["page"] oid. Ik hoop dat het allemaal iets duidelijker is geworden... - Bas
Link naar reactie
yup, het is wel wat duidelijker geworden, dus als ik dit bestandje in mijn root dir zet, zou het moeten werken, of moet ik aan de $_GET["page"] nog een variabele geven ? omdat er RewriteRule (.*) index.php?page=$1 staat... [b:816ef5af30]edit[/b:816ef5af30] ik gebruik dat $_GET["page"] al, dus zou het zo moeten werken...
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...