Ga naar inhoud

php?id= vraagje


Aanbevolen berichten

Ik wil op de eerste pagina van m'n site een willekeurig plaatje laten weergeven dat uit het fotoalbum komt.... De plaatjes zijn allemaal weer te geven met "album_pic.php?pic_id=2" en die 2 staat dan voor een van de plaatjes in het fotoalbum.... Nu wil ik het volgende: bij elk bezoek van de pagina moet een willekeurig plaatje worden laten zien dus niet altijd plaatje met id2, maar het word nog wat lastiger: nu moet het script op een goede ochtend niet plaatje 3765564 uitkiezen wat zoveel heb ik er nou ook weer niet Wie heeft hier een handige oplossing voor???
Link naar reactie
[code:1:34601f49d4]<?php // startwaarde wordt ingesteld (afgeleid van de huidige systeemtijd) mt_srand(time()); // toevalsgetallengenerator genereert getallen tussen (inclusief) de aangegeven waarden $random = mt_rand(0, 12); // weergave toevalsgetal in door jou gewenste weergave echo "album_pic.php?pic_id=" . $random; ?>[/code:1:34601f49d4]
Link naar reactie
[quote:2c0fe38394="teacher"]stel dat je plaatjes 1.jpg, 2.jpg, 3.jpg enzovoort heten is dit misschien wel iets. [/quote:2c0fe38394] Helaas kan ik niet zoveel mee. het probleem is namelijk dat gebruikers een plaatje kunnen uploaden... kan .jpg .gif .png zijn en ook ook nog het probleem dat er allerlei verschillende bestandsnamen op de server terecht komen...... Ik heb alleen houvast aan dat id dat wel gewoon ieder plaatje simpel id=1, id=2 id=3 etc noemt... Wat ook kan natuurlijk is een andere pagina erbij maken met een langer script die een willekeurig plaatje kan pikken en die altijd hetzelfde id geeft.... zodat ik die simpel kan laten weergeven op de pagina
Link naar reactie
Combi van de random-functie en een lijstje van de bestanden. Bestanden worden ingelezen vanuit directory (let op slashes e.d.) naar een array. Vervolgens wordt adhv het aantal bestanden een willekeurige gekozen. [code:1:fa66d37874]$ImagePath = "pad\\naar\\je\\afbeeldingen"; $ImageDir = opendir($ImagePath); $ImageArray = array(); while( $ImageName = readdir($ImageDir) ) { if ( $ImageName != "." && $ImageName != ".." && !is_dir($ImagePath."\\".$ImageName) ) // Skip de directories { $ImageArray[] = $ImageName; } } srand((double) microtime() * 1000000); $ImageNr = rand(1,count($ImageArray)); echo $ImageArray[$ImageNr]; // Of de laatste twee regels in 1 echo $ImageArray[rand(1,count($ImageArray))];[/code:1:fa66d37874]
Link naar reactie
[quote:9aafcf2503="gerben"]Dus je bezoekers bepalen bij het uploaden zelf de bestandsnaam en de extensie? Wat let een bezoeker dan een "leuk" php scriptje te uploaden?[/quote:9aafcf2503] Hij heeft nergens gezegd dat een bezoeker de extensie kan bepalen. D'r staat dat het .gif, .jpg of .png kan zijn. Verder kun je natuurlijk prima controleren op extensie en mime type van het bestand.
Link naar reactie
oke het is nog niet helemaal gelukt..... Ik gebruik nu het volgende script: [code:1:849cb385cc] <?php $ImagePath = "album/upload/cache"; $ImageDir = opendir($ImagePath); $ImageArray = array(); while( $ImageName = readdir($ImageDir) ) { if ( $ImageName != "." && $ImageName != ".." && !is_dir($ImagePath."\\".$ImageName) ) // Skip de directories { $ImageArray[] = $ImageName; } } srand((double) microtime() * 1000000); $ImageNr = rand(1,count($ImageArray)); echo $ImageArray[$ImageNr]; // Of de laatste twee regels in 1 echo $ImageArray[rand(1,count($ImageArray))]; ?> [/code:1:849cb385cc] Ergens zit er iets nog niet goed, want in plaats van dat ie het plaatje laat zien geeft ie de titel van het plaatje weer.... dus er staat nu bijvoorbeeld heel knullig "pietjepuk.jpg" in plaats van een plaatje van pietje puk.... Wie weet wat er niet goed zit in het script.....
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...