Ga naar inhoud

PHP: nieuwe file maken


anoniem

Aanbevolen berichten

Hallo,

Ik ben nu een tijdje bezig met PHP en houd me nu bezig met data files. Ik moet ze kunnen maken en verwijderen. Maar het lukt met niet om dat te doen. PHP zelf zegt dat er niet genoeg ruimte is bij het maken, maar dat betekent dus eigenlijk dat het geen permissie heeft. Ik heb een data file directory gemaakt met de permissies op 777, dus zou het goed moeten zijn (is dat eigenlijk niet gevaarlijk?). Maar het werkt niet. Ook kan ik de permissies niet veranderen in PHP maar dat zal hetzelfde probleem zijn. PHP heeft een eigen user als ik het goed heb?("httpd" en dan nog iets, bij mij geloof ik) en zou dus op de derde digit moeten letten (77'7') en die staat dus ook op '7' en dat zou dus genoeg moeten zijn. Wat is hier mis?

Joren

Link naar reactie
[quote:1525cd7c49] Op 2002-01-13 23:30, schreef Joren: PHP zelf zegt dat er niet genoeg ruimte is bij het maken, maar dat betekent dus eigenlijk dat het geen permissie heeft. [/quote:1525cd7c49] Wat is de precieze foutmelding? Inclusief pad? [quote:1525cd7c49] Ik heb een data file directory gemaakt met de permissies op 777, dus zou het goed moeten zijn (is dat eigenlijk niet gevaarlijk?). [/quote:1525cd7c49] Als de webserver erin moet schrijven, dan is dat altijd gevaarlijk. Met 777 kunnen de lokale gebruikers op de webserver erook in. Dus misschien is het het beste als je: 700 met ownder de UID van de webserver maakt. Willie Wortel komt overal, natuurlijk...
Link naar reactie
Bedankt voor de antwoorden. Het probleem is inmiddels opgelost. De httpd user (webserver) had geen ruimte toegewezen gekregen, waardoor hij dus de error "quota exeeded" gaf. Maar hoe ik het ga doen met de permissies weet ik niet. Als ik de directory van owner verander (als dat lukt, want ik had het al geprobeerd zonder succes), kan ik er dan zelf nog wel files veranderen? Joren
Link naar reactie
[quote:5fe7d7badb] Het probleem is inmiddels opgelost. De httpd user (webserver) had geen ruimte toegewezen gekregen, waardoor hij dus de error "quota exeeded" gaf. [/quote:5fe7d7badb] Bah, quotabeheer. Is het nodig? Scheelt enorm in de snelheid namelijk. [quote:5fe7d7badb] Als ik de directory van owner verander (als dat lukt, want ik had het al geprobeerd zonder succes), [/quote:5fe7d7badb] Dit is *nix smaak afhankelijk. Onder sommige ossen kan je owner veranderen, als je zelf owner bent. Onder andere moet je persee 'root' zijn. [quote:5fe7d7badb] kan ik er dan zelf nog wel files veranderen? [/quote:5fe7d7badb] 7 0 0 u g o u: user g: group o: other Nee, dus. Maar, als je de permissies: 770 maakt, en je maakt de groep je eigen groep, dan ben je het veiligst. Vooral als jezelf de enige bent in die groep. [b:5fe7d7badb]TIP[/b:5fe7d7badb] Ik neem aan, dat deze files niet door iemand via de webserver downgeload hoeven te worden. Dus kan je ze de directory het beste __buiten__ je document root plaatsen. PHP kan namelijk [wel] buiten je document root, want die werkt op fileniveau. Om te kijken hoever php kan kijken, gebruik je: [code:1:5fe7d7badb] <?php $dp=opendir('/'); while($file=readdir($dp)) { print "$filen"; } closedir($dp); ?> [/code:1:5fe7d7badb] Je hebt dan de directorylisting van de root te pakken - volgens php. Dit __hoeft__ niet altijd de root van het filesysteem te zijn.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...