Ga naar inhoud

TYPO3 en CSS layout


Aanbevolen berichten

Wie o wie heeft er ervaring met het CMS-pakket [url=http://www.typo3.org]TYPO3[/url]? Het lijkt me een mooi systeem en ik vraag me af of ik er mee aan de slag wil, maar voordat ik die keuze maak, wil ik eerst antwoord op een vraag. Als ik TYPO3 zo bekijk, maakt het gebruik van tabellen om een site op te maken. Als ik de instructies (en de bijbehorende manuals/tutorials) doorneem zie ik wél dat TYPO3 heel erg goed aan te passen is aan eigen wensen. Ik zie óók dat je TYPO3-websites met CSS kunt laten opmaken. Maar voorzover ik lees betreft dat alléén de opmaak van allerlei HTML-elementen. Het lijkt alsof je TYPO3 niet kunt gebruiken bij een volledige CSS opmaak, zonder tabellen en/of frames. Is dat zo? Of zie ik dat verkeerd en kun je met TYPO3 wel volledig CSS-opgemaakte sites maken en beheren? En als TYPO3 dat dan niet kan, weet iemand dan een (freeware) CMS dat volledig CSS (en XHTML) gelayoute sites kan maken?
Link naar reactie
Ervaring is een groot woord, maar ik heb wel eens wat gestoeid met typo3 (en andere CMS-en). Ik moet zeggen dat ik zwaar onder de indruk ben gekomen van typo3 en naar mijn bescheiden mening behoort het tot de top van de CMS-en. De mogelijkheden zijn vrijwel onbegrensd. Een CSS/XHTML site is dan ook met typo3 geen enkel probleem. Het enige bezwaar wat je kunt hebben tegen het systeem is dat de bekende leercurve nogal steil is. De voorkant van het systeem (voor de eindgebruiker dus) kan bijna niet simpeler. Zo kun je in een handomdraai allerlei interactieve zaken op je site zetten. Een zeer groot voordeel is ook de automatische compressie en scaling die gebruikt wordt wanneer er een plaatje op de site wordt gezet. Dat stelt overigens wel eisen aan de server (ImageMagick). De achterkant is daarentegen nogal ingewikkeld. Dat heeft met die vele mogelijkheden te maken, maar ook met het feit dat er een eigen scripttaal gebruikt wordt (typoscript). Als je er de nodige tijd in kunt/wilt investeren heb je volgens mij een fantastisch en gratis (!) systeem wat moeiteloos kan concurreren met CMS-en waar bedrijven vaak tonnen euri aan uitgeven. Succes, Henk
Link naar reactie
Je klinkt erg enthousiast, en na de info die ik had doorgenomen begon ik zelf ook al enthousiast te raken. Een steile leercurve vind ik op zich niet zo erg, ik wilde alleen dan wel weten of er technisch gezien met TYPO3 mogelijk is wat ik voor ogen had: een CSS/XHTML site zonder tabelopmaak. Nu ik weet dat dat moet kunnen wil ik er tijd en energie in steken om het te leren. Rest nog de vraag of ik er genoeg tijd en energie in [b:0406e5a02c]kán [/b:0406e5a02c]steken, met een zoontje van 5 maanden rest momenteel niet veel vrije tijd :-). Ach de praktijk zal het leren, en ik heb gelukkig geen haast of deadlines...
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...